Hvilken jord?

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
Jojo1978

Hvilken jord?

Post by Jojo1978 »

I alt man leser står det at man skal så i så- eller kaktusjord. Men skal man så en del, blir det jo ganske så dyrt!

Hva er erfaringen med torv jord?
Dag
Herdighetssone: H4

Re: Hvilken jord?

Post by Dag »

Kjøper du en 80-liters sekk med såjord, bør du vel ha ganske lenge, f.eks. LOG gartnerjord, 80 l.
Martin

Post by Martin »

Jeg bruker de gule sekkene med Gartnerjord til det meste.
De er vel ikke av de billigste, men i fjor kjøpte jeg seks sekker på et gartneri og fikk mere hyggelig pris.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Dag

Post by Dag »

Jeg spør på Hageland - hvis jeg kjøper 20 sekker med kugjødselkompost - får jeg dem til halv pris?'
Svaret er ja :) Kjøpte en hel pall, 50 sekker med ferdig stiklingsjord/såjord som heter Hasselfors S-jord.
Fra NorGro, Lier. Da holder det lenge, og til mye bedre pris enn hvis jeg skulle kjøpe enkeltsekker.
Jojo1978

Post by Jojo1978 »

Så pruting på hagesenter funker altså :)
Dag

Post by Dag »

Ja, det kan gå hvis man kjøper veldig mye. Men man pruter ikke på et par potteplanter, f.eks.
Men jeg snakker med sjefen. De som står i kassa, har sannsynligvis ikke myndighet til å gi rabatt.
Inger E

Post by Inger E »

Ein gartnar som var i Hagelaget her, sa det var greit å bruke vanleg plantejord til såing. Ho hadde gjort forsøk, og hadde best resultat med plantejord. Mange av dei jordslaga som no var i handelen, var laga for å tene pengar. Den såkalla spesialjorda, er som regel litt dyrara.
Dag

Post by Dag »

Jeg fant ut at den tovjorda vi kjøper i store baller er så dårlig at gartneriet
selv bruker helt andre typer. Jeg fikk kjøpt litt av den torva, og den var mye, mye bedre.
Vi lar oss bedra!
Siri K

Post by Siri K »

Frø som spirer raskt og er robuste, typisk sommerblomster, går det fint an å så i torvjord. Men når det tar flere måneder før frøene spirer, noe som ofte er tilfellet for stauder, er det stor fare for soppangrep når det blir for vått. Og det blir det lett med torvjord.

Hvis du ikke ønsker å kjøpe en stor sekk med såjord, kan du bruke såjord bare på det øverste laget i potta (de øverste 2-3 cm). Det gjør at faren for rothalsråte, og andre uhumskheter, blir mindre. Det går også an å lage seg såjord ved å blande "vanlig" plantejord og sand eller Perlite eller Vermiculite.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply