Hvordan beskytte seg mot Flått.

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Bjørg

Hvordan beskytte seg mot Flått.

Post by Bjørg »

Jeg er rett ut skitt lei av å hive Flått i do.!! Hver dag når jeg har vært i Kolonihagen eller i gammel hagen så kryr det av Flått på kroppen min. Dette hadde jeg i fjor også så du kan si jeg er "vant" med det.
Nå er ikke jeg sånn hysterisk for å bli smittet av Borelia men du kan jo aldri vite.

Men er der noen som har ekspert råd,gode råd eller om så kjerring råd mot dette ekle dyret. Ja for ekkelt synes jeg at det er.
Bare kom med de øs de utover meg. Men råd som går på å kle seg som om du skal til Nord Polen det går ikke. Jeg driver i bikini eller kortbukse og singlet.
Så gode oppskrifter på all slags søl det er veldig bra. Samme søren hvordan det lukter. Kan vaske meg om kvelden så det er ikke farlig.

Bjørg
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan beskytte seg mot Flått.

Post by salvia »

Dette skal det bli interessant å høre om.

Det eneste jeg vet om er at veterinærer har anti-flåttmidler til katter. Det var ganske dyrt, og det virket. Katten var flåttfri den sommeren. Man smurte det på huden, såvidt jeg husker. Men om det kan smøres på menneskehud, det vet jeg ikke.
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja jeg har jo selfølgelig fått rådet om Flåttmiddel for hunder. Men dette som du nevner Salvia og det rådet som jeg har fått det er jeg skeptisk til. Jeg er allergiker og asmatiker også så jeg må passe meg litt så jeg ikke ligger der og hiver etter pusten. :lol: Det er jo midler for dyr derfor.
Har fått råd om å bruke myggmiddel men det syntes jeg bare var svake greier. Om ikke noen har et myggmiddel som de vet virker.

Bjørg
signora

Post by signora »

Der solen altid skinner er det kun ørken.
Dyreng
Herdighetssone: H2

Post by Dyreng »

Hei. :D
Passer jo fint at jeg leste en oppskrift i går som skal virke da, har i ikke prøvde den selv ennå.Jeg har både hund og katt, så derfor kikket jeg etter noe natur produkt, og ikke det man får kjøpt på apotek/vetrinær. 8) flere som har sagt denne virker, så er jo bare å prøve, må jo funke på mennesker også :D

Her er oppskriften:(kopi fra Dream Team Hundeskole)

1/2- 1 liter vann
1 bunt med ferske urter; timian, rosmarin, basilikum eller salvie (jeg brukte rosmarin)
1 hel sitron
2-3 hvitløksfedd

Ha vann i en kjele og ha i urter, sitron i skiver og hvitløksfeddene. Gi dette et oppkok og la det koke i et par minutter. Skru så av platen og la det stå og trekke til det har blitt avkjølt. Sil av blandingen og hell over på en sprayflaske. Spray på hunden ca hver 3. dag eller ved behov. Husk også å spraye hunden om den har badet.

Oppbevares i kjøleskap.
Bjørg

Post by Bjørg »

Og her skal jeg om tida strekker til prøve ut denne oppskriften til Dyreng i morgen den dag.. Det er naturen for meg og da går det nok bra. Men hva med oregano og andre ting. Noen som vet.
Og om andre har gode råd så lengter jeg etter å få høre om de. Ærlig talt jeg holder på å bli oppspist av Flått.. De elsker meg rett og slett.

Bjørg
Martin

Post by Martin »

Jeg ligger i gjennomsnitt på ca 20 bitt hver sommer, og har enda ikke funnet noe som virkelig hjelper mot flåtten Bjørg. Men jeg har pleid å ta en blodprøve etter endt sesong for å føle meg tryggere.

I fjor fikk jeg flere symptomer som kunne tyde på at jeg allikevel hadde blitt smittet, og blodprøve er ingen sikker måte å se det på. Derfor ble det besluttet å ta en spinalpunksjon. Det er det sikreste vi har i Norge.

Jeg har sakset dette fra Wikipedia:
"Antistoffer mot en rekke bakterier og virus kan påvises i spinalvæsken, og eventuelt sammenlignes med serum. Visse virus og bakterier rammer sentralnervesystemet oftere enn andre. Herpesgruppens virus (Vanligst Herpes simplex, som gir blemmer på leppene), og Borrelia, en bakterie som smitter gjennom flått/skogflått (engelsk: tics), er viktige årsaker til infeksjon i nervesystemet. Treponema pallidum, som gir syfilis, er en bakterie som er sjelden i Norge, men den ligner litt på Borrelia og kan gi lignende sykdomstegn."
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Homer 66
Herdighetssone: H2

Post by Homer 66 »

Dette er et meget bra myggmiddel, http://www.tendercorp.com/products.php?cat=61 det finnes flere forskjellige utgaver, alt fra jungelolje til servietter.
Det er selvsagt ikke helse i hver dråpe du smører på huden, men er det som må til er det ofte verdt det, det er jo tross alt laget for å påføres menneskehud.

Gudd løkk!

Homer
Hagen er en jungel
Bjørg

Post by Bjørg »

Du skremmer egentlig livet av meg Martin. Du blir bitt 20 ganger pr år jeg har vel 2 ganger 20 allerede. Og det er nesten ikke en dag uten at jeg finner. Ja ikke i går da gikk jeg fri.
Du skriver om Herpes sykdommen som du kan få av flåttbitt. Det høres skummelt ut synes jeg. Kanskje jeg også burde koste på meg noen blodprøver.
Men dette heksebrygget som jeg finner oppskriften på litt lenger opp, Det skal ihvertfall kokes og prøves. Skal gi raport over helga hva flåttfangsten ble da jeg gikk i dusjen.
Nå er det vel ingen grunn til å bli hysterisk men jeg tror heller ikke jeg skal være helt avslappa. Det kan straffe seg, Å være på vakt er nok det beste.

Bjørg
Last edited by Bjørg on 03 Jun 2013, 07:18, edited 1 time in total.
Martin

Post by Martin »

Jeg kjørte på hytta direkte etter jobben, og ser dette først nå.

Du har nok misforstått Wikipedia Bjørg.
De tar for seg forskjellige sykdommer som kan påvises i spinalvesken.
Deriblant borrelia, herpes og syflis.

I dette tilfelle er det altså (bare) borrelia det er snakk om, og ikke noe annet.
Ta det helt med ro, og jeg var heller ikke smittet.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja godt at jeg missforsto da Martin. Men okke som Flåttfangsten denne helga ble to stk. Dusjet meg med brygget og det kan jo godt være at fangsten hadde blitt flere små krabater uten brygget. Men fy søren som det luktet.

Bjørg
Bøff
Herdighetssone: H3

Post by Bøff »

Tror bare du skal gi opp det der å sprute på all verdens. Ikke noe som hjelper mot flått. Den kommer inn og kommer til over alt. Jeg har prøvd det som er å prøve og jeg er like hardt ute som det du er. Er jeg i skogen så har jeg en fire fem med en gang. Det eneste som hjelper er plukke , plukke.
bøff
Bjørg

Post by Bjørg »

Akk ja så får jeg vel bare plukke plukke da. Men før jeg gjør det så er der jo noen som har bite bite da. På meg. Og det er det som er plaga.

Bjørg
island monkey

Post by island monkey »

På klærne fungerer pyrethrin best - det skal være i noen dager, og på hud funker einerekstrakt til en grad. Begge er naturlige, men det betyr ikke at de er sunn, spesiellt når de brukes hele sommeren. Jeg er også en flåtthonningfelle. Og jeg inrømmer at det ikke gjør Norge mer populær som ferieland. En blir fort lei seg all 'plukking'. Veldig beklagelig. Beistene selv har jeg ikke så mye imot, det merkes sjeldent når de graver seg i huden. Får håpe at det blir vaksinasjoner mot de ufyslighetene de bærer med seg så snart som mulig.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Så mye mer flått det er i Kristiansands- og Trondheimstraktene enn her. Misunner dere ikke.
Post Reply