Ny gren hurdalsrose

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Viola

Ny gren hurdalsrose

Post by Viola »

Hurdalsrose som blomstrer får 2.gang fikk et digert skudd fra rota i fjor sommer. Det stikker veldig opp. Blomstret i år, men bare på ytterste del. Lurer på om jeg burde ha kortet den inn ifjor sommer/høst, noen som kan fortelle meg om det? Og skal jeg ta den ned nå, ta av kanskje 2/3 av lengden? Har ikke mot til det uten å spørre...
Hilsen Viola
Viola

Re: Ny gren hurdalsrose

Post by Viola »

Lest masse her inne om beskjæring av hurdalsrose, og det er ingen direkte svar på spørsmålet mitt, men mange råd og erfaringer som går på å beskjære etter blomstring, og ellers å være "hard" mot den! Jeg klippet av greina jeg! Og pyntet litt på resten. Tipper dette blir bra jeg! :)
Hilsen Viola
orm
Herdighetssone: H4

Re: Ny gren hurdalsrose

Post by orm »

Min gamle H. har bare blomstret i toppen de siste årene og har også greiner som har bøyd seg til ene siden. De sistnevnte fikk ikke blader i vår, selv om det var litt grønt under barken, så disse tok jeg ned da. En lang grein, som har blomstret, kommer jeg til å kutte nå. Det er også et langt fjorårsskudd der som er dødt. Jeg ser ikke tegn til nye skudd foreløpig så jeg tror kanskje hele rosa er i ferd med å ta kvelden. Skulle den overleve, regner jeg vel ikke med blomstring neste år.
Post Reply