Inni den "narrhatten" som Martin kaller det der dannes frøa ja. Modninga tar ei stund så vær tolmodig. Ikke finn på å så umodne frø. Da blir det fint lite med grønn spirer i potta.
Da er frøet ditt i rute Martin. Iflg. boka skal rota komme etter ca. 3 mnd. Nå er det kjølige forhold som skal til, helt til du ser at bladet kommer (ca. 3 mnd. det også), men dette er ting du vet.
Sett i forhold til den naturlige måten er dette faktisk hurtig.
Det er ganske riktig frøkapslene du har bilde av, inni der vil det ofte dannes to slag frø, ekte og narrefrø. De ekte er blåsvarte og narrefrøene oftest knall røde og flotte. Kast de!
sveinv wrote:Inni frøkapslene vil det ofte dannes to slag frø, ekte og narrefrø. De ekte er blåsvarte og narrefrøene oftest knall røde og flotte. Kast de!
Jeg sier som Mathea.
Jeg lærer mye av forumet, og nå har frøet mitt begyndt på sin kjørlige periode.
Jeg har en del frø til overs, både trepeon (P. lutea var. ludlowii) og trådpeon (P. tenuifolia). Jeg har også en P. rockii, men tror den er podet, så den er det vel lite vits i å ta frøene av?
Kan alle og enhver selge frø fra sine egne planter, eller er det noen begrensninger på slikt?
De du skal så, er svarte. Har ikke sett lurefrøene så de vet jeg ikke hvordan ser ut, men de jeg har fått var helt blåsvarte og glinsende, de skulle være modne frø.
Håhå dette var veldig morsomt å lese, Martin! Takk for linken til denne tråden! Jeg tror kanskje jeg i det store og hele bør tenke som Bjørg...i fjor druknet jeg i småplanter som var over alt inne i hust og jeg lovte meg selv aldri mer...men man blir litt nysgjerrig på disse litt spesielle prosessene. Disse frøene stjal jeg...vil ikke si hvor. Noen i Norge og Noen i Østerrike. I en botanisk hage...kunne kanskje blitt arrestert? Vel. Nå prøver jeg ihvertfall.
sveinv wrote:Inni frøkapselen vil det ofte dannes to slag frø, ekte og narrefrø. De ekte er blåsvarte og narrefrøene oftest knall røde og flotte. Kast de!
Inni frøkapselen på en kinesisk trepion ser frøa sånn ut, og da blir det vel bare tull antar jeg.
De ser også veldig små ut.
Disse må da være "the real deal"? De er ikke spesielt imponerende, så jeg skjønner ikke hvorfor planten skulle ta seg bryet med å produsere dem, om de ikke var ekte frø.
Sommeren i år har jo vært noe spesiell, og det er kanskje ikke hvert år at trepeoner setter modne frø i Norge?