Stokkrose-spirer

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
chrsoloy
Herdighetssone: H5

Stokkrose-spirer

Post by chrsoloy »

Hei. Jeg sådde stokkroser for noen uker siden. De begynner å bli forholdsvis store i forhold til så-pottene de står i, ca 5-6 cm høye med ett nytt skudd i midten på de fleste. Lurer på om jeg kan plante de ut, eller er de for små enda? De står sammen to og to (stort sett) i hver potte, må jeg ta bort en eller kan de stå sammen? Hvor store blir de egentlig? Trenger de støttepinne? Kan jeg ha de i potte på verandaen? Overlever de vinteren da, eller kan jeg bare sette dem i mørk, "lunken" kjeller?
Inger E

Re: Stokkrose-spirer

Post by Inger E »

Du kan sikkert setje dei ut no. Dei treng nok litt tilvenjing, om det er sol. Eg likar å bruke overskya dagar til slikt. Ser etter om det vert skya nokre dagar framover. Så ville eg delt dei frå kvarandre, for dei vert ganske store, om dei får det godt. Som regel er dei toårige, men det hender dei kjem med blomster fleire år. Det er lenge sidan eg hadde dei, men dei var vel omlag ein meter, kanskje meir. Har sett bilete av stokkroser på nesten to meter, planta inntil hus. Ikkje så vide, men sidan det kjem blomster langs heile stilken oppover, vil det bli for trangt med to. Stort sett greier dei å halde seg oppe sjølve.
chrsoloy
Herdighetssone: H5

Post by chrsoloy »

Tusen takk, Inger. Jeg har satt ut fire stykker langs husveggen. Der er det sol om morgenen og ettermiddagen. Ser ikke mye forskjell etter en uke, men de har ikke dødd ihvertfall. :)
Martin

Post by Martin »

Det har ikke rabla helt, men jeg fikk lyst til å prøve. :)
Jeg har sådd stokkroser kun en gang før, og det er 10-15 år siden.
Det ble ikke vellykket da åkersnegler spiste opp småspirene.

Nå er det solgt unna så mange planter at jeg har lyst til å forsøke "nye" planter.
Lurer på om det er mulig å vinne et år ved å så nå, og deretter la dem få en kort vinter.
Det er ikke sikkert det går som jeg håper, men dette er bare halvparten av frøposen.
Alcea sådd 31.august 2019. Ti av elleve frø spiret.
Alcea sådd 31.august 2019. Ti av elleve frø spiret.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Leste om en som prøvde dette, Martin. Hun sa at ca. halvparten blomstret samme sommer.
Nå finnes flerårige av disse - Alcea ficifolia. Hadde disse i mange år helt til rusten tok dem. Savnet dem og sådde noen få frø i vår. Lommefrø fra gata. Det ble ikke noe av dem, men ser nå at noen vokser opp i ei potte jeg har med stiklinger. Var vel frø som ikke hadde spirt som nå viser seg da jeg helte jorda i plantejordbøtta.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg mener det sto i T&M-katalogen (som jeg nettopp har kastet) at stokkrosefrøene jeg engang i tiden sådde ('Peaches and Dreams'), kunne blomstre første året ved tidlig sådd. Så det er kanskje ikke nødvendig at småspirene får så mye vinter at det gjør noe, men heller en veldig lang "vår". Det står litt forskjellig på nettet, så kanskje du kan prøve begge deler?
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Dette høres oppløftende ut.
Mange takk til dere. :D
island monkey

Post by island monkey »

Hva slags er de Martin?
Inger E

Post by Inger E »

Fyrste året eg sådde stokkroser, kom eit par planter i blomst fyrste året. Dei stod på ein lun plass inn til veggen med sol heile ettermiddagen. Det rare var at desse blomstra både andre og tredje året! Resten av plantene blomstra andre året slik det var sagt. Men ei kollega fekk ein plante, og ho påstod at den kom med blomster i åresvis.
Martin

Post by Martin »

Så bra.

Dette er Alcea rosea 'Nigra'.
Tror ikke jeg har sett den mørke, og jeg ble vel litt påvirket av at det sto "Bestseller". :)
alcea nigra.jpeg
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Den mørke stokkrosen er en staude. Jeg har hatt mine i åresvis, og den er attpåtil frøekte. Men det er den enkle sorten. Jeg har aldri sett fylte stokkroser med så mørk farge.
Martin

Post by Martin »

Juhuu. Dette blir jo bare bedre og bedre.
Den er enkel, men jeg tok det som en selvfølge at den er toårig.
Nienna

Post by Nienna »

Og enda en fordel. De trenger ingen kuldeperiode for å spire :)
Martin

Post by Martin »

Ja, mine kjøpefrø spiret etter noen få dager.
Du bor ganske langt syd i lander såvidt jeg husker Nienna,
men det er vel en sjangse for overvintring hos meg også.

Ja, nå ser jeg at du har sone 2.
Nienna

Post by Nienna »

Ja, egentlig er det sone 1. Men stokkrosene overlever også de kaldeste vintrene når vi har langvarig frost. Foruten de svarte stokkrosene har jeg også et fargerikt fellesskap av stokkroser med enkle blomster :) Resultatet av lommefrø fra Danmark. De er ikke frøekte. Så det dukker opp individer med veldig mørkerøde blomster. Tydeligvis innblanding fra den svarte. Men ikke motsatt. Alle sår seg selv rikelig :)
Post Reply