Frøformering av peon

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Sirig
Herdighetssone: H4

Frøformering av peon

Post by Sirig »

Hei!

Kan noen hjelpe meg med hva jeg skal se etter for å kunne frøformere peoner?
Så langt har jeg latt frøhusene sitte på buskene, men de må kanskje modnes
i en viss tid før jeg sår dem?

Alle tips mottas med takk, jeg er helt 'grønn' på dette feltet :wink:

På forhånd takk!

:) Siri
Mvh
Siri, Larvik
Hepatica
Herdighetssone: H3

Re: Frøformering av peon

Post by Hepatica »

Frøene høstes når kapselen åpner seg. Følg godt med ellers forsvinner frøene. Deretter tror jeg det er best å så dem ute i bakken. Merk hvor du har dem. Det kan ta tid før de spirer.
magnolia

Post by magnolia »

Det eneste jeg vet om dette er at peonfrø må såes mens de er ferske.
Inger E

Post by Inger E »

Og det kan ta to år før dei spirer, og sju år før du får blomst!
Miamaria

Post by Miamaria »

Punkt én på hva du bør se etter er vel å se at det er skikkelige frø, ikke lurefrø. De du skal så, er svarte. Har ikke sett lurefrøene så de vet jeg ikke hvordan ser ut, men de jeg har fått var helt blåsvarte og glinsende, de skulle være modne frø.
Kirsten

Post by Kirsten »

Mange moderne peoner er sterile og setter ikke frøkapsler. Det er synd, for frøkapslene er dekorative.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Spiny1000

Post by Spiny1000 »

Hei,
om frøformering av pioner kan du gå inn på Gardensnorth.com under About us og deretter under germination corner. Der står det om metoden jeg bruker mest; 10 c 20 cm zip-lock poser halv-fylles med lett fuktig vermiculite, og frøene legges i. Holdes i romtemperatur. Når roten kommer frem og blir tre-fem cm lang eller noe, legges de kjølig i en boks i kjøleskapet for eksempel. Her kan de ligge i opptil tre måneder-eller til hovedroten har satt noen siderøtter. Deretter kan de settes varmt igjen for å kunne danne blader. I blant kommer bladene også under kald lagring. Da kan de pottes opp.

Eller du kan legge et par cm såjord i bunnen av en 10 cm potte, fylle opp med sand, og legge frøene i sandlaget, et par 2m dypt (så de holdes lett fuktige). Pottenen kan følge årstidene ute, og helst settes kaldt men frostfritt i drivhus eller inne over vinteren. Husk at røtter kan dannes under jorden, og at bladene kommer senere.

Frø kan også stikkes i jorden ute rundt morplanten, og få være i fred.

Den raskeste metoden der du kan spare en sesong eller to er utvilsomt posemetoden. Da slipper du å vente på årstidene, du kan lage et helt "år" på få måneder.

Ferske frø spirer gjerne mye raskere enn eldre. Gamle frø kan ta et par år på å spire fordi de har flere mekanismer som må stratifiseres før spiring kan finne sted. Jeg har sett frø spire etter nesten ett år i romtemperatur, og jeg har opplevd at frø som ikke spirte etter et år i varmen spirte etter å ha blitt lagt i kjøleskapet. I naturen er naturlig så tidspunkt på høsten. Da får de 2-4 måneder relativ varme på høsten, før de kan legges kjølig som en dvaleperiode. De vil normalt spire bra om du tar de frem i romtemperatur i mars eller deromkring.

Søk på Google, så finner du sikkert bilder av frøplanter og metoder. det gjorde jeg.

Og husk at grunnen til at mange frø kan være vriene å spire, er at de fra naturens side har mekanismer som skal forhindre at de spirer på en årstid der de ikke ville overleve. Lykke til!
It's just another day in paradise!
Spiny1000

Post by Spiny1000 »

I tillegg til innlegget ovenfor, kan jeg fortelle litt om egne erfaringer med de ulike artene og spiretider.

Først har vi trepionene, som dannes små busker med vedaktig stamme og har hovedutbredelse i Kina. Deretter har du staudepionene, dvs de urteaktige pionene. Og det finnes såkalte interseksjonelle hybrider, altså hybrider mellom trepion og staudepion, og disse kalles også Itoh-hybrider etter japaneren som først lykkedes å pollinere med levekraftige planter som resultat. Det måtte tusenvis av pollineringsforsøk til før han fikk suksess. Disse siste danner stamme som en trepion hvert år, men denne visner ned som en urtepion om høsten.

Trepionene har i regel noe større frø, og spirer gjerne fortest. Paeonia ostii kan gjerne spire etter få uker, deretter kommer gjerne P. rockii, P. suffruticosa, og etterhvert P. lutea v ludlowii. Og endel senere P. delavayii som har gigantiske frø, og regnes for en av de enklere å formere opp. Vær obs på at P. rockii og dels P. suffruticosa liggende i posen med vermiculite kan få rødbrun råte i rotspissene om de ligger lenge nok-endel uker. De fleste andre arter tåler å ligge lenger.

Staudepionene som har et stort utbredelsesområde, fra Marokko til Spania og middelhavsområdet, midt-østen, Kaukasus, gjennom sentral-Asia til Tibet og Kina, og Japan, og østlige Russland. Vestlige Russland også; P. anomala finnes på Kola. I tillegg kommer to halv-ørken arter fra det sørvestre USA.
P. veitchii spirer ofte tidlig. Deretter P. mlokosewitschii. P. anomala etc.

Alt ovenfor har hos meg spirt i romtemperatur. Etter over et halvt år uten spiring la jeg mange poser i kjøleskapet på høsten, og innen få uker spirte P. mascula, P. obovata, P. wittmaniana, P. peregrina, P. officinalis ssp. banaticus og P. tenuifolia. P. tenuifolia er den eneste arten som viser frøbladene over jorden.

Ingen regler uten unntak; også enkelte P. suffruticosa etc spirte veldig sent. Ferske frø spirer også raskere enn gamle. Prøv å følge naturens årstider; så gjerne høst/vinter og få spiring vår/sommer. Dette er mine erfaringer; kanskje har andre helt andre erfaringer.
It's just another day in paradise!
Martin

Post by Martin »

Frøformering av trepion er kansje helst for de veldig tålmodige. Hvilket jeg ikke er.
Men gavefrø må prøves. Det er antagelig ikke helt ferskt, så nå ligger det i vann.

Her er litt fra Davesgarden om frøformering av trepioner.
http://davesgarden.com/products/market/view/2685/
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Post by Martin »

Via et annet forum fant jeg denne beskrivelsen. Den er litt fin med bilder.

http://www.tradgardsamatorerna.nu/index2.html

Klikk først på "Nyheter"
Klikk deretter på "Artikler"
Skroll ned og klikk på "Les selv" (pionsådd).

For å sette fortgang i spiringen, anbefaler nettet temperatur på 25- 30 grader under denne første sekvensen.
Før den neste kjørlige perioden.
Dette burde sikkert vært gjort om høsten. Så ville frøet (forhåpentligvis) vært ferdig rotet nå.
Hvis dette lykkes, så kommer jeg vel tilbake seinere i denne tråden. :)
Pionfrø i (Konkel)boks
Pionfrø i (Konkel)boks
Frø fra trepion
Frø fra trepion
Bjørg

Post by Bjørg »

Jeg orker ikke å stelle med å så på alle disse måtene som blir foreslått. Jeg sår direkte i jord og setter ut. Og det går bra jeg får spiring så det holder. Og med å gjøre det på "naturmetode " måten slipper jeg også å huske på sådden. Husker den bare når jeg sjekker og jeg ser det spirer.
Og i går sjekka jeg det øverste plantebrettet som sto innved uthusveggen. Hadde jo sett i høst at der var Paeoner som spirte der. Paeoner som var sådd i Februar 09. Nå i går var der begynt å komme blader på de små. Og der var mange i potta. De ble satt tilbake og får bare gå seg til med vær og vind. Hva slags Paeon ?? Det var denne her.

http://www.kalle-k.dk/Paeonia%20anomale.JPG

Bjørg
Mathea

Post by Mathea »

WOW så fin Bjørg :)
Martin

Post by Martin »

Bjørg wrote:Jeg orker ikke å stelle med å så på alle disse måtene som blir foreslått. Jeg sår direkte i jord og setter ut.
Du sår i et helt annet omfang enn meg Bjørg. :)
Men jeg gjør også som deg vanligvis. Det blir for mye styr ellerst.
Jeg fikk bare lyst til å prøve en "hurtigmetode" med dette ene frøet. Det er frø av denne pionen.

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra ... 22301=4168
Bjørg

Post by Bjørg »

Martin wrote:
Bjørg wrote:Jeg orker ikke å stelle med å så på alle disse måtene som blir foreslått. Jeg sår direkte i jord og setter ut.
Du sår i et helt annet omfang enn meg Bjørg. :)
Men jeg gjør også som deg vanligvis. Det blir for mye styr ellerst.
Jeg fikk bare lyst til å prøve en "hurtigmetode" med dette ene frøet. Det er frø av denne pionen.

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra ... 22301=4168
Jeg er enig med deg Martin. Men du skal tro jeg har prøvd andre metoder jeg også. Sånn bare for å ha prøvd.
Og jeg som ikke før har hatt potter med frø i kjøleskapet. Jeg har pr i dag ei potte med Eranthis frø. inni der. Bare så det er sagt. Jeg kan jeg også. :roll:

Bjørg
Martin

Post by Martin »

Det var visst litt forhastet å kalle det hurtigmetoden. :)
Snart 3 mndr har gått, og ei lita spire er begyndt å synes. Men det er ihvertfall liv i frøet.
Pionfrø spirer
Pionfrø spirer
Post Reply