Dichondra

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Dichondra

Post by Siri K »

Dichondra 'Silver Falls' har jeg lurt på å kjøpe mange ganger; i tidligere tider som frø, da det var eneste mulighet, og senere som plante - men har de siste par årene ikke helt hatt behov for den.

For en ukes tid siden gikk jeg forbi en offentlig beplantning med denne, og så mitt snitt til å knipe av en bit, sånn i tilfelle det gikk an å få den til å rote seg. Og det gjorde det! :) Jeg satte bare stengelen i vann (fjernet de nederste bladene), og røttene kom altså raskt.

Dette er en flerårig plante, så den kan overvintres, på samme måte som andre kuldskjære planter. Nå har jo ikke jeg forsøkt dette ennå, men det skal altså være en mulighet. Om det er verdt bryet, med tanke på at planten har vært lett tilgjengelig til en overkommelig pris de senere årene, kan kanskje diskuteres.
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Re: Dichondra

Post by Inger E »

Eg har overvintra den i feire år, og har og oppdaga kor lett det var å ta stiklingar. Tok berre nokre greiner og dytta Dei i ei potte med jord.
Gentiana nivalis
Herdighetssone: H4

Re: Dichondra

Post by Gentiana nivalis »

Jeg har pleid å så, men de siste åra har jeg sett til salgs også, men har tenkt at de sikker var dyre, for de trenger jo litt tid på seg før de blir store. De siste åra har jeg overvintra en i kjelleren sammen med pelargonien. Det har gått veldig bra. Et år trodde jeg at den hadde frosset før jeg fikk redda den ned i kjelleren, men den kom igjen. I år har Dichondraen blitt kjempesvær i den varme sommeren.
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Post Reply