kaktus

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
island monkey

kaktus

Post by island monkey »

Denne har jeg hatt i omkring 13 år, men det begynte med at jeg kastet den i søppelen. Huset hadde vært tomt i en god stund, og kaktussen hadde falt ut av potten bak et skap; det var mye mindre uansett, og hadde skrumpet inn til noe veldig uanseelig. Allikevel, noe som engang hadde vært røtter ble synlig i søppelen, og da syntes jeg synd på den og satt det i en potte. Jeg ble takket med masse oransje blomster siden, hvert år, unntatt iår.
Vi kjente ikke den opprinnelige eieren til kaktussen, men naboen gjorde det, og da jeg nevnte at jeg ville ta kaktussen med, syntes det en nydelig idé å få to ut av det. Men jeg vet ingenting om kaktus.
Så spørsmålene er: er det mulig å trenne denne planten?
Og, kanskje i samme slengen: er det noen som vet hva det sannsynligvis heter?
Blomstene er som sagt dyp oransje, og formet som sjallstykket til en trompet, noenlunde.
Attachments
Cyril.JPG
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: kaktus

Post by Siri K »

Det er kanskje calypso som er den største eksperten på kaktus her på forumet; forhåpentligvis vil han svare.

Noen typer "kaktus"-sukkulenter og enkelte typer kaktus kan formeres ved å skjære av en "topp", og sette den i lett fuktig kaktusjord. Om dette også gjelder din, tør jeg ikke si noe om.
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Eg ville no prøvd å løsne ein av desse nede ved rota, og sett den i jord. Ville tru det er den lettaste måten å få ny plante på.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Den kaktusen ser frisk og fin ut, og VELDIG STIKKENDE ... :mrgreen:

Hvis du vil formere den så ville jeg gjort som Inger sier og delt ifra en (eller flere) av "individene".
Jeg ville tatt planten ut av potten og brukt en skarp kniv. Skjær ovenfra og nedover så du får med en del av røttene.

Det er forøvrig en jobb jeg ikke misunner deg, med DE tornene... 8)

*
Siri K

Post by Siri K »

Da jeg ompottet kaktus, i tidligere tider, pleide jeg å tulle dem inn i avispapir. Nå som avisene er digitale, vet jeg ikke hva man bør gjøre.
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Siri K wrote:Da jeg ompottet kaktus, i tidligere tider, pleide jeg å tulle dem inn i avispapir. Nå som avisene er digitale, vet jeg ikke hva man bør gjøre.
Reklameaviser ! :mrgreen:
Hvis man ikke har reservert seg mot uadressert post, da. :wink:

Men altså, enig med deg, aviser er greit til det bruk.
Noen av oss er bare så klønete at det blir et stikk eller to okke som... :?

*
island monkey

Post by island monkey »

Takk skal dere ha.

Det finnes en skremmende mangel av avispapir her også, men disse fungerer enda bedre, heldigvis. Kaktussen hadde forbausende få røtter:

(bildene er i omvendt rekke, for jeg kan ikke lenger se hva som står i meldingen, og heller ikke skrive noe på den riktige plassen. Uff..)
Attachments
kaktus5.JPG
kaktus4.JPG
kaktus3.JPG
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Det der ser ut til å ha gått helt fint! :mrgreen:

Det er lurt å være ekstra forsiktig med vanning den første tiden.
Så eventuelle sår etter skjæringen får tørke. Ellers kan det bli råte...

*
island monkey

Post by island monkey »

Det er blitt fremgang! Først og fremst ang avispapir: store stabler ligger i garasjen. Jeg hadde glemt hvor raskt det blir gul is solen. Jeg fant en dame som er en ivrig avisleser. En fordel til er at jeg, når jeg henter de gamle avisene, uungåelig kjenner meg plutselig veldig ung..

Kaktussendelingen var ganske skremmende, og enda plantene ikke så så dårlig ut, de var ganske rotlose o ustabil i ganske lang tid. Jeg vet ikke hvordan andre helften har det, men min ser ikke ut som det har tatt særlig skade:
Attachments
kaktus140618.JPG
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Den der ser ikke ut til å "ha tatt særlig skade", helt enig i det! :D

Det er bare så utrolig at de stikkende "vesenene" kan ha de mest fantastiske blomster! :wink: :mrgreen:

*
Last edited by Lille_blomst on 14 Jun 2018, 15:50, edited 1 time in total.
orm

Post by orm »

Den hadde veldig pene blomster. Hadde en m. gule blomster på hytta på fjellet en gang. Greide seg fint m. lite vanning og lave temperaturer. Den ble avhendet av mine barn da de selv fikk barn. Den hadde tynne pigger som var umulig å få ut.
Så ompotting av kaktus på nettet nylig. Det var riktig nok ikke flere ledd på disse. De satte en blomsterpotte over hodet på kaktusen og dytta den så ned i ei potte m. jord ved å trykke litt på hjelpepotta. Disse var jo løsnet fra tidligere jord/potte. Med såpass slanke stengler kunne en kanskje bruke en avskåret brusflaske også når man skulle løsne en stengel fra de andre, men du greide det m. tykke hansker, skjønner jeg.
Hvordan trives du oppe i nord forresten?
island monkey

Post by island monkey »

Slett ikke noen dårlig tips, takk!
Jeg trives bedre i norden enn norsken min, ser det ut som, beklager og unnskyld!
Det er vanvittig mye å gjøre. Huset og tomt er veldig vanskøttet, og så kommer det masse på besøk hele tiden. De lover å hjelpe, men det tar ikke lenge innen de er helt "feral", forvillet altså. Det er ganske artig å se, og de stortrives, men arbeidet går ingen veier.
Ellers vrimler det av sau. De spiser opp nyplantet frukttrær, multene og mer. Eller de har parasitter. Eller de har vondt i føttene, og ingen gjør noe med det, så da må jeg det, siden jeg ønsker ikke ha haltende sau foran huset. Eller de produserer ufattelige mengder ull.
Innsiden av huset ser ikke lenger ut som 'nyinnflyttet', men heller 'nybombardert'. Jeg er virkelig ikke av den lettpanikkerte sorten, men av og til er det å våkne ganske skremmende..
Men! Det har hendt i det siste at jeg kjente litt fremgang. Ikke med hensikt til norsken altså, og jeg kan ikke akkurat legge fingeren på hva det var, men det er bitelitt fremgang. Så det klør jeg meg fast til, mens jeg bøyer hodet og fortsetter å trekke plogen. Ikke bokstavelig altså, siden jeg fikk med jordfreser av den store parsellhagevennen min, Richard.
Multene har kommet seg, forresten. ;)
orm

Post by orm »

Jeg synes norsken din er veldig bra. Vi forstår hva du skriver. Synd med spiste multer ( Jeg har 2-årige egensådde planter på fjellet - artig forsøk.) og trær og synd på sauer som er skadet. Det er vel noen som eier dem. Gjerde?
Rom ble ikke bygget på en dag. Har man fullt opp i hagen, har man nesten ikke tid til annet. Her kan man innimellom så frø på gulvet. Vi tramper inn med jord på skoene. Man får ikke ta det så nøye.
island monkey

Post by island monkey »

Det med husdyr og gjerde er en særlig teoretisk sak har jeg fant ut. Det virker 99% av gangen, men de som forsøker dyrke planter på den andre siden av gjerdet er ikke særlig imponert av 99%..
Men jeg skal forandre taktikken snart.
If you can't beat them, join them.. ;)
Attachments
Vaid (Isatis tintoria).JPG
Vaid (Isatis tintoria).JPG (163.73 KiB) Viewed 664 times
V.JPG
V.JPG (159.09 KiB) Viewed 664 times
orm

Post by orm »

Skal du begynne med plantefarging?