Adenocaulon himalaicum
- Knut Tistel
- Herdighetssone: H4
Adenocaulon himalaicum
Er det noen her som har erfaring med Adenocaulon himalaicum? Jeg sådde frø i vinter, og de spirte godt. Men etter prikling har de bare kommet med et ordentlig blad etter frøbladene, før de har kollapset i pottene; kun én plante har jeg begynt å få i god vekst nå, to er fortsatt små og er i ferd med og dø, og alle de andre småplantene er døde. Har den noen spesielle krav som jeg ikke oppfyller? Alle andre typer stauder jeg har priklet i tilsvarende jord vokser godt og begynner å bli ungdommer nå.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Re: Adenocaulon himalaicum
Det er jo endel planter som ikke liker prikling, spesielt de med pælerot... Hva er grunnen til at du dyrker denne? Jeg har sett den noen ganger i Sichuan, ugresslignende plante med irriterende frø som klistrer seg til alt... 

Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
- Knut Tistel
- Herdighetssone: H4
Re: Adenocaulon himalaicum
Nei, grunn og grunn; har vel egentlig ikke noen god grunn for å dyrke den; syntes bare den så ut som den hadde morsomme blomster. Sår mye forskjellig fra diverse frølister; moro å se hva man får til. Har fylt hagen med mye rare stauder fra frø de siste årene; de fleste er jo dekorative eller dufter godt; eller har andre gode egenskaper; men det kan godt hende det ikke er noen gode grunner for å dyrke Adenocaulon. Får se når den ene planten som har overlevd vokser opp; håper ikke jeg pådrar meg et ugressproblem...
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...