Så hvit solhatt

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
Viola

Så hvit solhatt

Post by Viola »

Fant masse frø på min hvite solhatt "white swan" igår, og tenkte jeg skulle prøve å så dem. Da er de vel også ferdig-stratifisert, siden de har sittet på planten i vinter? Men jeg lurer på etpar ting:
Hvordan sår jeg dem? Inne/ute i potter? Hvor dypt skal jeg så dem?
Er det sannsynlig at de vil bli hvite? (Noen sa til meg at frø fra hvite solhatter blir til røde blomster)

Jeg har forøvrig inntrykk av at de hvite solhattene er vanskeligere å få til en de røde, mine har en tendens til å bli små og stusslige, og lettere for å dø ut. Hva kan grunnen være til det? Har de det for tørt og skrint kanskje?
Hilsen Viola
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Så hvit solhatt

Post by Nienna »

Jeg har bare sådd vanlige røde solhatter. Men de spirer greit uten kuldebehandling. Jeg sådde dem i potter inne omtrent på denne tiden, og fortsatte oppalingen ute da været tillot det. Du sår dem grunt, et lite jorddryss over er nok. Eventuelt sand eller perlite.

Det blir jo spennende å se hva resultatet blir. Men sannsynlig at det kan bli "blanda drops". Jeg hadde en gang noen hvite solhatter. Men de takket for seg ganske fort. Brunsnegler er veldig glade i solhatt, så det kan være at de ble spist opp :(
Post Reply