Duftende blomster

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
hildur
Herdighetssone: H2

Duftende blomster

Post by hildur »

Hei,
Jeg kunne tenke meg å starte en ny tråd om duftende planter. Når jeg velger blomster til hagen, er nemlig duften veldig viktig, synes jeg. Kanskje ikke tråden for dem som hater bier og insekter :wink: men kanskje til glede for andre?
Som start vil jeg presentere noen roser som er mine favoritter. Memoire er ikke så god i regn, men ellers praktfull. Alle har ellers vist seg å være robust og friske, og er remonterende. Og dufter fantastisk, akkurat som roser skal! :D
Attachments
Westerland
Westerland
Memoire
Memoire
Friesia
Friesia
Charles Austin
Charles Austin
Dag
Herdighetssone: H4

Re: Duftende blomster

Post by Dag »

Jeg prøvde å legge inn bilde av min vakre buddleja, men det var 16 ganger større enn det tillatte.
Jeg gidder rett og slett ikke å prøve meg fram for å komme under 500 kb. Det tar for lang tid.
Men jeg holder fast på at Buddleja har sterk duft, selv om det kanskje er andre enn mennesker som
som synes best om den duften ;)
Dag
Martin

Post by Martin »

Dag wrote:Jeg gidder rett og slett ikke å prøve meg fram for å komme under 500 kb. Det tar for lang tid.
Det ville ikke jeg heller giddet Dag. Det er alt for tungvint å gjette seg fram til rett størrelse.
Men det er enkelt og greit på denne måten.

Jeg gikk ut og tok et bilde av en duftende høstflox.
Velg "Image"
Velg "Image"
Sånn er størrelsen på bildet før jeg gjør noe
Sånn er størrelsen på bildet før jeg gjør noe
Jeg velger vidde ca 500 på et stående bilde.                                                                                                                <br />På et liggende bilde passer det med vidde ca 800.
Jeg velger vidde ca 500 på et stående bilde.
På et liggende bilde passer det med vidde ca 800.
Da ble resultatet sånn, og hele operasjonen med fire bilder er unnagjort på et øyeblikk.
Da ble resultatet sånn, og hele operasjonen med fire bilder er unnagjort på et øyeblikk.
Dette er et bilde jeg antagelig ikke ville valgt til vanlig. Men som demo er det vel greit nok.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger E

Post by Inger E »

Dobbel engletrompet fyller terrassen med godlukt om dagen.
Har og nokre liljer som er reine duftbombene. Shocking og
Garden Party er av den sorten. Den siste har eg i krukke, då den er litt usikker i mitt klima.
Skulle ha lagt til bilete, men då må eg inn på PC-en. Kan ikkje forminske her på brettet mitt, diverre. Det går kanskje an, men eg har ikkje tileigna meg slike kunnskapar :| :lol: .
Dag

Post by Dag »

Takk, Martin :) Godt forsøk fra din side, men jeg står fast allerede før du nesten har begynt.
Hvor finner du den verktøylinja du tar utgangspunkt i?
Jeg bruker Photoshop Elements og får fra denne verktøylinja. Der kan jeg ikke søke etter
det bildet jeg ønsker på vanlig måte, så jeg må på forhånd finne ut hvor det ligger. Så resizer jeg
bildet til 500x333 eller noe sånt og får til slutt et bilde på ca. 130 kb. Men jeg vil jo ha det
opp til nesten det tillatte. Så jeg må prøve meg fram flere ganger.
Derfor bruker jeg ofte Facebook, for der slipper jeg sånt tull. Også på andre fora er det lettere.
Dag
Martin

Post by Martin »

Verktøylinja ligger aller øverst på maskina Dag.

Jeg bruker også Photoshop Elements (hos meg nederst) , og fører bildet inn der.
Deretter er framgangsmåten som jeg beskrev tidligere.

Jeg husker ikke hvor mange forum (untatt FB) jeg har vært på, men det er en del av dem.
På samtlige forum har minsking av bildene vært påkrevet.
Hvis det ikke har endret seg den siste tiden da.
Minsker.jpg
Martin

Post by Martin »

Kaprifoliumen er i ferd med å avblomstre nå. Ihvertfall i toppen, ti meter oppe. :)
Men her nede på bakken henger det fortsatt noen duftende skjønnheter.
Kaprifol.JPG
Bjørg

Post by Bjørg »

Liljene holder det fremdeles gående men nå lakker det mot slutten. Denne har en deilig duft og det har mange andre også.
Vil ha flere med denne fantastiske duften til neste år.
DSC_0040.jpg
Lilium Shocking.
DSC_0038.jpg
Lilium Silky Belles.

Jeg har fått en del av disse luktbombene etter hvert som åra har gått. Bare så synd der er litt liten plass i hagen nå.

Bjørg
skogfiolen
Herdighetssone: H5

Post by skogfiolen »

Jeg bare elsker dette nettforumet allerede! Duftende planter er også en hovedsak i mange av mine kjøp, og spesielt roser :) En rose uten lukt skal ha mange andre gode egenskaper for å oppveie skuffelsen uten, og likevel har jeg også noen slike. Det var faktisk mitt behov for å vite mer om rosen Sigrid Undset, som fikk meg inn på forumet i går. Den står ikke i noen av bøkene mine, men dufter altså helt vidunderlig! Har ikke plantet den ut engang fordi jeg flytter den med meg rundt der jeg sitter! Nå altså på kjøkkenet:) Jeg kjente den som sagt ikke, men falt for en utspsunget knopp på hagesenteret, og prisen- som var 99,- Det er visst en stilkrose, selv om det ikke står på den, men det var derfor den var på tilbud, og de tåler jo ikke vinteren så godt, akkurat. Så jeg tror jeg vil fortsette å ha den i min nærhet til den blomstrer av før jeg planter den ned. Det er litt for mye som skygger i bedene mine. Høye riddersporer stenger fort for solen for en liten rose. Duften kan iallfall anbefales, utseende også. Om den egner seg til snittrose er også en egenskap jeg ser etter, men det er ikke utprøvd. Etiketten sier at den er ferskefarget, men jeg vil heller si rosa,eller en blanding. I knoppstadiet er bladene gul- hvite på baksiden med rosa kant rundt, men den blir så tett når den er helt utsprunget at det blir mindre tydelig. Nå har den mange knopper, men så har det også vært en herlig solfylt sommer, så spørs det hvor blomstervillig den er neste år, hvis den klarer vinteren i min sone. Jeg håper også at den takler regn godt, og er sterk mot sykdommer. Da vil de fleste av mine kriterier være oppfylt:)
skogfiolen
Herdighetssone: H5

Post by skogfiolen »

Bildet fra "Hagen ved havet" ser nydelig ut. Jeg elsker kaprifol fordi den lukter så godt og for gode minner fra barndommen, men de har gitt meg sorg og bekymring noen år nå. De kommer fint med mange knopper, men plutselig henger knoppene som brune klaser og jeg har sett små larver fire seg ned på bakken som edderkopper. Det må være noen som legger egg i knoppene! Da jeg så det sprøytet jeg med grønnsåpe,rødsprit og vann. Er det andre som har vært borti dette og har råd å gi?
island monkey

Post by island monkey »

Blant de beste; sommerlevkøy:
sommerlevkøy.jpg
også blant de beste: bondebønner:
bondebønner.jpg
Og legevendelrot, pryderter, hesperis matronalis, tobakksplante, påskeblomster..
Martin

Post by Martin »

skogfiolen wrote:Jeg elsker kaprifol fordi den lukter så godt. Plutselig henger knoppene som brune klaser. Det må være noen som legger egg i knoppene!
Velkommen til forumet Skogfiolen.
Skadeinsektene du beskriver har jeg ikke opplevd, men det er kansje det som beskrives her.

Furua mi, med kaprifol i toppen, la jeg inn bilde av i fjor også.
Nå er blomstringen på hell, men her er den nå.
Kaprifol.JPG
Siri K

Post by Siri K »

Vivendel er en helt nydelig plante, både visuelt og duftmessig.
H2/H3 i hyttehagen
phantom blot

Post by phantom blot »

Jeg syns løvemunn er en undervurdert duftplante. Den er ikke alltid like sterk, men ut på sommeren en gang, og om man har vært heldlig med sorten har den en hent utrolig fin duft. Jeg vet ikke hvorfor, men det er ikke alltid jeg får en sort med den lukten jeg vil ha, så jeg kjøper dem helst i blomst og luker på dem for å kjenne hvilken som er best. Spesielt i juli og august kan hele hagen lukte av noen få løvemunnplanter.
hildur

Post by hildur »

Dag skrev:
Buddleja har sterk duft,
Jeg kjenner ikke dem så godt, men har hatt lyst på en til min egen hage. De finnes jo i forskjellige farger, men dufter alle like godt? Vil gjerne ha sommerfugler :)
Om å krympe bildene - det kan være like enkelt i PowerPoint: sett inn bilde, høyreklikk på bildet, velg 'formater bilde', veg størrelse, lagre som bilde. Selv liten reduksjon i størrelse gir stor reduksjon i størrelse på filen. De bildene jeg har satt inn over ble redusert fra 5-6MB til 130-170kB, men er vel likevel godt lesbare?
Post Reply