Stokkroser med rust

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Viola

Stokkroser med rust

Post by Viola »

Stokkrosene har endelig begynt å etablere seg, og i år var de så flott i gang. Men idag oppdaget jeg to ting: Det ene er masse hull i bladene, kommet siden igår. Det andre er gule prikker, noen steder knall orange. Er det rust? Hadde det for mange år siden, sprayet med Baymat rosespray, og problemet ble borte vekk! Men den finnes jo ikke lenger. Hva kan jeg gjøre? Og de hullene, vet noen hvem som lager dem, og hvordan det kan stoppes? Jeg har sett div. kjerringråd med grønnsåpe og bakepulver, men hjelper det egentlig? Nå er jeg litt ulykkelig... :cry:
Hilsen Viola
goldy
Herdighetssone: H2

Re: Stokkroser med rust

Post by goldy »

Jeg har også fått hull i bladene på stokkrosen min :cry:
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Stokkroser er kjent for å lett få rust. Mine flerårige døde etter hvert ut. De fikk rust hvert år. Om jeg får slike igjen, tenker jeg å sprøyte dem med Atamonvann. Atamon brukes i saft og syltetøy for å hundre mugg. Det er i alle fall et forsøk verdt. Jeg mener det har hjulpet på en rose som lett får meldugg. Nå er nok rustsoppen på stokkrosene litt vanskeligere å bli kvitt.
goldy
Herdighetssone: H2

Post by goldy »

Hvordan ser rust på planter ut, og hva er grunnen til at bladene får hull?
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Ser jeg ikke har lest korrektur. Det skal selvsagt være 'for å hindre mugg'. Rustsopp på planter ser ut som rust på metall - slik omtrent. Begynnelsen kan visst ses som en svart prikk så blir den mer og mer oransje. Det du ser er mycelet, som vel kan ligne blomsterstøv. Når man ser dette er soppen fullt utviklet. Inni bladet ligger sporene. Noen av disse soppene har et ettårig forløp, leser jeg. Andre sporer er utstyrt m. tykke cellevegger og kan overvintre. Rustsoppen er visst i denne siste kategorien. Soppen spres m. vind, insekter etc. Mange ukjente ord og betegnelser her for den som ikke er biolog. Varmt og vått vær skal være bra betingelser for soppen, står det, mens jeg har sett 'blomsterfolk' mene at tørke gjør at den lett utvikler seg. Erfaringsmessig vet vi at mugg, som også er en sopp, lett utvikler seg på noe som er fuktig. Korriger meg om dere vet mer.
Post Reply