Frøsamling ute i regnet...

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
Viola

Frøsamling ute i regnet...

Post by Viola »

Hadde samlet en masse fine frø...og hadde også etpar kjøpte poser med div valmuefrø etc...de ble stående ute, det regnet om natten...jeg fant det ut i dag, og de er søkkvåte. Er det noen som helst vits i å ta vare på dem? alt er type to-årige eller ettårige. (snufs :cry: ) Tenker at de kanskje begynner å spire, eller dør, hvis jeg tørker dem på varmegulvet (badet)...
Hilsen Viola
Rosa Leander

Re: Frøsamling ute i regnet...

Post by Rosa Leander »

Kanskje lurt å unngå varme, for ikkje å trigge spirelysta. Legg dei heller på brett/fat og set dei på toppen av eit kjøkkenskap eller i eit tørt rom der dei kan stå i fred og tørke. Det kostar lite å prøve, så ikkje kast dei.
Rosa Leander
Viola

Post by Viola »

Takk for svar! :D Gjorde som du sa, og la dem på kjøkkenpapir, de tørket kjempefort! Så får vi se om de spirer da...men det kan vel godt hende de gjør!
Hilsen Viola
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Viola wrote:Takk for svar! :D Gjorde som du sa, og la dem på kjøkkenpapir, de tørket kjempefort! Så får vi se om de spirer da...men det kan vel godt hende de gjør!
Klart de spirer :) Frø blir jo våte og tørre mange ganger før våren. De må bare være helt tørre før du oppbevarer dem i poser.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Å lagre frøa på ein kjøleg plass kan vel redusere/utsette spirelysta?
Rosa Leander
Viola

Post by Viola »

Nienna haha ja det skulle jeg selvfølgelig ha tenkt på! :oops: :D
Og det er sikkert lurt å legge dem et sted hvor det ikke er varmt, heller kjølig! :)
Hilsen Viola
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Viola wrote:Nienna haha ja det skulle jeg selvfølgelig ha tenkt på! :oops: :D
Og det er sikkert lurt å legge dem et sted hvor det ikke er varmt, heller kjølig! :)
Jeg oppbevarer mine frø i kjøleskapet. Men først tørker jeg dem i kaffefilter som jeg fester til en korktavle. Der henger de luftig på kjøkkenet til de er helt tørre :)
Post Reply