Begonia

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Begonia

Post by Lille_blomst »

Skaugumbegonia får jeg til å vinterlagre. De er jo så store og solide. :)

Andre typer knollbegonia er det verre med. De er ganske små når man kjøper dem og vokser ikke all verdens på en sesong. Kanskje er de for små og pinglete for amatør-overvintring ?

Men, får dere andre til å overvintre dem ?

Jeg hadde i grunnen gitt opp, men lurer på om jeg skal prøve igjen, etter suksessen med georginer i "packing peanuts".
Bjørg

Re: Begonia

Post by Bjørg »

Jeg lar mine stå i jorda i pottene. Slik har de overlevd og håper det blir sånn i fortsettelsen også. Jeg har to typer. Skaugum og en stor hvit dobbel som jeg har fått som liten knoll og er kjempediger nå.
Overvintringa mi er sikkert ikke etter oppskriften men funker.

Bjørg
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Bare Skaugum som overlever her også, men mulig jeg ikke har passet godt nok på dem.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Bjørg wrote:... og en stor hvit dobbel som jeg har fått som liten knoll og er kjempediger nå. ...
Da blir jeg nysgjerrig på den , hva var/er spesielt med den siden den oppfører seg annerledes ...
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

orm wrote:Bare Skaugum som overlever her også, men mulig jeg ikke har passet godt nok på dem.
Da har du samme erfaring som meg, kanskje noen andre kan hjelpe oss å knekke koden. :wink:

Det er så dillete å starte på nytt med nye bittesmå knoller hvert år, kjekt om man kunne få dem til å vokse og bli litt mer "tøffe", slik Bjørg har klart.
Bjørg

Post by Bjørg »

Lille_blomst wrote:
Bjørg wrote:... og en stor hvit dobbel som jeg har fått som liten knoll og er kjempediger nå. ...
Da blir jeg nysgjerrig på den , hva var/er spesielt med den siden den oppfører seg annerledes ...
Tror liksom ikke at der er no med den. Det er bare en stor diger sort som venninna mi kjøpte i 2008 på Hageglede etter det jeg vet. Fikk en liten knoll og nå er min stor og diger. Liker å vokse seg stor og feit ser det ut som.

Bjørg
Tante Rose
Herdighetssone: H6

Post by Tante Rose »

De tørker bare inn hos meg. Kanskje er vinteren her oppe rett og slett for lang? Kan det hjelpe å la de stå inne i potte ei stund? (Sist jeg tok inn planter for overvintring, fulgte det med snegler som jeg enda finner inne...det har gitt meg litt panikk!)
Post Reply