Vekstlys

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
knutinh
Herdighetssone: H3

Vekstlys

Post by knutinh »

Jeg håper at dette er rett underforum.

Jeg har lett etter noen fornuftige vekstlys for å spe på/erstatte sollys i hylle i kjøkkenvindu, men ikke helt funnet det jeg er ute etter.

Mine kriterier:
*Må kunne brukes til å drive fram frø, og holde meg med urter over vinteren. Er det håp om større ting? Tomat? Chili?
*Fordel om det går an å oppholde seg i rommet (behagelig farge, ikke vifte)
*Lav varmeutvikling for planter og brannfare. Energiøkonomi er en bonus.

Jeg trodde kanskje at noen hadde en LED-list type 50-100watt (evt god PAR-rating) til under 1000,- men finner ikke helt det produktet?

Disse virker ganske seriøse men koster $200 og må evt importeres:
http://www.bmlhorticulture.com/led-ligh ... -spectrum/
Martin

Re: Vekstlys

Post by Martin »

Spesielle plantelys eller ledlys har jeg ikke satt meg inn i fordi mine vanlige lysrør fungerer greit.

For meg gjelder det mest å holde liv i plantene gjennom vinteren uten at de skranter og blir bladløse.
Men setter jeg frøpotter nært under armaturen, så vil frøene også spire.
Gamle kasserte lysarmaturer. Både 38 og 56 watt.
Gamle kasserte lysarmaturer. Både 38 og 56 watt.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

Garden Living ( som er en norsk nettbutikk) selger plantelys :

http://www.gardenliving.no/categories/plantelys

Da slipper man toll (& tull...) og får god service. :D
Inger E

Post by Inger E »

Eg har brukt vanlege lysrøyr, men ber om kaldt kvitt lys. Det har dei sjeldan på lager, diverre, men dei skaffar ganske fort her. Det varme lyset duger ikkje for planter, men heller ikkje for meg.
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Vi har en slik en, kjøpt på Den Lille Gartner,

http://denlillegartner.no/produkt/vekst ... e-gartneri

og er veldig fornøyd med den. Mulig at hvis du har den på kjøkkenbenken, så kommer den så høyt opp at lyset kanskje oppleves litt skarpt. Vi har den på et lite bord/benk fra IKEA som er omtrent 50 cm høyt, og da oppleves ikke lyset som ubehagelig. Vi har den på stua, og syns at designet på denne er såpass at den ikke virker skjemmende. Passer ikke til paprika eller tomater, men er fin til urter, frøsådd og div småplanter.
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Jula-Biltema og Claes Ohlson har lysarmatur som er billig. Jeg har brukt dem i mange år. 36 w og 18 w. Henger de ca 20 cm over plantene.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
calypso

Post by calypso »

Lysrør har en levetid på 10,000 timer. LED'er varer 4-5 ganger så lenge. Men lysrør en enkle å bytte, og er både rimelige og lett tilgjengelige. LED-pærer kan ikke byttes når de har blitt svake eller sluknet, man må kjøpe helt ny armatur.
Om man ønsker å eksperimentere med forskjellige lysfarger, varmhvitt, dagslys eller rødt/blått plantelys, er det også en enkel sak. - De fleste oppdager da gjerne at lysfarger ikke betyr så mye. ;)
salvia

Post by salvia »

Trådstarter vil ha fornuftige vekstlys. Jeg vil gjerne ha både fornuftige og PENE vekstlys. Har lett og lett. Har prøvd med hengende lysarmatur greier, sånne som jeg har i uthuset til våroppaling, men var ikke så fornøyd med det i stua. Pene lamper, spotlights et-eller-annet i den genren skulle jeg veldig gjerne hatt. Merkelig at det finnes så lite - dvs. ikkeno' av det.
calypso

Post by calypso »

salvia wrote:Trådstarter vil ha fornuftige vekstlys. Jeg vil gjerne ha både fornuftige og PENE vekstlys. Har lett og lett. Har prøvd med hengende lysarmatur greier, sånne som jeg har i uthuset til våroppaling, men var ikke så fornøyd med det i stua. Pene lamper, spotlights et-eller-annet i den genren skulle jeg veldig gjerne hatt. Merkelig at det finnes så lite - dvs. ikkeno' av det.
Det kunne vært veldig spennende å høre hvordan du synes en plantelampe burde se ut?
Martin

Post by Martin »

Disse kjøpte jeg for mange år siden, og du bestemmer selv hvilken pære du vil ha.
Kansje ikke så veldig spennende, men jeg har dem som ekstra lys litt rundt omkring.
Det er standard sokkel.
Plantelys.jpg
salvia

Post by salvia »

Så flott, her var det jo flerfoldige nyttige lenker til helt ålreite vekstlys-sokler. Takk for det, Aimar. Og de du viser er bilde av Martin, er også helt "innafor" noe jeg gjerne ville brukt. Jeg har bare ikke funnet slike ting når jeg har vært i lampebutikker og spurt etter sokler som kan inneholde en pære som monner for planter om vinteren, og som ikke avgir for mye varme. Men nå skal det bli en annen dans! Så det besvarer vel spørsmålet, Calypso!
salvia

Post by salvia »

De 3 lampene jeg er interessert i fra aimars flotte liste viste seg å være "slut på lager".Gröna lampan til kjøkkenbenken, stålampen til qrokus ikke mulig å få tak i per nett, kompanjonen utsolgt. Ønsker meg noe til kjøkkenbenken, og både stålampe og pendel til stua, ikke svarte.

Hvor har du kjøpt dine pendler, Martin?
Martin

Post by Martin »

Mine pendler ble kjøpt hos den største lampebutikken i Trondheim,
Værness elektrisk.

Det er mange år siden, og jeg vet ikke om de fortsatt kan skaffes.
Men jeg kan stikke innom butikken å spørre neste gang jeg er i byen.

Butikken har eksistert så lenge jeg kan huske, og er ikke en kjedebutikk.
Inger E

Post by Inger E »

I enkelte sybutikkar har dei lamper som har godt lys så ein kan sjå rett farge på stoff og tråd. Eg trur dei heiter Ottlite, og fins som bordmodellar og som stålampe. Dei er ikkje nett rimelege, men har dagslys. Eg har ei som plantelys i stova, men sume tykkjer den er vel skarp og kald. Golvmodellen kan regulerast i høgda. Eg prøvde med eit bilete, men det skar seg.
Post Reply