Stiklinger av azalea?

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
tove

Stiklinger av azalea?

Post by tove »

Jeg hadde 4 forskjellige azalear til jul. 1 av dem, kjøpt hos Mester Grønn står ennå, diger og med vakre blomster.De andre er kastet, visne og fæle.

Har noen forslag til hvordan jeg skal formere den?

Hilsen Tove
Hepatica
Herdighetssone: H3

Re: Stiklinger av azalea?

Post by Hepatica »

Jeg tar stiklinger på høsten. De jeg har rotet seg for og har vokst en del i løpet av vinteren. (Varme i veksthus) Har også tatt en delstiklinger av Rhododendron. De fleste har rotet seg men noen ennå ikke. Jeg bruker kun sand og naturtorv 50/50. (Støpesand) Jeg antar nå du snakker om Japansk Azalea siden den er inneplante. Jeg har en som både kan være inne og/eller ute. Jeg stikker i engangs plastglass som er beregnet på dram eller noe sånt. De brenner jeg hull i sidene og bunn.( Loddebolt) Lett å se når de har satt røtter og billige potter.
tove

Post by tove »

Takk for svar om azaleastikking. Rhododendron har vi fått til - nå skal vi prøve den azalean jeg nevnte, med dine tips. Tove
tove

Post by tove »

Vi snakket om stiklinger av azalea. Vi tok for ca 7 uker siden en del stiklinger av en kraftig plante vi kjøpte før jul.

Halvparten av stiklingene ble satt i potte og jord. Den andre i vann. Nå er de i potte visne. De i vann er planteklare :?

Da gjenstår det å se hvordan det går når de kommer i jord. Kanskje jeg sender en positiv melding :roll: om en liten stund.

Hilsen Tove
Bille
Herdighetssone: H2

Post by Bille »

Oi, det var interessant. Jeg har også tatt stiklinger av en azalea, men satte alle 3 i en potte med plast over. Hm, så mye lettere å følge med når stiklinger står i vann, har gjort det med andre planter før, men kom ikke på det i det hele tatt da jeg tok azaleastiklingene. Nå har jeg morplanten fremdeles, men kvier meg litt å klippe av enda mer i tilfelle den ikke har tenkt å visne m det første.

Spent på om dine som stod i vann greier å rote seg. :D
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Heisann, eg hentar fram ein gammal tråd om azalea i potte.

Til jul fekk vi ein flott oppstamma azalea i potte. Den vart plassert i vinduet på kjøkkenbenken der eg kan sjå den heile tida og der den får best lys denne årstida. Den vart vatna kvar dag, med eitt unntak!! - Blomstrane tørka inn og dei fleste blada har falt av.

Det same skjedde i fjor og då prøvde eg å klippe den ned, potte om og den begynte faktisk å spire. Den såg imidlertid så puslete ut at den vart kasta.

No har eg tenke å ta stiklingar, sette dei i vatn til røtene viser seg før eg plantar dei - det hadde imidlertid vore svært kjekt å få morplanta til å overleve. Nokon som har prøvd?
Rosa Leander
calypso

Post by calypso »

Sandblandet torvjord, gir et raskere og sikrere resultat enn å sette stiklingene i vann. Små stiklinger av Azalea roter seg enkelt og raskt, men på denne tiden er det nesten helt nødvendig med ekstra lys.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Tusen takk, calypso. Ekstralys er tent over den første frøsodden på vaskerommet, så det skal nok bli bra for azalea-stiklingane også.
Rosa Leander
Post Reply