Liljefrø og spiring
Re: Liljefrø og spiring
Det har gått fint med flere av frøplantene.
Dette er martagonliljer som står alt for tett. Men jeg er redd for å ødelegge dem ved delingen.
Lurer på om det kansje er best å vente litt.
Dette er martagonliljer som står alt for tett. Men jeg er redd for å ødelegge dem ved delingen.
Lurer på om det kansje er best å vente litt.
La plantene være i potten til de har visnet ned, så begraver du hele potteinnholdet,uten å prøve å dele noe på det, om et par år kan løkene graves opp og deles uten problemer. Dette er den fremgangsmåten jeg har kommet frem til er best.
Flott Calypso. Da gjør jeg det sånn.
Sånn ble det gjort med potta på bildet ovenfor, og nå har de spiret.calypso wrote:La plantene være i potten til de har visnet ned, så begraver du hele potteinnholdet,uten å prøve å dele noe på det
De spiret så tidlig at jeg var redd de frøs bort, men det gikk bra.
Dette er samme frøplantene som på bildet ovenfor.
Sånn ser de ut i dag, etter at to år har gått.
Sånn ser de ut i dag, etter at to år har gått.
Tålmodih må man være!
Jeg har to som ble sådd for 6-8 år siden, som står med knopp for første gang i år.
Skal legge ut bilde når blomstringa er i gang.

Jeg har to som ble sådd for 6-8 år siden, som står med knopp for første gang i år.
Skal legge ut bilde når blomstringa er i gang.
Aud Berit
Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
- ukjent -
Jeg har fått fine frø av kvit martagen lilje. Hvordan går jeg fram for å få nye liljer?
Må bare si at jeg har forlovet meg i forhold til løfte om bilder i innlegget fra 8.juni.
Begge martagon liljene blomstret, men den ene var et "misfoster" denne første gangen, den andre kom selvsagt mens vi var bortreist.........
Til norma:
Martagon liljer spirer jo ved naturlig frøspredning ute, så jeg ville sådd dem ute nå og forventet spiring neste vår. Så er det bare å vente noen år på første blomstring
Begge martagon liljene blomstret, men den ene var et "misfoster" denne første gangen, den andre kom selvsagt mens vi var bortreist.........
Til norma:
Martagon liljer spirer jo ved naturlig frøspredning ute, så jeg ville sådd dem ute nå og forventet spiring neste vår. Så er det bare å vente noen år på første blomstring

Aud Berit
- ukjent -
- ukjent -
Takk for svar Aud Berit. Da skal jeg komme meg ut og så de nå.
Du bør ikke forvente å finne spirer på de martagonfrøene til neste år. Martagon har en litt annerledes spiring enn asiatiske og trompetliljer. Når martagonfrøene har ligget i varm jord i ca 2-3 måneder spirer frøet og danner en liten løk, men den kommer ikke med noe blad før den har hatt en ny vinter. Så om du sår frøene nå vil du ikke få blader før i 2020.
Øystein, gartner i Østfold
Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Det finnes altså flere metoder for å formere liljer:
Frø: Tar mange år
Løkskjell: Tar ikke fullt så mange år?
Bulbiller: Går ganske raskt
Sideløker: Ferdig!
Eller noe sånt?
Frø: Tar mange år
Løkskjell: Tar ikke fullt så mange år?
Bulbiller: Går ganske raskt
Sideløker: Ferdig!
Eller noe sånt?
H3/H4 i hyttehagen
Nå har Calypso gått bort, og han har etterlatt seg mange gode råd på forumet.calypso wrote:La plantene være i potten til de har visnet ned, så begraver du hele potteinnholdet,uten å prøve å dele noe på det, om et par år kan løkene graves opp og deles uten problemer. Dette er den fremgangsmåten jeg har kommet frem til er best.
Blant annet tipset ovenfor ang ei frøpotte med martagonspirer (litt tilbake i denne tråden).
Nå ser liljespirene sånn ut, og jeg får kanskje se de første blomstene i år.
Akkurat disse martagonliljene vil nok minne meg om han.
Vil anbefale deg å plante de om etter blomstring, det ser ut som at de står litt tett. Martagon kan sture etter flytting, de kan faktisk ikke spire til neste år, men ta seg et hvileår før de kommer opp igjen året etter.
Øystein, gartner i Østfold
Ja, du har rett Øystein. Frøa ble sådd tett.
Mange takk for enda et godt råd.
Mange takk for enda et godt råd.

Jeg hadde ikke fått med meg Calypsos bortgang. Jeg møtte ham aldri; skulle gjerne gjort det. Trist. 

H3/H4 i hyttehagen