Leopardlilje ( Belamcanda chinensis )
Leopardlilje ( Belamcanda chinensis )
Vil jeg kunne få blomster i år på mine årsådde småplanter av Leopardlilje ?
Eller trenger de vanligvis flere år på seg ?
http://www.dianeseeds.com/belamcanda-chinensis.html
Eller trenger de vanligvis flere år på seg ?
http://www.dianeseeds.com/belamcanda-chinensis.html
Re: Leopardlilje ( Belamcanda chinensis )
Ah! Vakkert! Så flott at de har kommet så langt! Men jeg kan ikke gi deg et godt svar..... 

Finner ikke noe klart svar på nettet, men det virker som du må vente til neste år på blomstring
Iflg. en av mine bøker og denne siden kan den blomstre allerede første året dersom den er sådd tidlig, og det ser jo ut som din er godt utviklet allerede. Har også lest at disse plantene ikke er langlivede, så ta vare på evt. frø fra den.
Jeg sådde mine tidlig på vinteren, muligens i januar. De blomstret inne ganske tidlig samme sommer.
Regner med at denne ikke er hardfør nok ute her hos meg. Derfor står den fremdeles inne. Den blomstrer hvert år på ettersommeren, så det er jo litt pussig at den blomstret så tidlig i sitt første leveår.
Regner med at denne ikke er hardfør nok ute her hos meg. Derfor står den fremdeles inne. Den blomstrer hvert år på ettersommeren, så det er jo litt pussig at den blomstret så tidlig i sitt første leveår.
Randi M.
Senja
Senja
Ok. Takk til dere.
Mine ble sådd i februar, og brukte ca 2 mndr på å spire.
Jeg satte pottene kjørlig i et par-tre uker først, men vet ikke om det var nødvendig.
Mine ble sådd i februar, og brukte ca 2 mndr på å spire.
Jeg satte pottene kjørlig i et par-tre uker først, men vet ikke om det var nødvendig.
Tvi-tvi
en lekker lilje 

Åh, den var pen! 

Randi M. wrote:Jeg sådde mine tidlig på vinteren, muligens i januar. De blomstret inne ganske tidlig samme sommer.
Akk ja, sann. Jeg var litt for snar her

Randi M.
Senja
Senja
Jeg hadde da blomst på denne borti Suldalsveien før jeg flytta i blokka. Men jeg syntes å huske at den var gul den som blomstra ?? Og det er visst riktig Finnes vist gult også etter det som Google sier.
Og om jeg ikke er litt forvirra. Tror jeg har sådd og plantet nye ut i fjor sommer og at de er på vei opp.
Men jeg må rulle litt med øya for jeg kan ta feil. Der er så forbaska mye der borte.
Men jeg skal ta en titt i morgen
Om det er denne så er der to feite skudd og et mindre fett.
Bjørg
Og om jeg ikke er litt forvirra. Tror jeg har sådd og plantet nye ut i fjor sommer og at de er på vei opp.

Men jeg skal ta en titt i morgen
Om det er denne så er der to feite skudd og et mindre fett.

Bjørg
Skjønner godt at du tok feil her. På noen bilder er de veldig like.Randi M. wrote:Randi M. wrote:Akk ja, sann. Jeg var litt for snar her
Lilja de har jeg ikke sett før Randi M. På denne nettsiden er det lett å se forskjell.
http://www.robsplants.com/plants/PardaNorri.php
Belamcanda chinensis sådde jeg i januar i fjor. De ble plantet ut i hagen i juli, men de blomstret ikke og var fremdeles ganske små om høsten. Faktisk mindre enn de du har nå, Martin.
I år har jeg ennå ikke sett noe til disse.
Men det er jo altfor tidlig å gi de opp. De ser så nydelige ut på bilder, så jeg håper virkelig de har klart denne uvanlige vinteren vi hatt i år.
Hilsen Imma i Bergen
I år har jeg ennå ikke sett noe til disse.

Hilsen Imma i Bergen
Den som har begge beina på jorda, står stille. Tor Åge Bringsværd
Beklager Martin det var ikke der den sto . Det var ikke den som hadde de feite som stakk opp.
Men jeg har hatt og jeg har. Bare jeg klarer ikke å lokalisere. Der er for mye og jeg er ikke 100% kjent enda i hagen
Men det var denne som sto der med de feite. Og det var jo jeg glad for Så vet jeg hvor den er og at den snart springer ut. Den er en pen sak
http://www.pacificbulbsociety.org/pbswi ... p/Galtonia
Bjørg
Men jeg har hatt og jeg har. Bare jeg klarer ikke å lokalisere. Der er for mye og jeg er ikke 100% kjent enda i hagen

Men det var denne som sto der med de feite. Og det var jo jeg glad for Så vet jeg hvor den er og at den snart springer ut. Den er en pen sak
http://www.pacificbulbsociety.org/pbswi ... p/Galtonia
Bjørg
Jeg googlet etter leopardlilje, og da dukket denne tråden opp. Jeg husket den ikke.
Men det passer fint å dra den fram igjen nå.
Mine planter har blomstret hvert år, og nå blomstrer de igjen.

Men det passer fint å dra den fram igjen nå.
Mine planter har blomstret hvert år, og nå blomstrer de igjen.
I år har de også blomstret, og etter blomst kommer frø.
Mengder med frø.
Mengder med frø.