Her er dagens glede at to av 18 engletrompetknopper har sprunget ut, og nå sprer de godlukt i roterommet. Plantene er så store at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal få flyttet dem, men flyttes må de.
Beklager manglende bilder foreløpig, men akkurat nå er det umulig å få tatt et bilde som ikke også omfatter en verktøykasse, en ellipsemaskin og så videre. Skal prøve etterhvert.
Ettersom plantene er frøsådd, kan jeg ikke bare kutte dem drastisk ned heller, for da blir det vel ingen blomster før de igjen har dannet Y ?
Hvorfor har ingen sålangt nevnt at disse engletrompeter dufter??
Jeg synes de er nydelig, men nå skyter motivasjonen i været! Kan du beskrive duften Siri?
Det er umulig å beskrive duft. Men som type duft, vil jeg si at den er i samme avdeling som duftskjærsmin eller vivendel (kaprifol). En litt halveksotisk blomsterduft som er tydelig, men ikke påtrengende. Den tar ikke helt over rommet, som for eksempel syrin og liljekonvall kan gjøre (disse som avskårne, selvsagt). Nå er det bare fire som er utsprungne, så det kan kanskje bli verre, med tanke på intensitet.
Blomstene dufter sterkest om kvelden og natten, så det er vel nattpollinatorer som gjør susen for disse plantene.
Jeg har pleid å ha dem ute på balkongen, og da har de blomstret veldig sent. Nå blomstrer de rikelig i et dårlig opplyst, men varmt, værelse. Så det tyder på at de vil ha varme for å blomstre.
Edit: klokka 22 og et par engletrompetblomster senere, tar jeg tilbake dette med at ikke duften fyller rommet. Men det er likevel på en måte en mild og behagelig duft.
Stunning!
Og jeg synes at beskrivelsen av duften er nok imponerende, og planlager (kryss fingrene) å være istand til å oppleve noe slikt til neste år. Takk for at du nevnte det!
Det er heller en 'mangedagensglede', for det er så mye, men nylig kom jeg over en forbausende Ebaylenk. Den går nok snarere eller senere helt ut av dato eller forsvinner, men så lenge det varer er det som en lang, veldig exotisk tur. En typisk viruslenk altså..
Salvien var ikke død likevel! Trodde den hadde tatt reper'n i sprengkulda i vinter, men nå kommer det nye skudd i toppen på de tørre kvastene.
Ellers er det forsommer på sitt beste nå - helt nydelig. Passe varmt, nesten vindstille, sol og gjøken ytrer sitt ko-ko. Syrinen blomstrer og grønnsværet dufter sommer.
Jeg har funnet ut at blomstene til skvallerkål står lenge uten å drysse. Så de er faktisk et perfekt blondedryss i en bukett.
If you can't beat them...
Edit: De begynte å drysse litt etterhvert likevel. Men ikke så mye som mange andre villblomster. Så jeg kommer til å fortsette å bruke dem i buketter, inntil jeg får has på svineriet.
Dette er gleden fra et par dager tilbake. Dessverre er bildet dårlig, blant annet siden jeg ble nødt til å ta det gjennom glassvinduet i balkongdøra (dyret forsvant naturligvis da jeg etterpå prøvde å åpne døra veldig forsiktig). Det er en dagsvermer, som ser ut som en liten kolibri, der den står stille i lufta og suger nektar fra en kjempeverbena.
Edit: Jeg ser at bildene mine fra tidligere ikke lenger er tilgjengelige på forumet, i motsetning til mange andres, av en eller annen grunn (etter forumkræsj, eller hva det nå var).
Edit2: Jeg tenkte humlesvermer, av en eller annen grunn, men ekspertisen har talt, og det er en dagsvermer. YouTube video av dyret
Det går mange uker mellom hver gang noen opplever gleder. Eller i hvertf fall noen som ønsker å dele dem med andre.
Jeg er blant de verste, men ærlig talt - jeg hadde "glemt" min gamle tråd.
Dagens må være at jeg nå ser slutten på oppføring av vinterhagen min. Jeg gleder meg enormt til gode
dager i den varme vinterhagen - mens snøstormene raser utenfor. Jeg blir aldri lei utsikten over Mjøsa.
Jeg har bestemt meg for å ikke ha for mange planter som tar opp plassen i vinterhagen.
Men hvilke planter kan jeg ikke være foruten?
Hva slags temperatur har du tenkt å ha i vinterhagen om vinteren? Bare frostfritt, eller 20 grader som minimum?
Det jeg tenker, uansett temperatur, er at det med mye glass, og dermed lys, er mulig å ha planter som vokser i høyden, som klatreplanter. Ekstrabelysning egnet for planter er nok uansett lurt i vintermørke Norge.