Rhododendron sammen med andre planter

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
goldy
Herdighetssone: H2

Rhododendron sammen med andre planter

Post by goldy »

Jeg skal beplante et rundt bed, 3 m i diam, og tenker å plassere en busk i midten. Etter som jeg har skjønt finnes Rhododendron i flere typer, også lave som ikke kommer til å ta over hel bedet. Men hva med jordtype? Den skal jo ha sur jord, bør jeg kjøpe egen jord og pakke rundt den, og trives andre planter sammen med Rhododendron?
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Rhododendron sammen med andre planter

Post by Siri K »

Jeg har ikke veldig peiling, men husk at Rhododendron har grunne og vide røtter. Så om du planter noe opptil den, vil disse konkurrere om vann i øvre jordlag.
Last edited by Siri K on 01 Jun 2019, 05:34, edited 1 time in total.
H2/H3 i hyttehagen
goldy

Post by goldy »

Takk, kjekt å vite. Noen som har tips om andre busker som ikke sprer seg veldig? Helst busker som blomstrer lenge.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Rhododendron kan vere eit vakkert blikkfang og andre busker/planter må uansett stå eit stykke frå, så konkurransen treng ikkje bli sterk. Ligg bedet i halvskugge? - kanskje du kan lage deg eit surjordsbed, dei kan vere både lettstelte og vakre. Sjå forslag i vedlagde link.

https://www.hageplanlegging.com/tag/surjordsbed/
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Hvis du velger et bed med rhododendron i midten,
så finnes det jo rhododendron med mange spennende bladformer blant artene.
Smale og runde i tillegg til de mest vanlige du gjerne finner på hagesentrene.
Rhododendron roxieanum (med nye skudd) har ikke blomstret enda. <br />Men det er ikke så viktig for meg.
Rhododendron roxieanum (med nye skudd) har ikke blomstret enda.
Men det er ikke så viktig for meg.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
goldy

Post by goldy »

Takk for tipser, men tror nok ikke jeg vil ha et eget surjordsbed. Listen over hva jeg ønsker å plante er lang, og jeg vil helst ikke begrense meg til surjordsplanter. Det krever jammen mye planlegging hvis man skal komponere et bed med planter som blomster vekselsvis gjennom sommeren, som er sneglesikre, helst rådyrsikre og som passer hverandre i høyde og farge! :o :D
Siri K

Post by Siri K »

Det er vel ikke så mange busker, altså flerårige, som har lang blomstringstid. For å få lang blomstring, er det greit å supplere med sommerblomster, i tillegg til staudene.

Hvilke planter er det du har på ønskelista, som busken skal passe til? Hvorfor vil du ha en busk? Sone?
H2/H3 i hyttehagen
goldy

Post by goldy »

Siri K wrote:Det er vel ikke så mange busker, altså flerårige, som har lang blomstringstid. For å få lang blomstring, er det greit å supplere med sommerblomster, i tillegg til staudene.

Hvilke planter er det du har på ønskelista, som busken skal passe til? Hvorfor vil du ha en busk? Sone?
Skal komponere et rundt bed og tenkte at en busk i midten kunne være en god start. Men kan hende jeg går for bare stauder, med de høyeste innerst mot midten.

Ønskelista er lang, her er noen: purpursolhatt, kosmos, fagerklokke, prydtobakk, prakttrompet, kuletistel, orientvalmue, akeleier m.fl.

De står på lister over sneglesikre planter, og jeg håper det vil stemme :P
Sone H2
Siri K

Post by Siri K »

En blomstrende busk som kanskje kan passe er klokkebusk (Weigela). Den blomstrer ikke så veldig lenge, men er pen på disse tider i litt varmere strøk av landet.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply