Billige stauder, Vestfold?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
goldy
Herdighetssone: H2

Billige stauder, Vestfold?

Post by goldy »

Jeg skal plante et staudebed, og hvis jeg skal kjøpe på hagesenter kommer det på flere tusen kroner. Hvor kan man få tak i rimelige stauder i Vestfold?

Vet hagelag arrangerer byttetreff, men hva om man ikke har noe å bytte bort...? :D

Ønskeliste: purpursolhatt, kosmos, fagerklokke, prydtobakk, prakttrompet, kuletistel, orientvalmue, akeleier
calypso

Re: Billige stauder, Vestfold?

Post by calypso »

Det beste er nok å bli kjent med andre som er planteinteressert, det er ikke særlig vanskelig i Vestfold. Plantefolk driver mye "enveisbytting". Hagelaget er en fin plass å bli kjent med andre.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Akeleier er så veldig greie å så, at det nesten er tull å kjøpe ferdige planter (hvis du ikke er nøye med plantenavn og slikt). Jeg har massevis av akeleier, men har aldri kjøpt en plante, - bare stjålet noen frø hist og pist. Ettersom jeg ikke har noen systematisk hage, har jeg bare kastet frøene på jorda - og etter hvert latt dem selvså. På dem måten blir det jo fryktelig mange planter, og de bør helst lukes bort mens de er bittesmå, for de har litt av en rot!
For noen år siden fikk jeg frø av "en veldig fin akeleie", som giveren hadde glemt utseendet på :lol: Da puttet jeg frøene i en potte, som jeg satte i bedet.

Hvis du vil ha frø, kan du sende meg en PM. Men jeg har ikke navn på plantene, og frøene jeg tok i fjor er en skikkelig fargeblanding. Ønsker du spesielle farger, må du vente til litt ut på sommeren, ettersom årets blomstring akkurat har startet.
Jette
goldy
Herdighetssone: H2

Post by goldy »

jette wrote:Akeleier er så veldig greie å så, at det nesten er tull å kjøpe ferdige planter (hvis du ikke er nøye med plantenavn og slikt). Jeg har massevis av akeleier, men har aldri kjøpt en plante, - bare stjålet noen frø hist og pist. Ettersom jeg ikke har noen systematisk hage, har jeg bare kastet frøene på jorda - og etter hvert latt dem selvså. På dem måten blir det jo fryktelig mange planter, og de bør helst lukes bort mens de er bittesmå, for de har litt av en rot!
For noen år siden fikk jeg frø av "en veldig fin akeleie", som giveren hadde glemt utseendet på :lol: Da puttet jeg frøene i en potte, som jeg satte i bedet.

Hvis du vil ha frø, kan du sende meg en PM. Men jeg har ikke navn på plantene, og frøene jeg tok i fjor er en skikkelig fargeblanding. Ønsker du spesielle farger, må du vente til litt ut på sommeren, ettersom årets blomstring akkurat har startet.
Tusen takk :D Jeg skal se hva jeg har plass til etterhvert, så kontakter jeg deg, hvis det er ok?
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Bare ta kontakt, når det passer deg :wink:
Jette
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

En billig staude er salvie fra Rema/Rimi/Meny etc.

Når den blomstrer, er den veldig fin. Men den blomstrer på fjorårsskudd, så det tar litt tid å få den fin.

Image
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply