Hvordan beskytte seg mot Flått.

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Bjørg

Re: Hvordan beskytte seg mot Flått.

Post by Bjørg »

salvia wrote:Så mye mer flått det er i Kristiansands- og Trondheimstraktene enn her. Misunner dere ikke.
HØH!! Er du misunnelig Salvia. :mrgreen: Vil du ha noen så skal du få noen.

Nei alvorlig. Der der er mest er i gammel hagen, Det er jo i Mandal komune og der er der Flått så det holder. Det er noe alle vet.
Men jeg har også i Kolonihagen her i byen. Det holder der også bare så det er sagt.

Men den Honningfella I.M. Hva er det. Gi meg oppskriften om du kan. Fikk spørsmål i går om de merka på høyrearmen hva det var. Ser ut som myggstikk. Måtte jo bare svare at det er Flåttbitt.

Bjørg
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Tror du må ta IM med i hagen hvis du skal bruke den honningfella :)
island monkey

Post by island monkey »

Hehe, jada, det stemmer, jeg er honningfella, like som Bjørg. Det ville vært interessant å teste hilken honningfella tiltrekker seg mest flått, men jeg har gjort mitt mht norske flått foreløpig! Skal begrense meg til fjorden. ;)
Bjørg

Post by Bjørg »

island monkey wrote:Hehe, jada, det stemmer, jeg er honningfella, like som Bjørg. Det ville vært interessant å teste hilken honningfella tiltrekker seg mest flått, men jeg har gjort mitt mht norske flått foreløpig! Skal begrense meg til fjorden. ;)
Tror ikke jeg slår meg i lag med deg der I:M Jeg har fått nok av flåttbitt. Har foresten ikke hatt en de siste to dagene. Bank i bordet for i dag.

Bjørg
Bjørg

Post by Bjørg »

Noen som har prøvd dette her. De snakket så varmt om det på Appoteket men jeg tror ikke sånn helt uten videre. Derfor spør jeg slik. Noen som har peiling.

http://www.vitusapotek.no/Sok1/?query=f ... myggmiddel

Bjørg
Hekkik
Herdighetssone: H5

Post by Hekkik »

Det virker ihvertfall i afrika mot malaria mygg :mrgreen: midler med deet sier de skal redusere faren mot flåttbitt. Men det virker ikke som det finnes middel de kan love at virker... :evil:
Hekkik.
Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle:)
Bøff
Herdighetssone: H3

Post by Bøff »

Det var det je ville si at dette har je prøvd. Tror ikke at jeg merket no virkning. Flått fikk jeg uansett. Men 132 kroner er jo ikke så mye pæng da.
Avocado
Herdighetssone: H1

Post by Avocado »

Har du, Bjørg, eller noen andre prøvd Badger insektsstift mot flått? Den skal i hvertfall være snill mot huden. Har nettopp fått denne i hus, og spent på virkningen. Ferdes ikke så mye blant flått, men er fryktelig redd for disse små krapylene.
Bjørg

Post by Bjørg »

Avocado wrote:Har du, Bjørg, eller noen andre prøvd Badger insektsstift mot flått? Den skal i hvertfall være snill mot huden. Har nettopp fått denne i hus, og spent på virkningen. Ferdes ikke så mye blant flått, men er fryktelig redd for disse små krapylene.
Du har grunn til å være redd også. Men den stiften om jeg har prøvd. Svaret er nei. Men jeg notere meg navnet. Jeg må prøve no annet en dette heksebrygget jeg laget.
Kanskje jeg skulle ta alle disse insektsstiftene og alle disse sprayene og alt samma og prøve det etter tur. Telle flått og se hvem som får færrest.
Veldig glad for alle innspill og alle tips.

Bjørg
Inger E

Post by Inger E »

Eg skulle kjøpe myggspray på apoteket for eit par år sidan, men der hadde dei berre mot flått, var svaret! Eg er ikkje utsett for flått her, men myggen er ille. På Autan står det at det skal hjelpe mot flått og. Den er god mot mygg, i alle fall på meg. Det liknar den flaska dei hadde på apoteket.
Bøff
Herdighetssone: H3

Post by Bøff »

Denne her kan jo brukes når flåtten sitter der. Lasso kasting mot flått.http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+ ... 04148.aspx
Bjørg

Post by Bjørg »

Tror jeg flirer litt her. Men det står jo vitterlig at det fester seg rundt snuten på Flåtten og du drar den av. Hjelpe meg

Men jeg har no gammel myggmiddel fra den tida jeg bodde i Narvik. Fant alle stiftene og flaskene fram og satt og luktet på de i går kveld. Noen lukter stygt. :evil: Men jeg tror jeg prøver en for en og så ser jeg. Plukket en i dag til morgenen igjen Sikkert en som kom i går. Jøss for et liv. Men du blir ihvertfall kjent med den kroppen du har på denne måten.

Bjørg
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Et gammelt naturmiddel mot mygg er bekolje, eller som den heter på svensk beckolja

Her er en svensk nettbutikk som selger det.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Pr ... ?id=153280

Bekolje er et produkt som man får ved tjærebrenning, og skal være helt giftfri.

Men om den virker mot flått vet jeg ikke, kan være verdt å prøve?

Mange andre myggmiddel virker ikke noe særlig mot mygg engang. Og virkningen er veldig kortvarig, kanskje bare en halvtime så avtar effekten betydelig.
Bjørg

Post by Bjørg »

Har enda en to tre flasker av denne her igjen. Lurer på om denne virker. Ja mot mygg er den uovertruffen. Men mot Flått??

http://www.digitaltmuseum.no/things/myg ... 9326&pos=9

Bjørg
Bjørg

Post by Bjørg »

Ingenting hjelper. På Onsdag hadde jeg to stykk etter hagejobbing. Lar snart vær å leite og å plukke. Kan like godt snart bare gro ned. :shock:

Bjørg
Post Reply