Chiltern seeds sender igjen til Norge

Spørsmål og diskusjon rundt frø, stiklinger og andre former for formering.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Chiltern seeds sender igjen til Norge

Post by Siri K »

Jeg har veldig lyst til å bestille frø fra Chiltern nå, men har lang erfaring med å ta meg vann over hodet når det gjelder såing. Så denne sesongen har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe annet enn litt grønnsaksfrø, som jeg får tak i i norske butikker utpå vårparten (pluss at jeg tar av det gamle lageret).

Så er det en annen sak at jeg sikkert endrer mening i februar, når vårlengselen blir sterk.
H3/H4 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Jeg ser skrifta med liten skrift Siri. :D

Frøpakke ble bestilt i dag, og så er det bare å vente i spenning.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg venter også i spenning :) Har ikke sådd staudefrø på mange år nå, bortsett fra noen utvalgte fra egen avling. Det har blitt endel fokus på matplanter, men nå har jeg funnet ut hva som lønner seg å dyrke, og etablert en rutine som ikke krever så mye. Så da er tiden kommet tilbake til stauder og andre prydvekster. Nå gleder jeg meg til å teste ut noen nye sorter :)
Siri K

Post by Siri K »

Del gjerne kunnskapen om den rutinen, Nienna. Jeg skal starte grønnsaksdyrkingen nå, sånn forsøksvis, med noen få pallekarmer på hytta. Trolig går det ikke så bra, med periodevis manglende vanning og rådyrfare, men jeg må jo prøve.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Det er lurt å starte pallekarmene om høsten. I år har jeg tre nye, og i dem har jeg fylt på lagvis med brunt og grønt, altså løv og grønt avfall fra alt mulig i hagen. Legger også i flis, greiner, kvist, kort sagt alt som er nedbrytbart. Og det fortsetter jeg med gjennom vinteren. Så er det bare å legge på et lag med jord på toppen og plante eller så. Det gjør jeg om våren.

Etter noen år med prøving og feiling har jeg landet på et utvalg grønnsaker som det er lett å lykkes med, og som ikke krever tillegg av lys og varme. Med de strømprisene vi nå har er det absolutt et poeng å dyrke så billig som mulig.

Jeg tenker at en blanding av flerårige og toårige matplanter vil dekke mitt behov mesteparten av året. Og at det må være planter som er lite utsatt for insektsangrep. Det må også være planter som jeg kan høste av kontinuerlig gjennom det meste av sesongen. Både til salat, wok og krydder.

Mangold, mizuna, hjertesalat, spinat og grønnkål er først ut. Jeg forkultiverer litt, og planter ut i pallekarm under fiberduk. Det går også bra å så direkte. Jeg fyller på med de raske bladgrønnsakene utover sommeren. Pastinakk sår jeg allerede i januar. Det er en perfekt grønnsak. Den kan stå ute om vinteren, og senest i dag høstet jeg flotte røtter til middagen. Det samme gjelder persillerot. Bare å vinterså, og ferdig med det :) På denne tiden høster jeg blad fra persillerot som står igjen. Jeg sparer alltid noen pastinakk og persillerot som jeg lar gå i frø. Så har jeg alltid ferske frø. Ble lei av å kjøpe pastinakkfrø som ikke spirte.

Jeg vintersår også beter og gulrot. Men det er viktig å dekke sådden med fiberduk slik at fuglene ikke spiser opp frøene.

Prøver så langt det lar seg gjøre å få til matplanter som klarer seg selv i hagen. Med litt hjelp, selvsagt :) Fennikel sår seg selv, og den er jeg veldig glad i. Både som prydplante og til mat. Løpstikke og karve klarer seg også selv. Og ramsløken har dannet store kolonier flere steder i hagen. Og når man først har plass til dem, så kan jo også forskjellige mynter få utfolde seg. Ugressplanter er heller ikke til å forakte. Jeg har både nesle og skvallerkål, sistnevnte like utenfor hagen, på betryggende avstand fra bed med prydplanter. Vill løk sprer seg voldsomt, og har fått plass i utkanten.

Luftløk har fått en egen pallekarm. Der høster jeg hele løker, fra vår til høst, og småløkene planter jeg straks de bøyer seg mot jorden. Luftløk vokser hele året hvis det er mild vinter.

Drømmen er å også få matsopp i hagen. Og i år gikk litt av drømmen i oppfyllelse :) Fem blodsjampinjonger gjorde sin entre på vidt forskjellige steder i hagen, og i slutten av november sto det en blå ridderhatt og lyste under hagens grantre :D Jeg håper at den tar med seg resten av familien til neste år og lager en flott heksering!
Siri K

Post by Siri K »

Takk for tips! :)

Jeg tar til meg de jeg tror kan passe hos meg. Hvor høye pallekarmer bruker du til ting som gulrøtter og pastinakk? Holder det med én høyde?
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Siri K wrote: 17 Dec 2021, 16:42 Takk for tips! :)

Jeg tar til meg de jeg tror kan passe hos meg. Hvor høye pallekarmer bruker du til ting som gulrøtter og pastinakk? Holder det med én høyde?
Jeg bruker to høyder til alt jeg dyrker. Selv om flere sorter trenger bare en høyde. F.eks luftløk, hvitløk,salat og beter. Men pastinakk trenger to høyder. Røttene blir laaaaange :) Men om det er dyp og god jord under pallekarmene går det nok veldig bra med bare en karm. Hos meg er det bare stein og grus.

Det er også fint å ha noen pallekarmer til å sette på toppen dyrkningskarmene. Bruker det til tidlig salat. Med fiberduk eller lokk blir det som en drivbenk.
Siri K

Post by Siri K »

Takk for svar, og takk for enda et tips! :)

Litt avhengig av hvor jeg setter pallekarmene, er det jord under dem. Men det er snakk om fukteng, så det kan eventuelt bli litt for vått (kommer jo an på sommeren, da) - to i høyden er derfor sikkert lurt.

Sår du "kjapp salat" litt innimellom det som vokser tregere, som rotgrønnsaker?

En ekstra pallekarm til driving - der har jeg planlagt en litt annen løsning akkurat nå, type stolper i hjørnene og fiberduk over. Men om jeg mot formodning lykkes, og vil utvide virksomheten, skal jeg ha det i mente.
H3/H4 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Jeg legger bare inn et bilde fra hjemmesiden til Chiltern seeds.

Umulig å ikke bli fasinert for meg. :)

Chilensk klokkeblomst.jpeg
Nienna

Post by Nienna »

Helt nydelige klokker, Martin :) Og du kan jo overvintre dem frostfritt også. Jeg har lovet meg selv å ikke dyrke flere ut og inn planter. Nå røk nettopp den siste, en agave americana som jeg grudde meg litt for lenge til å bære inn. Så frosten tok den. Litt trist, den var stor, men et piggete uhyre å håndtere.

Ja, Siri K, jeg dyrker raske salat sorter mellom rotgrønnsaker. Mizuna har blitt en favoritt. Jeg liker også å dyrke hjertesalat little gem, og lollo rossa. De er fine å høste blad nedenfra på. Og på den måten varer plantene lenger. Mangold varer også lenge når man bare høster blad. Salatsorter sår jeg ofte slik at jeg alltid har småplanter å sette på ledige plasser.

Jeg tror at det bare er en fordel at det er fuktig eng under pallekarmene. Da kan røttene ta til seg vann i tørre perioder, og det er jo bra siden du skal ha pallekarmene på hytten. Dessuten blir det sjelden for vått i opphøyde bed.
Nienna

Post by Nienna »

Merkelig! Hva er det som skjer med språket her? Jeg var helt sikker på at jeg hadde skrevet riktig. Men nå står det plutselig at jeg har elsket meg selv, i stedet for lovet meg selv...?
Martin

Post by Martin »

I går kveld var hagepraten utilgjengelig hos meg. Andre nettsider var ok.
Så kanskje gikk engelsken litt i surr lovet/love. :lol:

Den som er spesielt interessert kan jo google frem noe vakkert.
Jeg drømmer om å få se den live om noen år. :)
Telopea.jpeg
Nienna

Post by Nienna »

Det kan virke som det er automatisk skriftkorreksjon, og at den ikke roter det til før etter at innlegget er postet. Og da får man jo ikke gjort noe med det. Dere får bare se bort fra merkelige ord :)

Telopea truncata var lekker, Martin. Forstår godt at du drømmer om å se den i blomst. Jeg gikk kun inn på staudesidene, vel vitende om fristelsene under andre kategorier :)
Siri K

Post by Siri K »

Mizuna - er den sterkt aromatisk? Jeg har spist frityrstekte, flikete blader på en japansk restaurant en gang i tiden, og falt ikke for smaken. Disse bladene var sterkt aromatiske, litt i stil med skvallerkål (men annen lukt og smak). Siden har jeg trodd at dette var mizuna, siden denne skal være typisk japansk. Men det er kanskje feil?

Den hvite Lapageria'en er også nydlig, men jeg ville nok valgt den du allerede har, Martin, altså den med rosarøde blomster, om jeg hadde en passende vokseplass til den. Da du fikk blomster på din, ble jeg overrasket over hvor store blomstene er. Lekker! :)
H3/H4 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Det er mizuna red giant jeg dyrker. Den har store rødlige blader som smaker pepperaktig, eller krydret. Vanskelig å beskrive smak, men den har altså mer smak enn mange andre salatsorter. Og det synes jeg passer godt i en blandet salat. Jeg synes ikke at smaken ligner på skvallerkål :)
Post Reply