Mens vi snakker om Thalictrum eller Frøstjerne
Re: Mens vi snakker om Thalictrum eller Frøstjerne
Synes bildet ble fint, jeg Martin:) Jeg synes også at den ligner veldig på det jeg mener er fagerfrøstjerne hos meg. Den har ganske stive stilker som er mørke og lillaaktige. Frøene jeg sådde for noen år siden, stammer fra Hagegals omvandrende frøboks. Jeg vet derfor ikke mer om opphavet enn det som sto på posen. Har googlet litt og prøvd å finne ut hva som skiller fagerfrøstjerne og vingefrøstjerne, uten å lykkes.
Har nå lest i staudeboken min, og der står Thalictrum delavayi omtalt som Sirfrøstjerne, og Thalictrum rochebrunianum som Fagerfrøstjerne. På nettet finner jeg at T.delavayi blir omtalt som vingefrøstjerne. Litt forvirrende med andre ord 

100 prosent spiring, og det ser absolutt lovende ut. 

Spiringen ser veldig bra ut, men spirene er veldig spinkle og sarte lenge, etter min erfaring. Så jeg ville lagt på et lag med sand eller vermikulitt over jorda. Da er det lettere å unngå jordhalsråte. Jeg holdt liv i min enslige spire i over en måned, men så gikk det galt. I et kjølig drivhus er det nok lettere enn i en vårvinduskarm, sannsynligvis.
Tvi, tvi!
Magnar Aspaker har skrevet et planteportrett for Thalictrum rochebrunianum, men jeg finner det ikke lenger på hjemmesiden hans. Det ligger derimot ute på Hagegal.
Tvi, tvi!

Magnar Aspaker har skrevet et planteportrett for Thalictrum rochebrunianum, men jeg finner det ikke lenger på hjemmesiden hans. Det ligger derimot ute på Hagegal.
H2/H3 i hyttehagen
Gode tips,
og jeg kom over planteportrettet til M.Aspaker da jeg googlet thalictrum rochebrunianum.
http://www.aspaker.no/thalictrum_rochebrunianum.htm
og jeg kom over planteportrettet til M.Aspaker da jeg googlet thalictrum rochebrunianum.
http://www.aspaker.no/thalictrum_rochebrunianum.htm
Det er så fint vær for tiden at jeg sto ute i høstsola og omplantet små frøplanter.