Planting av Iris

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Lisbet

Planting av Iris

Post by Lisbet »

Jeg har satt en pakke med iris løker og oppdaget til min forskrekkelse at november har vært så mild at mange av løkene har begynt å spire :? De står 1,5 cm opp av jorden, betyr det at disse ikke vil overleve vinteren?

Hva kan jeg nå gjøre, hvis noe kan redde de :)
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Planting av Iris

Post by Erik N »

De gjør det. Særlig hvis det er våriris (I.reticulata). De spirer om høsten og står med de saftstinne kuldeherdige skudda sine rett opp i vinterlufta. Kos deg med dem! Om ikke mange måneder bretter de ut de blåblå eller lillablå blomstene sine. Om du ikke har anna å gjøre, og finner det nyttig, og bor, som jeg, nede ved sjøen - uten snø; kan du legge turen bortom bedet og hilse på dem et par ganger om dagen. De klarer ikke nødvendigvis vinteren bedre på den måten, men det gjør du!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Lisbet

Post by Lisbet »

Tusen takk for svar. Da kan jeg gå vinteren i møte i full forvisning om at de er i rute. Dette er iris som skal blomstre i mai og juni :D
Martin

Post by Martin »

Min første potte med våriris (Purple Gem) ble kjøpt for tre uker siden,
og jeg har sett på skuddene som utviklet seg med spenning.
Den skarpe blåfargen legger jeg spesielt merke til på denne årstiden. :D

Så blir det å plante den når det våres litt mere.
Andre brukere på forumet har erfaring med at våriris trenger god drenering.
Gem.jpg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Gentiana nivalis
Herdighetssone: H4

Post by Gentiana nivalis »

De er flotte, de blå våririsene. Har mine i et litt sandete hellende bed fullt av syrinrotskudd og noen helt innmed husveggen - så de står sikkert ganske tørt, ja. Har hittil kommet igjen år etter år og også spredt seg litt. Det var fine spirer i bedet i husveggen, men nå er de nedgravd i snø igjen. Skal visst komme vår til uka...
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
orm

Post by orm »

Tror mine er borte i år. Var bare noen få i fjor. De er overvokst av noen germanica som har spredd seg veldig. Må nok røske opp der bare det blir tid. Kommet gress innimellom også.
aberf

Post by aberf »

Leste i siste utgave av Hagetidend, at løkplantene skal ha gjødsel i starten av vekstsesongen, ikke etter blomstring, slik jeg i hvert fall har trodd og praktisert.
Dermed var jeg ute med gjødselvanning i går. Kanskje det hjelper f.eks den vakre våririsen til å formere seg og klare seg.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Inger E

Post by Inger E »

Eg trur nok at det betyr meir korleis det er i jorda. Eg sette fleire for nokre år sidan, alle i same bed. Dei som stod lengst ned i skråninga, vart vekke fyrst. Dei som stod attmed ein større stein, og som har det turrast, kjem fint att no og.Dei fekk nesten ikkje vatn i fjor sumar (slangen nådde ikkje bort). Heile skråninga får lik gjødsling. Sist haust sette eg ein del av ein lysare sort, eg er spent på korleis dei vil kome. Eg ser det kjem godt der snøen er vekke.
Gentiana nivalis

Post by Gentiana nivalis »

Man skal aldri si at noe kommer igjen år etter år :oops: , jfr. "skryteinnlegg" fra meg tidligere i tråden. Våririsen min har finne grønne blad (eller spyd eller hva man skal kalle sånne blad), men i år kommer det nok ingen blomster. Jeg lurer på om de hadde det for tørt i fjor? Nå har jeg i alle fall gjødsla og vanna dem. Kanskje de kommer med blomster til neste år.
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Inger E

Post by Inger E »

Eg trur det skal mykje til at dei får det for turt. Dei som står finast hjå meg i år, fekk omtrent ikkje vatn i fjor. Dei står i ein vegskråning der eg ikkje nådde bort med slangen, men sola steikte i fjor sumar!
aberf

Post by aberf »

Her er èn stakkar som har klart seg noen sesonger. Det kan bli nokså tørt på sommeren, der den står. Nå har den fått gjødsel før blomstring, så vil tida vise om det har effekt for 2020.
Våriris, fiolett.JPG
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Martin

Post by Martin »

Erik N wrote: 29 Nov 2013, 00:05 våriris (I.reticulata). De spirer om høsten og står med de saftstinne kuldeherdige skudda sine rett opp i vinterlufta. Kos deg med dem! Om ikke mange måneder bretter de ut de blåblå eller lillablå blomstene sine. Om du ikke har anna å gjøre, og finner det nyttig, og bor, som jeg, nede ved sjøen - uten snø; kan du legge turen bortom bedet og hilse på dem et par ganger om dagen. De klarer ikke nødvendigvis vinteren bedre på den måten, men det gjør du!

Så bra. :D
Jeg oppdaget at mine våriris har kommet opp allerede, og regnet med at det blir slutten på dem.
Men nå fikk jeg nytt håp. Bildet er tatt i dag.

Våriris.jpeg
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Et vanlig syn her hos meg i sone 1. Jeg pleier å dekke dem med løv. Selv om de klarer seg godt hvis det ikke blir for kaldt. Kulde kan skade det grønne, men løken klarer seg.
Martin

Post by Martin »

Ok, det vanlig altså. Greit å vite. :)
Da blir det å finne noe å dekke dem med.
Post Reply