Knopper

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Erik N
Herdighetssone: H1

Knopper

Post by Erik N »

Nå har jeg noen planter som det er så fenomenalt å vente på. Tenkte jeg, for å korte tida litt, skulle legge ut bilder av knoppene. En del av de store liljene og alliumene forbereder seg grundig før de smeller til med blomstene sine, så det er karakteristiske og storvokste kimer vi bevitner. Det er stor von i disse her:
Pyreneerliljeknopp
Pyreneerliljeknopp
Kransliljeknopp (gul?)
Kransliljeknopp (gul?)
Kransliljeknopp blå
Kransliljeknopp blå
Bulgarsk prydløk. Knopp
Bulgarsk prydløk. Knopp
Allium schuberti, fyrverkeriløk, knopp
Allium schuberti, fyrverkeriløk, knopp
Tar med en som har kommet, A.atropurpureum:
Allium atropurpureum
Allium atropurpureum
Mange av de moderne liljene og de asiatiske liljene har knopper som gradvis blir blomster. Hos disse er det mer som de kryper ut av de robuste hylstrene sine. Artig å følge med på!
Last edited by Erik N on 05 Jun 2012, 22:06, edited 2 times in total.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Re: Knopper på løkplanter

Post by KirstenHansen »

Takk for de spennende knoppene- det skal bli artig å se hva det blir av dem- særlig den bulgarske. Minner meg om fyrverkeripakkene på nyttårsaften- mens man venter på 12-slaget.
Erik N

Re: Knopper på løkplanter

Post by Erik N »

Egentlig er det noe av det mest nytelsesfulle en ekte pasjonert hagedyrker som meg gjør: Det å følge knoppdannelsen. Se dem fylles og fylles og så en dag nærmest velte seg ut av hylsteret. Lettere amorøst, noen vil si erotisk, det hele. Må innrømme det. Og mens knoppene dannes, pynter jeg fint rundt, rusker vekk rusket og røsker vekk både ugras og andre småttinger som egentlig ikke har noe her borte i arenaen å gjøre. De store knoppene med overfylling av knallende flott kronblad, er jo henimot klimax, men det er mye anna rart også. Som de bittesmå, mosefrøhusaktige knoppene på nåleputa, Cotula hispida.
Cotula hispida, knopper
Cotula hispida, knopper
Cotula hispida, knopp
Cotula hispida, knopp
I år har jeg satt gladiolusløker igjen, etter noen år opphold. Kjøpte en pose små - og litt gammeldagse? - bysantinske sverdliljer. De står faktisk i knopp nå.
Bysantinsk sverdlilje, knopp
Bysantinsk sverdlilje, knopp
Lenge før de normale digre. Ikke dumt det, de store har en lei tendens til å være finest når jeg er bortreist. Irisene jeg fant i veikanten for et par år sida har formert seg og har nå synkronisert seg til å blomstre rett rundt hjørnet. Rart hvordan de klarer å kommunisere dette. "Skulle ikke vi blomstra snart?" "Å ja! Kan vi ikke det" "Jo'ra, kom igjen så skyter vi opp en meters stenhgel og bretter ut et blått flagg." "Skal vi si til Sankthans?" "Litt før." -Javel!
Irisene nesten framme ved målet
Irisene nesten framme ved målet
Orientvalmuene ser ut som noe skummelt som har kommi fram for å bivåne venuspassasjen.
Orientvalmue, knopp
Orientvalmue, knopp
Verst (!) er det når de stikker fram en knallrød tunge, men de ser allerede fryktinngytende ut. Rett ved sida av har den flotte bladfellende asaleabusken fått både knopper og blomster.
Asalea, mest knopper
Asalea, mest knopper
Ai, for et sammentreff at jeg satte dem der oppi hverandre. Det er så knall når det smeller til. Virkelig noe å trå varlig bortom både femten og tjue ganger i løpet av en junidag.
Men, alt er jo lekkert nå. Slik er det velø overalt, om det er langt utpå forsommeren som her, eller akkurat i starten, som det sikkert er lengre nord. Flott å rusle rundt i. Det er dette vi lengta etter hele den grå og tunge vintertida!
Å du hildrande du så fint det er nå!
Å du hildrande du så fint det er nå!
Evert Taube
Martin

Re: Knopper

Post by Martin »

Azalea.......hvilken duft. :) Jeg må vente ei stund på mine enda.
Det meste har kommet mye lengre i Bergen.

Det er martagonliljene som er i føringa av liljene hos meg.
Dette er "standardfarge" martagonliljer, og veldig like hverandre i blomsten.
Men bladverket er helt forskjellig på dem.
martagonlilje.jpg
Martagonliljer.jpg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Her er den første pyreneerlilja sprunget ut. Kom i sin tid som en samling, eller kladeis, gule løkskjell fra Martin:
Pyreneerlilje.JPG
Pyreneerlilje2.JPG
Sola var akkurat gått ned da jeg oppdaget den, men syntes det ville bli juks å bruke blits. Gildere og gulere i sola, men fin og spektakulær i skyggen og!
Evert Taube
Mathea

Post by Mathea »

Mye å glede deg over Erik :) du har fått det til så fint i hagen :) vakker blomstring:)

Sier som Martin, det er tidligere blomstring i Bergen ja..
Kommer snart i blomst dine liljer ser jeg,Martin :)

Ser i knoppene her og :) men har for lite varme..
Erik N

Post by Erik N »

Nå har de knoppene som jeg fulgte blitt blomster, men andre planter har ikke fått knopper ennå. Heldigvis!
Orientvalmue 21.6.12
Orientvalmue 21.6.12
Bulgarsk prydløk 21.6.12
Bulgarsk prydløk 21.6.12
Nålepute 21.6.12.
Nålepute 21.6.12.
Byzantinsk gladiolus 18.6.12
Byzantinsk gladiolus 18.6.12
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Den gladiolen til Erik ble jeg veldig nysgjerrig på. :)

Det er knopper i alle retninger for tiden, og noen er veldig vakre.
Denne crinumen har blomstret en gang tidligere i sommer.
Nå kommer en annen av sammenplanta løker med blomst.
Crinum Cintho Alpha
Crinum Cintho Alpha
Mathea

Post by Mathea »

SUKK :)
Erik N

Post by Erik N »

Martin wrote:Den gladiolen til Erik ble jeg veldig nysgjerrig på. :)
I midten av mars bikker det (årlig) litt over for meg. Det er da ingen av vår- og sommerdrømmene helt har begynt, men tanken på hva som skal kunne skje starter. Ved siden av de enkle valgene til vårløker og stiklinger, tar en med seg mer spesielle utvalg hjematt. I år ble det altså tid igjen for gladioler. Vanlige Gladiolus x hortulanus i forskjellige farger og som ekstra: Gladiolus communis ssp byzantinus. Disse løkene, to gulrotaktige knoller av Mirabilis jalapa og to stykker Zantedeschia (Kalla) -'Odessa' og 'Treasure' -, ble satt i store potter i kjelleren. Opp i sola, ned i kjelleren, opp. Og ned. Til jeg ikke gadd mer. Mirabilisene ble satt rett i bed, og har nå 15mm lange skudd. Kallaene har nådd fire tommers sammenrulla blader, mens de byzantinske knakk i nordavindskulingen. En av dem kom altså likevel opp. Neste år må jeg nok laga til drivhus og dulle litt mer med døm i skydda omgivelser. Nesten cyclamen i fargen, mer behagelig enn 'brennende kjærlighet'. Artig å ha. De store gladiolene har ennå ikke kommi.
Jeg venter også på noen Iriser som kommer seinere. Både fordi de står i litt lite sol og fordi det har vært litt tørt: Hollandsk 'Eye of the Tiger' og så to Iris pallida jeg har hatt blomsterløse i sandbedet siden høsten 2010. De har fått med seg en ny en med det klingende navnet 'Helge'! Mye artig å vente på.
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Det var artig Erik.
Jeg var akkurat ute for å ta bilde av "mødrene" til din pyreneerlilje.
De står på sitt beste nå.
Lilium pyrenaicum
Lilium pyrenaicum
Erik N

Post by Erik N »

Oi, Reine liljeåkeren! Har du et felt der de får boltre seg fritt, eller er det andre innimellom der. De har utvikla seg fint i liljebedet mitt, men føler nok at de snart må få hele, eller flyttes. De blomstrer av nå. Trur vi ligger på Norgestoppen i fin sommer. Ser jo av VG og Dagbla at det ikke er slik rundt Akersgata, men her har det altså, etter min hageglade virkelighetsoppfatning vært alldeles supert. Og nå regner det, endelig!
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

Disse står i en liten skråning.
Bildet er tatt oppover, og således ser det kansje større ut enn det egentlig er.
Jeg har såpass god plass at jeg lar dem bare få bre seg utover.
Martin

Post by Martin »

Det er litt stas å ta fram Eriks knoppetråd midt på svarteste vinteren. Stort mørkere blir det jo ikke.
Denne orkideen er dyrket opp fra en liten gave/bytteplante, og har funnet ut at den vil blomstre nå.
Blomsterlys er tingen. :D
Spathoglottis plicata 9. desember 2012
Spathoglottis plicata 9. desember 2012
Mathea

Post by Mathea »

WOW og sukk.. Er det noen med " grønne fingre" så er det du Martin !! nydelig farge på denne knoppen :) Gledebilde i desember :) :)
Post Reply