Frøproduksjon

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Post Reply
Kjellaug

Frøproduksjon

Post by Kjellaug »

Er det nokon som har røynsle med frøproduksjon av rotvekster? Alle rotvekster er toårige. Andre året kan du plante t.d. gulrota. Ho kan da komme med blomster som du kan ta frø av.

I år prøvar eg meg på rødbete, kålrabi, gulrot og selleri. Selleri har eg prøva mange gonger. Men aldri fått det til. Kanskje fordi eg har skore av røttene på hausten? Bladverket skal visst skjærast av eit par cm ovanfor bladfeste har eg finne ut no. Har nok skore for nær bladfestet.

Andre som har røynsle med dette ?

Takkar for svar.
Mvh. Kjellaug
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Frøproduksjon

Post by Nienna »

Jeg har egenprodusert frø fra gulrot, sellerirot, beter, rød, gul, hvit og stripet, persillerot og pastinakk. Sår noen frø litt seint, juli/august, og overvintrer plantene i drivhus. De tåler litt lett frost, men sellerirot er mest følsom. Så er det bare å la dem blomstre og samle frø :) Jeg pleier å plante litt gulrot mellom stauder og roser. Blomsterskjermene er veldig dekorative synes jeg.

Jeg har også kålrot fra i fjor som jeg tenkte å la gå i blomst. Men vekster i kålslekten blander seg tydeligvis. Jeg har latt grønnkål frø seg selv, og det gav alle slags varianter. I mine øyne var det en suksess :D Så jeg er spent på avkommet fra broccoli, blomkål og romanesco. Har planter fra i fjor som vil blomstre i år.
Kjellaug

Post by Kjellaug »

Korleis får du frø av blomkål og broccolli ? Har sett at broccollien blømer, men det er fyrste året..

Skal prøve din metode med rotvekstene...Spanande.

Mvh.
Kjellaug
Nienna

Post by Nienna »

Det blir første året jeg prøver å sanke frø av blomkål og broccoli. Har planter som har overlevd vinteren. De tenkte jeg skulle få gå i blomst. Når hodet, som er den største blomsten, er høstet danner det seg mindre blomsterbuketter, og de vil etterhvert springe ut og sette frø. Men hva som blir ut av frøene er usikkert siden det vil bli fri pollinering :)
Kjellaug

Post by Kjellaug »

Eg er imponert over at du fekk både blomkål og broccolli til å overleva vinteren. Sådde du desse og seint , og tok inn plantene med jord og rot og sette i kjellaren. Har du finne noko litteratur om frøproduksjon som kan vera greitt å lesa?
Eg har sett frøprodusentplantene i potter i drivhuset. Tenkte å drive dei fram tidelg, for å sjå om eg får dei til å gå i stokk.
Mvh.
Kjellaug :)
Nienna

Post by Nienna »

Jeg sådde både blomkål og romanesco litt seint. Som et eksperiment for å se hvor mye kulde de taklet. Men vinteren ble så mild at jeg fikk små hoder av begge sortene tidlig i januar. Gode var de også :) Broccolien var sådd til normal tid, og hovedhodene ble høstet. Men jeg lot plantene stå for å høste nye små buketter. Og det sluttet de bare ikke med. Romanescoen kommer også med slike små "bonusbuketter".

Til høsten tar jeg nok inn noen planter av broccoli og romanesco i drivhuset for å se hva jeg kan få ut av dem gjennom vinteren. Og for at de kan komme i gang med blomstring tidlig.

Hvis man ikke høster hodene på broccoli går de i blomst første året. Og da kan man jo ta vare på frø. Broccolihodet er jo en stor blomsterknopp, og jo mer man høster, jo mer knopper blir dannet. Planten har jo bare en tanke i hodet, nemlig å sette frø for å sikre slekten :lol:

I fjor plantet jeg forresten en hel gulrot fra butikk. Den sto ute i potte hele sommeren, og i drivhuset i vinter. Uten å blomstre. Nå har jeg plantet den ut i et bed. Så får jeg se om det blir frø. I prinsippet kan man jo gjøre det med alle slags rotfrukter som man kjøper. Jeg gjorde det med hvitbete og polkabete fra et sånt brett med rotfruktmiks fra butikk. Og fikk frø som gav hvitbeter og polkabeter.

Har ikke funnet så mye om frøproduksjon. Men skal dele hvis jeg finner noe av interesse.
Post Reply