Potterose skifter farge!

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Viola

Potterose skifter farge!

Post by Viola »

Har fått to nydelige, rosa potteroser i sommer, og etter at de hadde blomstret seg ferdig plantet jeg dem ut i hagen. De har vokst en hel masse, og nå blomstrer de igjen med masse blomster. Men ikke rosa, de er blitt mørk røde! Hva har skjedd?! Noen som vet?
Hilsen Viola
Dag
Herdighetssone: H4

Re: Potterose skifter farge!

Post by Dag »

I roseverdenen er dette et relativt vanlig fenomen. Vi sier at rosen "sporter" eller muterer.
En gren på en rosebusk kan komme ut med helt annen farge enn resten av busken. Det skjer genetiske
eller arvelige endringer. Rosen kan være en krysning av mange sorter og tilbakekrysninger. En gren kan
velge å gå tilbake til et "tdligere" stadium. Et godt eksempel er den gule klatrerosen 'Leverkusen' - som var meget populær for noen tiår siden. Jeg tror det var i 1963 - at de på Mellbyes Planteskole på Ringsaker la merke til en gren med helt andre farger. De passet på å krysse denne - som da fikk navnet 'Emelie'. Men det er ikke alle sporter som egner seg som nye roser på markedet. Langt der i fra. Men vi vet hvor vakker Emelie er :)
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Ser at Viola ikke har vært inne og sett på om hun har fått noen svar :wink:
Inger E

Post by Inger E »

Eg opplevde ein gong at ei nydeleg rosa potterose kom med skitne- gule blomster med mørkare flekker. Absolutt ikkje pen. Det var det same på alle kvistane som var i potta.
Viola

Post by Viola »

Du store, typisk, her har jeg atter glemt å gi tilbakemelding! Beklager :( Den lille potterosa som skiftet farge fra lys rosa til dyprød blomstret fint ut sommeren (bortsett fra de knoppene som ble spist opp av rådyr), og den fikk ekstra kompost i høst og er i fin form etter vinteren! Nå blir det spennende å se hvilken farge den får i år... jeg tipper den dyprøde vinner :)
Hilsen Viola
Tante Rose
Herdighetssone: H6

Post by Tante Rose »

Dette har jeg også opplevd! En lysegul sort (jeg tror den het Forever?) skifter farge og blir rosa etter noen uker. Det er ikke bare ei gren, det er hele busken, og andre som har hatt samme rosen har opplevd det samme. Kan jord eller lysforhold ha noe å si?
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Ja, jeg har også opplevd at potterosen skifter farge. Og ikke bare det, den blir også mye større og får en annen blomsterform, mer "normal" roseform når den får komme i bed og utvikle seg normalt. Tror mye skyldes at det blir brukt veksthemmende stoffer for å holde dem små. Og kanskje også andre manipulasjonsmetoder for å endre farge?
Post Reply