poding av blodplomme på rogn

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
M-blomst

poding av blodplomme på rogn

Post by M-blomst »

Jeg ønsker gjerne å formere noen blodplommetre som jeg har. Da har jeg forstått det slik at dette kan gjøres ved å benytte norsk rogn. Men hvordan, bør jeg grave opp en rogn allerede nå som replantes og står i potte frem til våren for å å pode, eller er det like greit å vente til våren med alt?

Det treet jeg henter fra naturen (rogn) skal det skjæres helt ned slik at det bare er stilken (stammen) som står igjen etter plantingen i potten?

PS: det er rart det ikke er flere utsalgssteder for blodplomme, det er virkelig et flott tre.
gartner10
Herdighetssone: H3

Re: poding av blodplomme på rogn

Post by gartner10 »

Rogn egner seg svært dårlig som grunnstamme for blodplomme. Årsaken er at de ikke er i nært slektskap. Plomme er i seg selv vanskelig å pode, særlig om du har minimalt med erfaring. Det eneste du kan pode blodplomme på er plommegrunnstammer, som St. Julian A. Jeg har selv forsøkt å pode pære på rogn flere ganger, uten å lykkes. Jeg er gartner og har drevet en del med poding. Det du kan pode på rogn er krypmispel, aronia og ulike typer rogn.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
M-blomst

Post by M-blomst »

Men hva er da den desidert enkleste metoden for å få til flere blodplomme trær. Hva med å trekke noen av grenene - nyskudd - på et plantet tre, ned i en stor potte med jord. Vil da den nye grene vokse ned i potten og etablere nytt tre med røtter, slik at jeg etter en tid bare kan kutte grenen over til det plantede hovedtreet?

Takk for alt svar på forhånd :)
gartner10
Herdighetssone: H3

Post by gartner10 »

Poding på plommegrunnstamme er den eneste måten å formere den på. Hadde andre metoder vært mulig ville disse vært foretrukket fremfor poding. Får du frukter på ditt tre vil avkommet fra disse ha en stor variasjon i rødfarge.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Post Reply