Nå begynner jeg å tro på at det virkelig er pasjonsplanta som jeg sådde for 4-5 mndr siden.
Jeg hadde igrunnen gitt opp, og regnet med at det bare var et ugress som dukket opp.
Men nå ligner det etterhvert litt mere på en passiflora.
Det står litt om den her.
Ja, den ligner absolutt på en passiflora. I såfall, gratulerer Det virker ikke som frøene er de letteste å få til å spire. Desto mer gøy når det lykkes. Det så ut til å være en spennende plante med særegne blomster. Er det noen mulighet for at man kan få frukt på den her til lands?
Jeg vet ikke om det er mulig å få frukt på planta her hos meg.
Det er blomstringa jeg er mest interessert i, men sier jo ikke neitakk til en pasjonsfrukt heller.
Røttene kom ut i bunnen, og for noen dager siden omplantet jeg planta til ei større potte.
Den har stått så lenge at jeg innså at flere frø ikke spiret.
Men i morges måtte jeg gni meg i øya.
Hva er dette på venstre side .........hurra.
Eg sådde for nokre år sidan, og langt om lenge kom det ei spire. Den vaks godt, og etter eit halvt års tid, kom det ei spire til, trudde eg. Men då det ut på neste vår kom mange nye skot, skjønte eg at det nok ikkje var nye frø, for eg sådde fem, men det var. mange fleire skot opp frå jorda. Det var rett og slett rotskot. Eg klipte vekk nokre, men etter ein sommar som stor plante, gav eg opp. .
Men no tek eg til å lure på om det var den eg hadde kjøpt, og som blomstra fint lenge, som fekk for dårleg stell i vinter. I alle fall kom det liv i ei plante eg rekna som ferdig ut på vårpatren. No er den i full fart, veks og ser bra ut, men ser ikkje ein blomst. Den som hadde blomstra mykje, var tidleg med knoppsetjing.
Hvilken Passiflora var det, Inger? Om jeg ikke husker feil, skrev orchis om en plante de hadde i hagen som spredde seg som ugress, så noen kan kanskje være aggressive i rett klima. I Norge bør det ikke være noe problem, da.
Kven det var anar eg ikkje . Kjøpte fem frø (ikkje billeg), og eitt spirde.
Og no er det mange blomsterknoppar på den eg har, så det er nok den galme som greidde seg. Eigenleg godt gjort, for den såg heilt livlaus ut lenge.
Min P.maliformis vokser raskt nå, men det er bare en lang og tynn stengel.
Så jeg kuttet toppen for å se om den ville bryte med sideskudd.
Planta til høyre er Passiflora vitifolia.
Det ble mere enn jeg håpet på.
Planta svarte med sideskudd ved hvert bladfeste oppover stengelen.
Island Monkey.
Disse passion-frøene kjøpte jeg hos Chiltern Seeds i fjor høst, og det varierer litt hva de har.
Men det er sikkert mange andre som også har dem.