Så frø av Inula

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
Viola

Så frø av Inula

Post by Viola »

Har klart å få (stjålet) meg noen frø av Inula Royleana (i en botanisk hage, fy), ble så betatt av den da jeg så den i blomst og har lett over alt på nettet, men ikke funnet den noe sted. Nå er jeg veldig i tvil om hvordan jeg best kan få dem til å spire, så dem i potter ute nå og la dem stå over vinteren? Så dem inne til våren? Så dem inne nå? Har funnet motstridende råd på nettet, og lurer på om noen her har erfaring.
Er det noen som kjenner Inula Royleana? Kan jeg risikere at den evt kommer opp som en annen variant?
Her står det at de er vanskelige å formere, men ikke på hvilken måte.. https://www.ballyrobertgardens.com/prod ... a-royleana
Hilsen Viola
island monkey

Re: Så frø av Inula

Post by island monkey »

Jeg vet ikke om det er relevant, men jeg har sådd Inula helenum, som vanlig i mars, april (i drivhus) og det ble anstendige planter samme året, men de blomstret først det andre. Er de herdige nok til å overleve vinteren hos dere?

Innlegget skrives i Berlin, der jeg forsøkte å komme inn i HP. Det virket ikke, men noen har VPN. Uheldigvis besøker ikke jeg Berlin særlig ofte. Hvem vet, jeg kunne få VPN også, til 3 dollar i måneden. Men jeg skal først teste om jeg kan se NRK direkte med det også.. ;)
Viola

Post by Viola »

Takk for svar! Da prøver jeg å så til våren i drivhuset jeg også! Det kan vel ikke være så veldig annerledes med denne Royleana, forresten er Heleniumen også fin, men mye høyere ser jeg. Skal nok skaffe meg den også :) Jeg skulle tro den er herdig der jeg bor (Nesodden), fant den i Trondheim, og der sto den på samme sted ifjor, så da tipper jeg at den har overlevd der. (Kos deg i Berlin! :D )
Hilsen Viola
calypso

Post by calypso »

Har hatt Inula magnifica, som ligner ganske mye, den vokste bra på Nøtterøy. Imponerende plante og god "sommerfuglmagnet". Sådd i potter som sto ute om vinteren ("standard staudesåing")
Viola

Post by Viola »

Ok, da prøver jeg begge deler, har ganske mye frø!
Hilsen Viola
Viola

Post by Viola »

Har sett på Magnifica...den ligner veldig på Telekia, hvordan ser man forskjell? Frør disse seg like voldsomt som telekiaen?
Hilsen Viola
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Det står her at disse frøene spirer ved 20 grader. Men som du skriver, kan du jo prøve overvintringspotter også. Frøene er altså lysspirende, så de bør overflatesås.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply