Dele Hosta - hvordan?

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Dele Hosta - hvordan?

Post by Siri K »

Ja hvordan gjør man det? Jeg har fått med meg at det trolig er nødvendig med sag for å dele opp plantene, men i hvor store biter?
H2/H3 i hyttehagen
calypso

Re: Dele Hosta - hvordan?

Post by calypso »

Store Hosta er et slit å dele. Jeg slipte en gang bladet på en spade med vinkelsliper, det hjalp enormt. Når du har fått opp roten og studert den litt, holder det med en solid kniv. Roten deles så mye at du får en bladstilk med en rotbit på. Det blir gjerne litt feilkutting, og bladstilker med bare litt av den lyse sliren nederst ved roten pottes også, men blad uten rotbiter bør passes litt ekstra godt. Slik total deling er vel bare aktuelt når det dreier seg om produksjon, men det er jo greit å vite at det fungerer.
Siri K

Post by Siri K »

Jeg tenkte mer på om det skal være seks eller tolv skudd på bitene, da. :)

Det er ikke snakk om å maksimalisere antall planter, men å dele en gammel plante som begynner å stå trangt.

Men takk, da vet jeg i alle fall at det er mulig å dele i ganske små biter.
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Kor mange bladrullar er det på hosta i utsalg? Ikkje så veldig mange, vil eg tru. Når vi deler til Loppa, brukar vi tre til seks rullar, litt etter kor store plantene er.
Siri K

Post by Siri K »

De jeg så på Plantasjen her om dagen, hadde bare ett skudd, og de kostet 150,- per plante. Jeg tror ikke det var spesielt eksklusive og sjeldne sorter. Så en forvokst bladlilje kan visst ha en potensiell verdi. Om delingsjobben er så ille som folk skal ha det til, er det likevel ikke sikkert timelønna blir noe å skryte av...
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Det kjem no an på sorten. Er det av dei største, er det skarp reiskap som tel. Og så må du rekne med litt svinn. Kan forstå at folk vil ha hosta på planteloppemarknad då. Vi tek 2o kroner på Loppa (25.05), og då er det ofte mange rullar i kvar potte. Før i tida vart det sagt at gartnarar kjøpte heile kassane, for så å kunne selje att! Ei tid var det sett grense for kvar kunde.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Ein enkel måte å redusere ein stor hosta på er å stikke spaden ned gjennom rota og "skave av" ein skalk eller fleire. Dette har eg gjort der hostaen eigentleg er ok, men begynner å bli i største laget. "Skalkane" kan plantast på nytt som dei er eller delast i fleire nye planter.
Rosa Leander
Siri K

Post by Siri K »

Det er sikkert en grei, alternativ metode. Sannsynligvis mye lettere enn å grave opp hele sulamitten, dele og plante igjen. Takk for tips! :)

Og beklager sent svar - gikk meg hus forbi.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply