Leopardlilje ( Belamcanda chinensis )

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Martin

Re: Leopardlilje ( Belamcanda chinensis )

Post by Martin »

Jeg er i ferd med å så noen frø igjen,
og ser at frøkapslene inneholdt mange flere frø tidligere.
Men det blir vel noen planter av dem.
Leopardlilje.jpeg
Den heter "lilje", men det er bare i navnet, og planta får være i fred for liljebiller.
Det har jeg nå lært meg å sette pris på.
Det blir ikke plantet flere liljer hos meg pga liljebillene.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Ja, den er skikkelig fin, og jeg liker fargen godt. Plantet flere av den for noen år siden her i H4, men nå er det bare en igjen. Tror kanskje at H4 er litt i grenseland av hva den klarer, for jeg tror egentlig at forholdene ellers er ganske bra der den står, sandholdig jord, og ganske bra med sol.

Dette er en plante som har hatt flere forskjellige latinske navn, bl.a. Belamcanda chinensis, Epidendrum domesticum, Vanilla domestica, Belamcanda punctata, Gemmingia chinenesis, Ixia chinensis, Morea chinensis og Pardanthus chinensis. Men nå heter den Iris domestica, skiftet til det navnet i 2005 etter undersøkelser av DNA-et. Håper den får beholde det navnet nå da, for vi blir jo ganske forvirra når plantene stadig vekk bytter navn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iris_domestica

På norsk brukes også litt ulike navn som Bjørnebærlilje, Leopardlilje og Leopardblomst, men som Martin skriver så er det ikke en lilje, så kanskje greiest å bruke navnet Leopardblomst.
Martin

Post by Martin »

Aha.....Iris domestica nå altså.

Jeg setter potta i kjelleren om vinteren for å være sikker.
Jeg har ikke prøvd å overvintre den ute, men neste vår skal jeg også prøve den i bedet.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply