Hvilke stauder såes nå?

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Jojo1978

Hvilke stauder såes nå?

Post by Jojo1978 »

Hvilke stauder har folk sådd nå??

Noen som har frø av hosta 'jurassic park'?
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Hvilke stauder såes nå?

Post by aberf »

Foreløpig har jeg ikke sådd staudefrø, men ser ikke bort fra at det blir noen etter en inspirasjonsdag i starten av februar.

Jeg syns det er vanskelig å finne info om ulike frø må sås ute/stratifiseres eller kan ligge til våren. Mener jeg har hørt, og har også praktisert å så alle staudefrø på høsten/vinteren for deretter å sette såpottene ut. Det har stort sett vært vellykket. Av og til hender det at pottene må stå i 2-3 sesonger før spiring.
Noen tar pottene inn på våren for raskere spiring.

Hosta har jeg aldri sådd.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
aimar

Post by aimar »

Har ikke sådd noen stauder ennå, venter til litt utpå nyåret.

Hosta har jeg aldri prøvd å så. Jurassic park er vel ikke sortsekte, dvs at hvis du sår frø av Hosta 'Jurassic Park', så vil det ikke være Jurassic Park som kommer opp, men en miks av litt ulike Hosta. Men du kan jo være heldig og få noen riktig fine.
Men du kan kjøpe deg en JP og forøke den med bladstiklinger eller deling. Da vil de nye plantene ha de samme genene som morplanten og bli en JP

Nesten helt sikker å at svaret mitt er rett, men det er kanskje noen hosta-eksperter her inne som kan bekrefte/avkrefte det.
aimar

Post by aimar »

aberf, kanskje du kan ha nytte av denne:

https://tomclothier.hort.net
Dag

Post by Dag »

Ser det er mange som sår nå i desember, f.eks. Blodbeger. Gjør man det, må de stadig beskjæres utover vinter-vår for å ikke bli for strantne. Og de må ha kunstig lys. Jeg venter til ut i februar med å så stemor og lobelia, f.eks. I april flytter jeg plantene/spirene ut i drivhuset.
Jojo1978

Post by Jojo1978 »

Når jeg ser det som skrives om hosta, så husker jeg at jeg har lest det selv også! Er deling som gjelder her.

Bor i h4-h5 og er egentlig nysgjerrig på hvilke stauder man kan så og sette ut under snøen??

Har noen forslag på herdig lavendel her?

Har noen tips på noen som vil trives mot en kjellermur ute, sim blir veldig tørr?? Grass takler ikke plassen.
aimar

Post by aimar »

Er veldig mange stauder som kan sås nå, og settes ut under snøen.

Vanlig Lavendula angustifolia 'Hidcote' går stort sett bra her i Trondheim, som jo er H 4-5, men overvintringen kan jo variere litt. Sist vinter var jo en ganske tøff vinter, men da klarte de seg bra. Jeg har en lavendel som er minst 25 år gammel, og jeg dekker den aldri med noe ekstra granbar eller sånt, klarer se fint uansett, men det hender jeg hiver på noen skuffer med snø.

Hvis du ikke får til lavendel, kan du jo prøve steppesalvie. Den er hakket mer vinterherdig, og gir litt av det samme inntrykket. Prøv f.eks. 'Blaukönigin' eller 'Ostfriesland'

Til en tørr sydvegg kan du kanskje prøve oktoberbergknapp.
aberf

Post by aberf »

Takk for link, aimar!
Foreløpig endte jeg opp med å bla meg gjennom et bildegalleri........, men skal lete litt mer :)
Aud Berit

- ukjent -
Jojo1978

Post by Jojo1978 »

Da var det tid for neste spørsmål.

Når staude frøene er sådd, og våren kommer, vil det da lønne seg å sette de inn i et drivhus??
orm

Post by orm »

Frøpottene spirer selvsagt fortere når man tar dem inn i et drivhus og de har lys der. De må da ut og inn noen dager før de plantes ut i hagen. De sterkeste plantene får man vel om de spirer ute.
Lavendel har jeg sådd en gang. Mener bestemt å huske at såpotta sto i et soveromsvindu og altså spirte varmt. De ble plantet ut under rosene og det gikk bra helt til gemalen tok dem for ugress. Bor man i et kjølig strøk, ville jeg nok fått disse litt opp i høyden før de ble satt ut. Jeg har visst noen småttinger som har sådd seg selv ute, men de står i ett av hagens varmeste bed - kanskje en H3 sone der.
aberf

Post by aberf »

Jeg har ikke drivhus, så mine vintersådde stauder, spirer alltid utendørs. Det går ofte bra, men frøplantene rekker ikke bli så store i løpet av den første sommeren.
Den første vinteren som frøplante, syns jeg kan være utfordrende.
Har prøvd overvintring i liggende potter, utplanting i bed m.m. Denne vinteren har jeg mange frøplanter av samme slag, noen i bed og andre i potter på en slags rist litt over underlaget. Disse ble dekket til med eikelauv i høst. Nå er det snø over der igjen. Er spent på hvilke som klarer første overvintring.
Har hørt at væte på røttene til de små frøplantene, er verre enn kulde og å være "tørr" på beina. Jeg mistet i hvert fall en del frøplanter i isbrann for 2-3 sesonger siden.
Hører gjerne andres erfaring om utendørs overvintring av små frøplanter :)
Aud Berit

- ukjent -
Jojo1978

Post by Jojo1978 »

Ser jeg har formulert meg litt feil, for det er kald drivhus som ikke er oppvarmet jeg mente! Så greia er å få fart på plantevekst tidlig da... og varmdrivhus er eneste måte??
orm

Post by orm »

Midt på vinteren er det kanskje ikke så stor forskjell på temperaturen ute og inne i et uoppvarmet drivhus - om det ikke blir oppvarmet av solvarme på dagtid. Får du stadig tilbakevendende regn og frost vil selv et kaldt drivhus beskytte frøene. Man må da passe på at de ikke tørker helt ut da frøpotta er vannet på forhånd og frøene sånn sett er klargjort for spiring. Etter hvert som det blir lysere og sola tar mer tak, vil jo sola varme opp drivhuset. Derfor vil selv et drivhus uten ekstra varme påskynde spiringen. Det er ulikt hva de forskjellige frø tåler av væte, frost og opptining og så frost igjen. Mine utepotter har stått under takskjegg og fått litt snø over av og til. Ikke så mye fuktighet som skal til i den kalde årstiden.
Jojo1978

Post by Jojo1978 »

Okey.

Siden dette er første forsøk trenger jeg det litt med teskje.
Da planter jeg frø i såjord og legger perlitt over. Vanner de godt over et par dager og setter de ut og graver snø over.

I mars setter jeg de inn i kald drivhus og venter på at våren gjør sin magi og venter på at ting begynner å skje.

Høres dette fornuftig ut? Innspill?
aberf

Post by aberf »

Bra oppsummering det der!
Perlite tenker jeg skal blandes inn i plantejord for å gjøre jorda mer løs, men kanskje det er greit å dekke frøene med den også?
Jeg pleier dekke mine potter med et tynt sand/grus lag, evt et tynt lag av såjorda.

Lykke til med sådden! :)
Aud Berit

- ukjent -
Post Reply