Staude-overvintring i bøtter?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Viola

Staude-overvintring i bøtter?

Post by Viola »

Pga gravemaskin som har gravd seg igjennom hagen har jeg måttet redde noen digre og veldig kjære stauder, de står jordslått i store bøtter. Hosta, juleroser og div annet. Jeg har overvintret småstauder/avleggere i potter tidligere, men disse er jo så store, så jeg lurer på hva som er best, prøve å finne et ventested i jorda, eller la dem bli i bøttene. De blir vel bare dyttet opp av bakken av telen hvis jeg planter dem så sent? Det er så vanskelig å velge mellom pest og kolera, hva er verst... :roll:
Hilsen Viola
Rosa Leander

Re: Staude-overvintring i bøtter?

Post by Rosa Leander »

Det kan gå greitt å overvintre dei i potter, men eg ville ha funne ein ventestad i hagen (eg har god plass). Ofte har eg brukt komposthaugen som ventestad, eller eg har sett plantene oppå jorda og lagt eit tjukt lag av halvkompostert plengras o.l. over rotklumpen.
Rosa Leander
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Det høres smart ut! :)

Det er vel noe biologisk aktivitet i det halvkomposterte, sånn at det utvikles litt varme, om det ikke blir sprengkaldt over lang tid.
H2/H3 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg har overvintret store stauder i kompost. La litt jord rundt rotklumpen, pluss noe gammel fiberduk og masse løv. Det gikk helt fint :)
Post Reply