Fugler på matstasjonen vinter 2010/2011 og 2012/2013

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
fiolina
Herdighetssone: H5

Re: Fugler på matstasjonen vinter 2010/2011 og 2012/2013

Post by fiolina »

Morild wrote:Talg til talgoksen, men er det noe talg på et ribbein fra en elg?

Du burde være smigret, Fiolina, at jeg trodde at du hadde så digert fuglebrett at det der var en hønsehauk :roll:
He he ja komplimentet er notert. :) Det var en del "sletter" som vi kaller det på elgribbena, men det er borte for lengst. Kjøttmeisen har sittet trofast og hakket i det i vinter, men nå er det vel på tide å ta det ned. Jeg hadde et i fjor også, og på vårparten kom det faktisk en rev og snuste oppunder det, ganske fornøyelig.

IM: Han så litt puskete ut ja, så det er meget mulig han burde få litt kjøttmat. Jeg får gå gjennom fryseren og se hva jeg har av gammelt kjøtt.
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Tror dette med ulik kvalitet på solsikkefrø, har vært diskutert tidligere i denne tråden. Men fikk likevel lyst til å fortelle hva en hyggelig kar på Felleskjøpet fortalte.
Svarte solsikkefrø inneholder mer olje enn stripete solsikkefrø. Fuglene vil helst ikke ha dem, men tar dem kanskje hvis de ikke har noe alternativ. Olja i frøene, virker som avføringsmiddel på fuglene, og hvor blir det av næringa de sårt trenger da? Resultatet blir faktisk fugledød. Svarte solsikkefrø kan ofte være blandet inn i frøblandinger.
Stripete solsikkefrø kan enten komme fra hybrid solsikker eller rene arter. Frøene fra hybrider, er gjerne mindre enn de fra rene arter og selve kjernen er svært ofte bitteliten. Mye arbeid for lite føde.....
Det er stripete frø fra rene arter som er de rette fuglefrøene. Mannen på Felleskjøpet hadde en betegnelse på denne type frø, men den husker jeg selvsagt ikke.... Han påstod at Felleskjøpet kun førte disse ekte solsikkefrøene.
Småfuglene her ser i hvert fall ut til å like dem godt :)
Det samme gjelder meisebollene jeg handlet samtidig. Tror merket er Peddy. De finnes i 6-pack, men i følge mannen på Felleskjøpet vårt, hadde de priset disse til forholdsmessig samme pris som meisebollene i bøtter, fordi de hadde en mye bedre kvalitet. Det stemmer med mine erfaringer fra tidligere år. I år går meisebollene unna før jeg får sukk for meg, mens tidligere år har det vært liten avsetning.
Kanskje ble dette litt reklame, men du verden så mye det betyr å treffe på butikkfolk med kunnskap om det de selger!
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Interessant. Jeg ser jo at fuglene hiver ut en del frø, før de finner et de enten vil hakke på eller ta med seg - alt etter type fugl. Jeg har stusset på det, men det kan jo være en forklaring med hva slags næringsverdi frøene har da. Greit å vite. :)
island monkey

Post by island monkey »

Det var interessant Aberf, og jeg lo merke på at det bekreftes av i alle fall én norsk ornitolog da. Så tok jeg en titt for å se hva RSPB hos oss sier, og det var akkurat omvendt! Svarte solsikkerfrø foretrekkes påstår de, for energiinnholdet og på grunn av at skallet skal være mye tynnere. Noen nevner på en annen side at (kjæle)duer kan få diarée av for mye solsikkerfrø, men jeg kunne ikke finne noe om småfugl. Franskmennene og tyskere ser ut til å være enig med britene, men mens britene anbefaler bare hardt dyrefett, så sier tyskere at "Pflanzenfett" er best. Ser ut som det finnes nasjonale forskjeller i det som rådes da. Rart... Temperatursforskjeller? Litt forskjellige sammensettning av arter? Hva sier svenskene og finnene da, noen som kan lese språkene?
magnolia

Post by magnolia »

Felleskjøpet er notert. Sist kjøpte jeg fra Europris, den likte fuglene veldig godt og posen jeg kjøpte ble raskt tom. Ellers har jeg opplevd noen frøtyper som fuglene bare kaster på bakken.
Inger E

Post by Inger E »

Hjå meg likar dei ikkje dei svarte frøa. Dei har ofte vorte hangande i mange veker.
aberf

Post by aberf »

Jeg er ingen ekspert på dette med fuglemating, men formidler bare det jeg hørte av en fyr som virket troverdig.....
- og som han sa: Fuglemat er big business. Kan man lage mindre gode blandinger til samme pris som de gode, så gjør man det!

Legger ved en link om foring til ulike fugler.
http://www.fuglevennen.no/aktiviteter/l ... n9/mat.php

Her er en link til hvordan lage meiseboller selv.
http://www.fuglevennen.no/arkiv/?vis=oppslag&op_id=750

Ser at disse to "ekspertsidene" at de ikke er enige med seg selv om de skal bruke delfiafett eller plantefett i meisebollene.......
Aud Berit

- ukjent -
Siri K

Post by Siri K »

Nå har jeg omsider tatt ned nøttemateren på balkongen. Det ble litt mye bøss på plantene etterhvert, og så er det mye lyd i flaggspetten og andre pipper når de er på besøk. Foreløpig har ikke matfjerningen hatt så mye å si for bråket, da, for flaggspetten hopper fram og tilbake på balkongkanten med sitt "squææk" og er storfornærma.
H2/H3 i hyttehagen
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Jeg mater med solsikkefrø, og har daglig besøk av flere dompap. Er de flotte om vinteren, så er de enda finere i kveldsola om sommeren. :)
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Jeg mater også fremdeles med solsikkefrø. Tenkte egentlig at jeg skulle slutte, men det er så mange småfugler med unger rundt her. Litt "fast food" setter de vel pris på, tenker jeg. Vi hadde vår første dompap på fuglebrettet her en dag. Måtte opp med fugleboka for å være helt sikker. Men rødstruper, linerler, spurv og diverse meiser har vi masse av. Og flaggspett! :-) Og et ekorn innimellom. Jeg synes det er veldig koselig!
Inger E

Post by Inger E »

IMG_2307 [348460].JPG
IMG_2307 [348460].JPG (41.84 KiB) Viewed 395 times
Dette er vel ikkje det eg forbind med matstasjon, men for alle desse grønnfinkane var det så absolutt det. Biletet er diverre nokså uklart, men det var ikkje råd å få det betre med mobilkamera. Det er teke ut kjøkenglaset --- eg vågde ikkje gå ut på trappa, for då ville dei nok fare sin veg. Det gjorde dei like etterpå, vart vel skremde.
Eg måtte bruke kikkert for å sjå kva det var, og eg veit ikkje at eg har sett så mange grønnfink samla før. I mange år har dei vore så godt som borte, så det var moro å sjå dei no. Dei sat i ein rosarugosa hekk og forsynte seg av nypene.
aberf

Post by aberf »

Godt å se en flokk grønnfink!
De årlige hagefugltellingene, har vel de senere år vist sterk tilbakegang av grønnfink, muligens pga en virus.
Tror fjorårstellingen viste økning i bestanden. Det registrerer jeg på foringsplassen her også :)
Aud Berit

- ukjent -
Dag

Post by Dag »

Jeg har ofte besøk av spettmeis i år. Nydelig fugl.
orm

Post by orm »

Her har fuglene forlatt oss, ser det ut som, og vi som nylig kjøpte ny ladning med rosiner. Det er svarttrostene sin yndlingsmat på denne tida, men nå er de altså borte. Jeg vaska fuglebrettet en mild dag. Siden har jeg ikke sett en eneste svarttrost, men det kan vel ikke være grunnen. De hadde mat på morgenen og det ble fylt på etter vasking. Solsikkefrø fantes i en annen mater. Her er nå bare noen kjøtt- og blåmeiser + skjora. Er det mildværet som gjør at de ikke søker til foringa?
Siri K

Post by Siri K »

Det er min erfaring at det blir færre fugler på matestasjonen når snøen forsvinner. De finner vel lettere mat andre steder da, og blir ikke tiltrukket selv av den dyreste fuglematen. :? Nå er min mater plassert sånn at det ikke er gode gjemmesteder i umiddelbar nærhet (15-20 meter til trær), så det kan kanskje ha noe med saken å gjøre.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply