Tillandsia

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
esk

Tillandsia

Post by esk »

Hei!
Jeg har nettopp registrert meg som bruker og fyrer like godt løs med spørsmål umiddelbart! :)
Jeg har fått øynene opp for tillandsia - artige planter, veldig dekorative. Har anskaffet meg flere via lokal blomsterforretning og håper de kommer til å trives hos meg etterhvert. Noen har nok på reisen fra produsent til meg fått litt lite lys og måtte kastes da de gikk i oppløsning... :( Også et par nå har mistet sine ytteste blader når jeg vanner dem - legger dem i en balje et kvarters tid en gang eller to i uka- er det litt mye kanskje? Så er spørsmålet hva jeg gjør når min reiseglede slår til: Oscar skriver i tidligere innlegg at de holder seg greit uten vann i 10 dager hvis man reiser på ferie. Men hva gjør jeg hvis jeg skal være lenger borte enn det? Jeg vurderer et kar med vann, en rist oppå slik at luftfuktigheten er høy. Vil dette kunne være tilstrekkelig tro? Noen som har erfaring med det?
Takknemlig for tips!
Hilsen hagegal in spe.
Martin

Re: Tillandsia

Post by Martin »

Høy luftfuktighet er et sikkerstikk.
Men det er vanskelig å si sikkert hvor lenge de klarer seg.
Temperatur/lysmengde er antagelig også noe som avgjør.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
esk

Post by esk »

Takk for svar! Ja, det er visst bare å forsøke og se hvordan det går...
Tante Rose
Herdighetssone: H6

Post by Tante Rose »

Jeg har hatt tillandsia i glassvaser, og lagt litt fuktig leca eller sand under dem for å holde luftfuktigheten oppe. De som ser ut som en grå bladrosett uten røtter har holdt seg fint i to uker slik, men den som ser ut som en mosedott (husker ikke navnet) tålte ikke å bli reist fra og ble brun.
Oscar Gaarder

Post by Oscar Gaarder »

Føler det er min plikt å hjelpe deg litt på vei :)

Når en tillandsia begynner å felle blader er det første som slår meg at den har fått for mye vann. I starten var jeg ganske brutal med vanningen å oppdaget fort at blader løsnet fra festet samtidig som plantene ble mindre og mindre. Det er 2 primære måter å vanne en tillandsia på, dusje med sprayflaske, eller dyppe den i vann. Av noen-og-femhundretalls relevante arter vil du se at det er i hovedsak 2 "typer".
Den ene har mykere, "kjøttaktige" blader som er dekket av trikomer, håraktige, hvite utvekster. Trikomene absorberer fuktighet direkte inn i planten, som gjør det mulig for planten å bruke morgendogg som vann-kilde. Dette er de "grå" variantene som i utgangspunktet skal tåle lengre tørkeperioder og vokser ofte i tørrere og mer utfordrende strøk. I likhet med et kaffefilter trekker planten raskt opp vannet, men når den har blitt mettet vil den ikke ha mulighet til å absorbere mer.

Den andre typen "grønn", er ofte grønnere i fargen, har delvis til ingen trikomer og stivere bøyde blader som trekker inn mot kjernen. Dette er for å lede vannet i sklier ned i sentrumet hvor det blir liggende som reservoar til planten har absorbert alt. Dette er også de typene som krever litt mer vann, og igjen tåler litt fuktigere miljø.

Men vanning av tillandsia kan ikke skje til alle døgnets tider.
Planteslekten drives av en fotosyntese kalt CAM (crassulacean acid metabolism). I motsettning til C4 planter som regulerer opptak og utslipp av CO2/H2O hele døgnet sparer CAM-plantene dette til natten. De har ikke råd til å miste dyrebar fuktighet når de naturlig blir utsatt for høye temperaturer på dagtid så det er først når solen går ned at plantene åpner "slusene" for opptak av karbondioksid. Det er da meget viktig at de ikke har tilgang til vann for dette tetter igjen spalteåpningene slik at planten blir kvelt.

I utgangspunktet kan en Tillandsia klare mer en 10 dager uten vann.. De er utviklet til å tåle tøffe forhold men som alt annet er det individuelt. Etter siste importsending slo tollvesenet seg vrang av ren inkompetanse og missforståelse så plantene ble liggende i "varetekt", 10 døgn i en stor lys-tett pappeske, uvisst om temperatur og annen behandling så når leveransen endelig var på plass hadde jeg en grusom dårlig følelse av at dette hadde gått ordentlig galt. Til forundring gikk det kjempebra. Plantene virket i tipp topp stand, så de fikk en kraftig gjennomgang av dusjflasken når de ankom og siden tørke lett under takviften med en 600w MH pære i 14 timer. Resultatet av 430 planter fordelt på 43 arter, i en pappeske raklangs gjennom halve Europa over 16 døgn ble overraskende bra, noen få planter måtte hilse på komposten, og Neoregeliane er fortsatt på rehabilitering men det er tydelig at de hadde klart enda lenger tid om forholdene var tilrettelagt.

Tilbake til vanningsproblemet...
Når du skal vanne Tillandsiaene så bruk en sprayflaske å se til at hele planten blir våt, eller dypp den i 2-3 minutter i et kar. Alt over dette vil ikke være nødvendig ettersom planten har sine begrensninger med tanke på inntaket. 2-3 ganger i uken. Se til at planten rekker å tørke helt opp før solen går ned, så den ikke blir kvelt når natten ringer inn.
Idéen din om vannbad på rist var kreativt, men dessverre klarer ikke alle planter å ta opp vann direkte gjennom luftfuktighet. De må ha kondensdråper, fysisk på bladverk. I teorien, hvis undervarmen er høy nok vil luftfuktigheten feste seg som kondens til bladene via fordampingen men igjen blir det vanskelig i praksis siden du ikke kan styre når dette vil skje, en varmematte og timer vil ikke være nok..
Jeg våger påstå at om du uka før øker vanningen til 3-4 med minst en dags mellomrom vil en ferie på 10-16 dager gå bra. Du kan belage deg på at tuppene tørker inn men planten vil ikke dø. Alle dager over dette vil jeg ikke stå for. :P

Det er dog en løsning til, men den koster litt.
Skaff et akvarium/terrarium og et misting-system med en digital timer. Da fyller du bare på vann og stiller timeren til rette tider slik at regnsystemet vanner etter ønske. Terrarium er det beste, men hvis du går for et akvarium så bruk for all del en vifte for å forsikre deg om at de rekker å tørke mellom hver gang. :)

Håper dette var til hjelp,
Hilsen Oscar
Post Reply