Flått

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Martin

Flått

Post by Martin »

I år bestemte jeg meg for å telle nøyaktig hva "fangsten" blir i løpet av sesongen.
Så i morges plukket jeg bort flått nr 15 så langt i år. Men det er tross alt en forbedring fra i fjor. Da var det et sted mellom 25-30 stykker.
Det er nok prisen for å ha hage i område med mye hjortedyr. Jeg er ute og pusler hele dagen, og er derved ekstra utsatt. Man er nødt til å ha et avslappet forhold til det der, og ikke la seg påvirke av medias skrekkoppslag.
Men helt upåvirket er det vanskelig å være, så en blodprøve etter sesongslutt er greit synes jeg.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orchis

Re: Flått

Post by orchis »

Av alt som kryper og kravler her er flåtten det jeg misliker mest. Det er ikke ofte man ser den om sommeren pga. tørken og heten, men straks det blir kjøligere og fuktigere kommer utysket fram. Ifjor vår fikk jeg hele 13 stk. på meg på en tur gjennom et skogområde hvor det ofte er beitende sauer. 3 av dem var nedi skoene. Fysj! I år derimot, har jeg merkelig nok bare fått én på meg. Hittil...
"Never go to a doctor whose office plants have died."

Haltepinkens hage
Hanegal

Post by Hanegal »

Vi har flått også - men jeg har bare fått én på meg på alle disse årene. *bank i bordet* I bygda der jeg vokste opp fantes de ikke i det hele tatt, så jeg hadde aldri opplevd de før. Fikk helt panikk. :roll:
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Det vi får på oss her ute i lyngen, er 'hantikker' eller 'tikker'. Det er et tidligere mellomstadium til sjølve den befruktningdyktige flåtten. Dn sitter bare på ei lita stund. Vi får sikkert også flått på oss, men for min del er det slik at de klør så j...., at de umiddelbart blir røska av. De blir aldri mer en helt flate. De har jo også en lei tendens til å feste seg på den tynneste huden. I lysken og knehasene. Og så klør det i 14 dager. Dette må vi leve med. Fortauet er nok det farligste stedet vi ferdes. I hvertfall vi som er vokst opp med fjell og elv. Vi detter ikke utfor der. Bilene er farligst. De dør vi av.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Hanegal

Post by Hanegal »

Ja, ingenting er farligere nå til dags enn å krysse gaten, desverre. Men det er jo slik med irrasjonelle redsler at de er... irrasjonelle. Man kan ikke stogge panikkanfall med fornuft.
Martin

Post by Martin »

Jeg plukket denne eklingen av katta i morges. Føttene til flåtten viftet mens jeg tok bildet.
Flått.jpg
Nå etterpå, plukket jeg en langt mindre en av meg selv. Æsj.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Martin wrote:Jeg plukket denne eklingen av katta i morges. Føttene til flåtten viftet mens jeg tok bildet.
Det er da noen fordeler med en hvit katt - må være lettere å se flåtten. Det er noen ekle kryp, og jeg er glad jeg ikke bor i utpreget flåttland. Her er det mygg og (litt seinere) hjortlusflue som er plagene, om en forviller seg ut i skauen.
H2/H3 i hyttehagen
Bjørg

Post by Bjørg »

Plukket jeg hundre eller om så to hundre av min gamle kropp i fjor så har det ikke blitt mange i år. Har nok nådd 50 stk og flere blir det nok. Men erfarte i fjor at det var som Liljebilla. Når enden på Juli nærmet seg så ga det verste seg og jeg kunne puste litt lettere. Det er gammel hagen som er problemet. Du får Flått bare du går ut og trekker pusten. :lol:
Testa neg på slutten sånn i September i fjor og alt var greit. Det kommer jeg til å gjøre i år også. Men jeg er blitt ekspert i å få de av før de har satt seg fast. Ut av håret også. Bruker lusekam og hårvask når dagen er slutt.
Men disse stakkarane har vel også en misjon uten at jeg vet hvilken.

Bjørg
Martin

Post by Martin »

I går plukket jeg årets første flått av katta.
Flåtten var middels stor, og må ha sittet fast noen dager.

Tenk det, i februar måned.
Jeg har aldri funnet flått så tidlig før. Æsj.
Siri K

Post by Siri K »

Det holder visst at temperaturen kommer over null, så titter de frem fra gjemmestedene. Jeg fikk én på meg i fjor (mellomstadiet, ikke fullvoksen flått), og la ikke merke til den før jeg så det røde området rundt den lille prikken på underarmen. Det ble ikke mer utav det, heldigvis, og så er jeg TBE-vaksinert, så det er "bare" borreliose jeg engster meg for.

Det skal være et triks å dusje vekk flåttnymfene før de fester seg. De som går mye ute i terrenget i flåttland, pleier å ta en dusj når de kommer hjem. Men har man flått i hagen, kan det bli en del dusjing da...
H2/H3 i hyttehagen
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Her plukkes det også flått gjennom hele sommerhalvåret, men jeg har aldri talt antallet. Det er ikke så veldig mange i selve hagen, men katt og langhåret bikkje drar jo inn en del, til tross for behandling med flåttmiddel. Og så tusler jeg i skogen hver dag. Det er jo ganske leie kryp, - og jeg liker dem absolutt ikke. Men, jeg har (hatt?) borreliose og må nok leve med ettervirkningene resten av livet, så jeg har bestemt meg for, at jeg alt har fått min del av faenskapet :wink:

Nå er jeg egentlig kommet dit, at jeg synes hjortelusflua er vel så plagsom :evil:

Og i fjor erfarte jeg, at det heller ikke er lurt å bli sittende i en maurtue :lol:
Jette
Inger E

Post by Inger E »

Godt det ikkje var farleg å få flåttbit i barndommen. Det kunne bli mange raaude flekkar som klødde noko grusomt, men det stoppa der. No kan dei bli sjuke der og, diverre.
Martin

Post by Martin »

Årets andre flått på katta i dag.
Så den milde vinteren får vel ta skylda.
Det er jo vårlig med snøklokker, påskeliljer og tulipaner som stikker opp av jorda allerede.
Siri K

Post by Siri K »

Inger E wrote:Godt det ikkje var farleg å få flåttbit i barndommen. Det kunne bli mange raaude flekkar som klødde noko grusomt, men det stoppa der. No kan dei bli sjuke der og, diverre.
Skal flåttbitt klø? Jeg merket ingenting til det (av en nymfe), men det er kanskje individuelt.

Bitt av hjortlusflue klør, lenge...
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Ja, det klør Siri.
Det er oftest sånn jeg oppdager at den har bitt seg fast.
Antagelig tar det noe tid før det begynner å klø.
Etterpå, når du har fjernet den, blir kløingen skikkelig ille.

Jeg bruker gjerne Mentholatum som demper kløen.
Post Reply