Stikling fra duftsjasmin?

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
hagetuppa

Stikling fra duftsjasmin?

Post by hagetuppa »

Hjelp! :wink:
Hvordan kan jeg få avlegger fra sjasmin til å slå rot? En nabo har en vakker sjasmin som jeg kan få stikling av hvis jeg finner ut hvordan jeg må gjøre det. Har sett rundt hele buska, men det er ikke rotskudd som jeg kan ta. Er det mulig å få ei grein til å slå rot ved å sette den i vann eller i jord?

Takknemlig for alle gode tips. :D
Martin

Re: Stikling fra duftsjasmin?

Post by Martin »

hagetuppa wrote:Er det mulig å få ei grein til å slå rot ved å sette den i vann eller i jord?
Det burde absolutt være mulig å få Duftsjærsmin ( Philadelphus coronarius ) til å slå rot hvis du stikker den i jorda.

Jeg prøvde for noen år siden, og det ble det ikke noe av. Men jeg var antagelig bare uheldig.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
hagetuppa

Post by hagetuppa »

Takk for svaret. Tror jeg må prøve, for den er jo så nydelig. :D
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Bruk toppstikling. Ikke la den være for stor, ca 10 cm. Fjern de nederste bladene. Skråskjær stilken og skrap litt forsiktig på barken ca 4 cm men ikke inn til veden. Stikk i en blanding av torv og sand. Stikking er muligens best i august-september. Litt usikker her.
sveinv
Herdighetssone: H7

Post by sveinv »

det går helt fint å stikke nå
Det går nok bra.

http://planteriket.no
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Er det forstavelsen duft- som gjør denne navneforvirringen mellom skjærsmin og sjasmin (jasminum? Stort sett mener vi skjærsmin når vi sier sjasmin. Skjærsmin, som er en busk, kan klare seg opp til H5, ja en som dufter mindre opp til H6. Blomstrer godt og dufter sterkt.
Sjasmin er en klatreplante som med tiden får vedaktige stengler, ja stamme og greiner i det klimaet den er tilpasset. Flere blomsterfarger og blomsterstørrelser.
Vinterjasmin (og muligens duftsjasmin) kan visst nok klare vinteren i Norges mildeste strøk d.v.s. kyststrøk.
Skjærsmin roter seg lett og blir ved godt stell en busk på noen få år.
Martin

Post by Martin »

Veldig greit med litt oppklaring Orm.

Jeg fant ingen bilder av hele busken fra i sommer.
Men blomstring i toppen, fra juli i år, er det på min stiklingsformerte Skjærsmin.
Flere kvister ble enkelt og greit satt sammen i ei potte for å danne røtter.
Året etterpå ble de plantet ut.
Sterk duft.jpg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg tek stiklingar om våren når eg klipper buskane, også av duftskjærsmin. Har vanleg plantejord i ei potte på ca 1-2 liter og stikk fleire kvistar nedi. Passar på at det kjem fleire greinfeste under jorda, for det er der nye røter kjem ut. Eg har og ein Guljasmin i hagen, fekk ein kvist på hagevandring i juni eit år. Den er tett og fin med gulgrøne blad, ca 60 cm høg. Veit ikkje kor høg den kan verte?
Rosa Leander
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Satte flere skjærsminstiklinger etter den vinteren da det ble vår i februar/mars. Det var en igjen som jeg så det var liv i, mens alle som sto mot nord så døde ut. Nå er det nesten i meste laget av dem.
Brukte avkutt av skjærsmin til plantestøtte ribbet for blader. Den slo også rot. Nå står den som forsøksobjekt på fjellet. Alle som dro på hytta fikk beskjed om å vanne den selv om det var tørkesommer. Den skal vel egentlig ikke klare seg, men morsomt med forsøk.
Post Reply