Juleroser

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Martin

Juleroser

Post by Martin »

Det er jo skrevet side opp og side ned om diverse Helleborus,
men nå er det tiden for å la planta du kjøpte til jul få sitt rette element.

Rett fra stua og ut i kulda tåler den neppe.
Men et kjørlig (og lyst) opphold et sted i huset vil den garantert like bedre enn plassering på stuebordet.

Min helleborus 'Annas Red' kjøpte jeg første gang i 2013, og den blomstrer fantastisk i hagen hvert år.
Her stikker noe av bladverket fram under vinterdekket i bedet.

Helleborus.jpeg

I november 2020 var den igjen å se i butikkene, og jeg kjøpte enda ei plante.
Den fikk større potte, og har stått på vent i et kjørlig vindu.
I dag ser den sånn ut, og i mars/april blir det utplanting.

Julerose.jpeg
Julerose Annas red.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Juleroser

Post by Nienna »

Vakre juleroser du har, Martin. Hos meg er det bare Orientjulerose som trives. Og den frøsår seg selv i rikt monn. Har flere ganger plantet ut H. niger, etter å ha fulgt fremgangsmåten din. Plantene har virket friske og fine, men året etter er de borte. I de senere år har jo juleroser blitt populære juleplanter, og det er sånne som jeg har fått i dekorasjoner jeg har plantet ut. Kanskje er det masseproduksjon som gjør at plantene ikke klarer omstillingen til hageliv hos meg? Eller at vintrene har vært for våte? Hvilke erfaringer har andre gjort seg?
Martin

Post by Martin »

Kan det være at dine helleborus 'niger' har stått for lenge inne i varmen kanskje ?
Eller at de ble utarmet i for trang potte, og uten ny jord ?
Ikke vet jeg, men jeg opplever igrunnen H. niger som den enkleste av julerosene.

Jeg tar med et bilde av 'Annas red' fra en annen tråd på Hagepraten.
Dette bildet i fugleperspektiv ble tatt i mai 2016, og planta står lenge i blomst.

Helleborus Annas Red i blomst.jpg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Nydelig rød julerose :) Ja, kan hende at julerosene mine sto for lenge inne. De fikk i allefall både ny jord og større potte. Sikkert mye som kan gå galt med planter som har blitt masseprodusert. Jeg får prøve igjen :)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Veldig pen, den røde der! :)
H2/H3 i hyttehagen
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

De som selges til jul her har jeg bare sett hvite blomster på. De må jo sikkert finnes her også, men jeg oppholder meg jo mest i nærområdet. Pleide å tråle blomstermarkedet på Stortorget etter lunch m. gamle kolleger, men tar ikke sjansen på kollektivtransport i disse dager. Ingen luncher heller. Bil til sentrum er ikke aktuelt da tidligere parkeringsplasser er tatt vekk. 'Annas Red' var fin da. Noen helleboruser vil jo helst blomstre på en tid vi har lite glede av dem her hjemme. Så knopper på en rett før frosten kom her. Tror det er Helleborus x sahinii - kjøpt i sone 6 - billig og stor men... Har også et par kjøpt på Hagemessa (Spiren). De har stått m. grønne blader noen år, men sent i høst var det knopp på en. Husker bare at en av dem skal ha gule blomster. De var vel ikke merket heller. Hippeastrum kan vi jo lure til å blomstre ved juletider. Er det mulig å få disse vinterhelleborusene til å blomstre slik at man kan ha glede av dem tro? Drivhuset er selvsagt en mulighet, men ....
Post Reply