Antikviteter

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
island monkey

Re: Antikviteter

Post by island monkey »

Hehe, om du er en samler Kaaust, som du avslører kanskje i den nye tråden, da er du nok én som vet akkurat hvor det samlede er og kan til og med finne det! En ryddig samler. En drøm som jeg har fulstendig lott vare å oppnå..;(
Det er bare hel- og deltids ikke-kastere hos oss. Men noengang er jeg veldig fristet til å samle radioer. Det er noe med radioer. Heldigvis har jeg bare én, fra 20-tallet, av bakelitt. Den funker utmerket, så lenge båndviddene blir i bruk.
Så jeg samler ikke noe. Bare støv, tydeligvis..
Attachments
radio-display.jpg
radio-display.jpg (88.2 KiB) Viewed 1962 times
radio.jpg
radio.jpg (42.4 KiB) Viewed 1962 times
norma.g

Post by norma.g »

Håper ikke at det var meg som ødela denne tråden.
Jeg er ikke samler, men noen ting tar jeg vare på.
Hvor gammel må en ting være for å bli en Antikvitet?
Eller hva er en Antikvitet?
Martin

Post by Martin »

norma.g wrote:Håper ikke at det var meg som ødela denne tråden. Hva er en Antikvitet?
Nei, nei, nei. Kjære vene.
Jeg tror antikvitet er et ganske vidt begrep.

Et eksempel er kansje boksen fra Mormonsen. Den husker jeg fra barndommen. Så for meg er den ikke spesielt antikvarisk. Mens de yngre vil muligens kalle (meg og) boksen antikvarisk.
Nostalgi i bøtter og spann
Nostalgi i bøtter og spann
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
blomsterprakt
Herdighetssone: H4

Post by blomsterprakt »

Jeg har alltid trodd at en antikvitet er en kunst eller bruksgjenstand som er over 100 år. Slå opp på Wikipedia, det gjorde jeg for å få bekreftet hva jeg trodde. Generelt sett er vel det 100 år som brukes når ting skal vurderes.

Jeg skal vurdere dere gutta når jeg treffer dere, om dere er antikviteter. Øyet som ser, mine barnebarn ville nok beskrive meg som det, ja.

Hilsen Tove
Antikvitet
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Det kommer jo veldig an på hva det gjelder! Telefoner er antikviteter i forskjellige aldre, få av dem er over hundre. Og radiokabinetter, platespillere og slikt. Bøker har det jo vært produsert en del av i flere hundre år, og møbler... Men det er jo ikke bare alderen! Jugendstilen har jo vært populærer som aktiviteter i mange år før noen av gjenstandene ble 100 år. Og funkisstilen er vel ikke der ennå?
At det er gammelt behøver jo ikke å gjøre det hverken interessant eller eksklusivt, og langt i fra vakkert.
Dessuten samler vi jo på det vi liker. Den første virkelig fine tingen jeg samla på, var en skilling fra 1771. Den hadde bestefaren min funnet i et steinbrudd i Idd. (Han var steinhogger) Jeg syns den var fantastisk, og ble alvorlig lei meg da en "ordentlig" numismatiker fortalte meg at den var ingenting verdt. Slike produserte de i en tjue års tid, alle med 1771 påstemplet (samme formen). Nå er jeg glad jeg fremdeles har den. For meg er den virkelig gull verdt. Jeg husker godt alle de utenlandske glorete frimerkene jeg hadde da jeg var 12. Og navnene: Helvetia eller Magyar-Posta. Håper jeg har dem et sted. Jeg blir helt svett av å tenke på hvor de skulle kunne være, men de er nok ikke kasta? Sommerfuglene, nøklene, skallene, korkene, flaskene, boksene, fyrstikkeskene, herbariet, osv.; mye av det er nok ett eller annet sted i kaoset.
Et tilfeldig utvalg objekter.jpg
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
magnolia

Post by magnolia »

For en kineser må en ting være flere hundre år gammel om den skal kunne bli kalt antikvitet, så det er et ganske relativt begrep, internasjonalt sett.
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

I Kina har ikke begrepet antikviteter primært noe med alder å gjøre, men med gjenstandenes egenskaper og den tilknyttede tradisjon. Tradisjonene går langt tilbake, og en antikvitet er en gjenstand som følger denne tradisjonen.
Et eksempel er de '100 antikviteter'. Dette er et mønster som finnes på tekstiler og keramikk og som illustrerer denne tradisjonen gjennom bilder av gjenstander.
I Europa har vi ikke slike gamle tradisjoner. Her skiller vi ofte mellom 'antiquities', gjenstander som går tilbake til antikken, og antikviteter, gjenstander som er over 100 år gamle.
Dette bildet er av en over 2000 år gammel kinesisk gravurne som står her på bordet ved siden av meg. Den vil ikke uten videre bli akseptert som en antikvitet i Kina, kun som et gammelt gravfunn.
Hilsen Tove
Tidlig keramikk.jpg
salvia

Post by salvia »

Antikvitet eller ikke, samma det! Nydelig urne i alle fall. Og litt kult at den er så gammel, da.
island monkey

Post by island monkey »

Veldig kult. Å fjerne støv av den må være så spennende da! Jeg ville nesten melde meg frivillig, Tove..;)
magnolia

Post by magnolia »

For en praktfull gravurne, blomsterprakt. Hvor har du fått tak i den?
blomsterprakt

Post by blomsterprakt »

Jeg tørker ikke støv av den. Det gjør min mann. Det skjer 1 g pr. år. (det får holde)

Ja, jeg synes den er spennende. Ikke minst fordi der er tegn som minner om rosemaling.

Antagelig er det enten slik at "nordmenn" og "kinesere" møttes og utvekslet ideer. Ikke utrolig at de trakk fra Kina og over denne veien i nord. Min andre teori er at vi mennesker har felles typer dekorform-ideer i vårt hode og når vi lager ting ligner de på hverandre.

Urnen har vi fra den gangen vi bodde i London. (1985/86)

Hilsen Tove
Martin

Post by Martin »

Tove, den urna der er det bare ikke mulig å matche hverken i alder eller på andre måter.
Den må være verdigfull.
Martin

Post by Martin »

Litt mere gammelt jern.
Denne vet jeg ikke noe om. Men i sommer var det kopier (fra Kina ?) på Plantasjen.
Gammelt støpejern
Gammelt støpejern
Siri K

Post by Siri K »

En jugend planteurne i jern, det må jeg si! :)

Hvis du får lyst til å kvitte deg med den, har du en interessent her.
H3/H4 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Jeg er litt svak for sånne gamle ting.
Jeg har aldri kjøpt noe her hjemme. Men jeg tar meg selv i å snuse litt i sånne butikker når jeg er på reise.
Men da er det gjerne ganske umulig å få det med hjem. (Denne er også helnorsk så vidt jeg vet).

Det er vel unødvendig å si det, men det er ei stuelønn som står oppi urna. :)
Post Reply