Frøsamling ute i regnet...
Frøsamling ute i regnet...
Hadde samlet en masse fine frø...og hadde også etpar kjøpte poser med div valmuefrø etc...de ble stående ute, det regnet om natten...jeg fant det ut i dag, og de er søkkvåte. Er det noen som helst vits i å ta vare på dem? alt er type to-årige eller ettårige. (snufs
) Tenker at de kanskje begynner å spire, eller dør, hvis jeg tørker dem på varmegulvet (badet)...

Hilsen Viola
-
Re: Frøsamling ute i regnet...
Kanskje lurt å unngå varme, for ikkje å trigge spirelysta. Legg dei heller på brett/fat og set dei på toppen av eit kjøkkenskap eller i eit tørt rom der dei kan stå i fred og tørke. Det kostar lite å prøve, så ikkje kast dei.
Rosa Leander
Takk for svar!
Gjorde som du sa, og la dem på kjøkkenpapir, de tørket kjempefort! Så får vi se om de spirer da...men det kan vel godt hende de gjør!

Hilsen Viola
Klart de spirerViola wrote:Takk for svar!Gjorde som du sa, og la dem på kjøkkenpapir, de tørket kjempefort! Så får vi se om de spirer da...men det kan vel godt hende de gjør!

-
Å lagre frøa på ein kjøleg plass kan vel redusere/utsette spirelysta?
Rosa Leander
Nienna haha ja det skulle jeg selvfølgelig ha tenkt på!
Og det er sikkert lurt å legge dem et sted hvor det ikke er varmt, heller kjølig!

Og det er sikkert lurt å legge dem et sted hvor det ikke er varmt, heller kjølig!

Hilsen Viola
Jeg oppbevarer mine frø i kjøleskapet. Men først tørker jeg dem i kaffefilter som jeg fester til en korktavle. Der henger de luftig på kjøkkenet til de er helt tørreViola wrote:Nienna haha ja det skulle jeg selvfølgelig ha tenkt på!![]()
![]()