Tror dette med ulik kvalitet på solsikkefrø, har vært diskutert tidligere i denne tråden. Men fikk likevel lyst til å fortelle hva en hyggelig kar på Felleskjøpet fortalte.
Svarte solsikkefrø inneholder mer olje enn stripete solsikkefrø. Fuglene vil helst ikke ha dem, men tar dem kanskje hvis de ikke har noe alternativ. Olja i frøene, virker som avføringsmiddel på fuglene, og hvor blir det av næringa de sårt trenger da? Resultatet blir faktisk fugledød. Svarte solsikkefrø kan ofte være blandet inn i frøblandinger.
Stripete solsikkefrø kan enten komme fra hybrid solsikker eller rene arter. Frøene fra hybrider, er gjerne mindre enn de fra rene arter og selve kjernen er svært ofte bitteliten. Mye arbeid for lite føde.....
Det er stripete frø fra rene arter som er de rette fuglefrøene. Mannen på Felleskjøpet hadde en betegnelse på denne type frø, men den husker jeg selvsagt ikke.... Han påstod at Felleskjøpet kun førte disse ekte solsikkefrøene.
Småfuglene her ser i hvert fall ut til å like dem godt
Det samme gjelder meisebollene jeg handlet samtidig. Tror merket er Peddy. De finnes i 6-pack, men i følge mannen på Felleskjøpet vårt, hadde de priset disse til forholdsmessig samme pris som meisebollene i bøtter, fordi de hadde en mye bedre kvalitet. Det stemmer med mine erfaringer fra tidligere år. I år går meisebollene unna før jeg får sukk for meg, mens tidligere år har det vært liten avsetning.
Kanskje ble dette litt reklame, men du verden så mye det betyr å treffe på butikkfolk med kunnskap om det de selger!