Fugler på matstasjonen vinter 2010/2011 og 2012/2013

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Fugler på matstasjonen vinter 2010/2011 og 2012/2013

Post by Inger Karin »

I går satte jeg ut mat til fuglene for første gang i år. Frøblanding og en nøttepose. Det tar gjerne litt tid før fuglene finner maten, så i går var det kun et par innom. I dag er det full fart, og disse artene har jeg hittil sett:

Pilfink (den er det ganske mange av)
Kjøttmeis
Blåmeis
Grønnfink

Jeg så også en til, en lysbrun finkeart, tror jeg. Må google litt... ;-)

Hvikle fugler ser dere på foringsplassen?
Last edited by Inger Karin on 03 Nov 2012, 08:24, edited 1 time in total.
Rolf i Re

Re: Fugler på matstasjonen vinter 2010/2011

Post by Rolf i Re »

Det er en stund siden jeg begynte å mate fuglene. Men det har ikke kommet så mange forskjellige ennå. Her er pilfink, gråspurv, kjøttmeis, blåmeis, løvmeis, spettmeis og en og annen bjørkefink. Har også hatt besøk av en bokfink. Det er mye fugl, men jeg venter på kjernebiter, dompapp,svartmeis og grønnfink og kanskje stillitsen viser seg i år igjen.Sitter i vinterhagen å ser rett ut på fuglebrettet. Fuglene er til stor glede om vinteren når en ikke kan være ute i hagen å pusle.
Inger E

Post by Inger E »

Eg har og mata ei stund, men det har vore vanskelg å finne solsikkefrø. No tek det visst til å kome i dei fleste butikkane. Eg har masa litt, for då eg stort sett er avhengig av eigne bein, vil eg ikkje bære for langt.
Her er det no mest blåmeis og kjøtmeis, men og ein del pilfink og ein og annan gråsporv. Tidleg i haust var her eit par dompap. Kan ikkje hugse at dei har vore her så tidleg før. Ei spettmeis plar og vere flittig til å hive frøa rundt seg. I haust var her og ei svartmeis. Dei var det meir av før i tida, meiner eg. Grønnfinken er stort sett vekke. Eg såg nokre få i sumar, men no er det lenge sidan dei har vist seg. Den var det mange av før. Då var her også grønnsisik, fargerik og levande.
aberf

Post by aberf »

Har foret fuglene et par ukers tid og de oppdaget maten raskt og har forsynt seg godt av solsikkefrø og jordnøtter + litt brød. Brødet spiser vel stort sett skjæra opp før de andre rekker å finne det.
Bjørkefink har jeg sett èn gang, regner med at det bare var en melomlanding. Den er alltid her på mellomlanding om våren, men har aldri tidligere registrert det på høsten (Men her er jo ikke folk hjemme til enhver tid heller..). Ellers er det blåmeis, kjøttmeis, pilfink, spettmeis, grønnfink og dompap i matfatet her. Så og hørte forøvrig en flokk sidensvans da jeg dro på jobb i dag morges. Stillitsen dukker vanligvis opp av og til, men ikke så langt denne foringssesongen. Grå og grønn sisik kommer som oftest på ettervinteren.
Er helt enig med dere andre at det er spennende og interessant å følge med på fuglelivet :)

Aud Berit
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Trivelig å ha tilbake fuglene igjen. :D Nå er det kjøttmeis, blåmeis og spettmeis her.
Startet foringa for 2 uker siden . Da hengte jeg ut 6 kjøpte meiseboller og 2 store heimlaga boller . De heimlaga er egentlig kopper med fett som jeg blanda i kokosmasse , nøtter og lettkokt havregryn.
De 6 første kjøpe bollene er alt vekk og 6 nye hengt opp. :mrgreen:
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
B. R.

Post by B. R. »

Mater hele året og har fullt liv, sommer som vinter. Akkurat nå: masse kjøttmeis, pilfink og gråspurv, noen blåmeis, grønnfink, bokfink og bjørkefink. Pluss noen bittesmå meiser jeg ikke er artssikker på. Kråke og skjære kommer også bortom og forsyner seg litt. I tillegg til mat serverer jeg også vann på fat, noe som er kjempepopulært hele året. Litt problematisk når det er kuldegrader, det fryser fort, blir hyppige turer ut med varmtvannsmugga. Men så blir de små veldig glade, da :)
salvia

Post by salvia »

Så gode dere er på å identifisere de forskjellige fuglene! Der har jeg litt å lære. Kanskje jeg i løpet av vinteren prøver meg med bok i hånd..

Av de som kommer og spiser av det jeg henger ut, kjenner jeg bare igjen "vanlig" spurv (=gråspurv?), kjøttmeis, blåmeis, skjære og en veldig flott og morsom en, som jeg har fått identifisert til flaggspett.

Dompap er det dessverre dårlig med. Har ikke sett en eneste én på de ni årene jeg har bodd her.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Koslig hobby dere har. Misunner dere veldig. Av forståelige grunner prøver jeg å jage småfuglene vekk når jeg har godsnakka litt med dem. Jo bedre kattene har det, jo mer de får av kvalitetsfor innendørs, jo sprekere og jaktivrigere blir de. Hvitepot er en killer, men Pjusken er ikke helt vekke hun heller.
Pjusken er ikke den flinkeste av dem. Men også hun kan sitte i timevis i venting på en fuglepjusk
Pjusken er ikke den flinkeste av dem. Men også hun kan sitte i timevis i venting på en fuglepjusk
Gjerdesmett=kattemat
Gjerdesmett=kattemat
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Jeg har selv to katter. Den ene er nok ikke så mye ute lenger, hun har passert 17 år og foretrekker innekos. "Veslepusen" er bare 11 år, og en sjelden gang tar hun en pippip... Jeg blir veldig lei meg når det skjer, men jeg tenker som så at det ville gått flere småfuglliv hver vinter om jeg ikke hadde foret dem. Jeg henger fuglematen på et nokså åpent sted - og pusen har bjelle på seg...

Image
fragro

Post by fragro »

I år har eg observert noko som eg aldri har sett før. Sist søndag vart hagen vår og hagane rundt invadert av hundrevis av sidensvans.

Det såg ut som om det var mispelhekkar som vart tømde for bær. Sidensvans har vore sjeldne å sjå. Hugsar dei i grunnen berre frå barndommen og at dei hadde så vakker fjørdrakt når ein berre greidde å komme nær dei. :D
Fred-Arild
Erik N

Post by Erik N »

Ja! Det er noen fugler i den norske faunaen som er så fantastisk vakre, og store og reine på en måte, at det er som et under at de lever her og ikke der nede i "syden". Sidensvans pleide og pleier (trur jeg) å komme til hagene nede i Lillehammer (min barndoms by). Det er en effektiv næringsvandring. Som i raid etter raid å plyndre det som er igjen av bær. F.eks. hagtorn og snøballbær. Flokken er et sikkert sted, og når halvparten forsyner seg sitter resten og passer på i et tre eller en større busk i nærheten. Nøtteskrike og Lavskrike er andre slike store vakre fugler med fantastisk fjærdrakt og et noe skjult og "norsk" levesett. Konglebit og korsnebb er vel også noen som kan trekke ned i hagene østpå om vinteren blir tøff?
Evert Taube
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Her er under 5 kalde i dag og da kom svarttrosten og lurte på om det var noe godt for den også . Det ser ut til at den ikke er så glad i fett , derfor har jeg nå vært ute med litt brødsmuler og lettkokt havregryn. :D

Jeg savner katten min , men ser at det er bra for fuglelivet at den ikke er hos oss lenger. Han var en fantastisk jeger , men hvor jeg savner han når jeg er ute i hagen . Det er ingen som jakter på fingrene mine når jeg holder på med plantene mine.
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
Inger E

Post by Inger E »

Sidensvans er så og sei årleg her, store flokkar om hausten. I fjor var dei svært seine, og i år har eg enno ikkje sett dei. Plar vere her nokre dagar før dei flyg vidare. Naboen på andre sida av vegen har eit stor epletre som ikkje har vore stelt dei siste ti åra, og der plar dei halde fest. I år er det lite epler der, og det var mykje mindre bløming enn det plar vere.
Eit år gjekk eg forbi ein flokk sidensvans nede i Lillestrøm. Dei var nesten tamme, virka det som, så eg kom svært nære. Verkeleg eit flott syn :D
Erik N

Post by Erik N »

kaaust wrote:Jeg savner katten min , men ser at det er bra for fuglelivet at den ikke er hos oss lenger. Han var en fantastisk jeger , men hvor jeg savner han når jeg er ute i hagen . Det er ingen som jakter på fingrene mine når jeg holder på med plantene mine.
Jeg må bare si det, igjen og igjen: Katter er utrulige dyr! Passe ville og passe tamme. Når de får det for seg er de så varme og vennlige at de overgår alle andre skapninger. Forstår veldig godt de som har hunder, men katter klarer seg helt sjøl om du legger opp til det. Vi har kattedør ut mot hagen, og de går ut og inn av den i ett sett. Fuglene klarer seg fint sjøl om det er blitt opprettholdt et jakttrykk her ute. En grunn til at det stryker med mye småfugl i kalde vintre er jo at det produseres et stort overskudd, og rovdyra er det jo ikke mange igjen av. Rovfugler trenger store revirer og måren er jo etterhvert blitt sjelden. I byene er det sikkert fint å legge ut mat og sette opp kasser til småfuglene. Her ute er det egentlig plenty av både mat og reirplass. Og er en så heldig å ligge midt i et område der det i århundrer er laga til stoppested for de årlige høst- og vinter-vandringene, er det jo fint å stimulere streiffuglene til å stikke innom verandaen eller uteplassen! Nå er det nok mye fugl som er ute etter feit og fin mat med fett og karbohydrater, og med mindre matauk blir det hengende en god del på trær og busker.
Evert Taube
Mathea

Post by Mathea »

10 minusgrader i dag tidlig,nå er det 7.5 minus.
Småfuglene koser seg med solsikkefrø og meisboller,nøtteboller har dem også:)
Dem har mange foringplasser rundt omkring på tomta vår :)

Sidensvans-flokk hadde vi forrige uke. Nå er det kjøttmeis,grønnfink,blåmeis og bjørkefink ,
svarttrostpar sitter på bakken og spiser rester ;)
Post Reply