Kjæledyr i hagen

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Martin

Re: Kjæledyr i hagen

Post by Martin »

Det ser ut som de trives ilag. Artig. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Nydelig!
orm

Post by orm »

Har du sau selv, island monkey? Eller driver du og behandler andres sau?
Siri K

Post by Siri K »

Jeg vet ikke om jeg burde poste dette under "Dyreliv i hagen" eller "Kjæledyr i hagen", men siden det er en katt, som ikke er en naturlig hjemmehørende art i Norge, så havnet det her.

Det er en katt som pleier å spasere forbi på hytteterrassen min. Jeg har gjort spredte forsøk på å få kontakt med den, men den er ikke interessert. Den kan stoppe for å kikke når jeg sier "puus", men piler så videre, selv om jeg ikke akkurat flyr etter. For et par måneder siden ble jeg litt gretten, da den urinerte på den oppblåsbare solemadrassen min, som lå ute. Men katter er jo katter, så jeg sier fremdeles "puus" når den går forbi, eller helst litt etterpå, siden jeg sitter inne når den går forbi, og derfor må lette på rumpa.

Men i dag oppdaget jeg til min forskrekkelse en død spissmus i den lange steintrappa til hytta. Katten så jeg passere grytidlig i dag morges, så jeg aner en sammenheng. Jeg har (bank i bordet) ikke hatt noen museplage på hytta, og jeg har aldri sett en mus der, verken død eller levende.

Så hva betyr den døde spissmusa? At katten vil gjøre opp for å ha pissa på solemadrassen min, ved å forære meg et bytte? At den gjør narr av meg, fordi jeg ikke klarer å fange mus? Har noen katteeksperter noen forklaring på dette? Jeg ble oppriktig talt litt i stuss.

Det er kanskje rett og slett et forsøk på å få fisk for mus? Jeg har spist fisk til middag de siste dagene.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Moderne tider...jpeg
Moderne tider...jpeg (29.76 KiB) Viewed 427 times
Jeg planlagte legge den ut i 'Dagens Glede'..
Katter misliker spissmus, her spises dem ikke heller. De skal smake dårlig pga visse kjertel, men det er alt jeg vet om det. At den ble deponert hos deg er uansett et kattekompliment, så bare fortsett puuusekampanjen. Med mindre du ikke ønsker disse gaver, selvsagt. ;)
Siri K

Post by Siri K »

Det er vel bare ugler som spiser spissmus, siden de svelger byttet helt, og derfor ikke blir sjenert av smaken.

Godt å lese at musegaver kan betraktes som noe positivt. Selv om det ikke akkurat er matauk.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Midt i alt Brexit og valgmylderet, mens huset er fremdeles rotete fra nesten hele ene ende til det andre og har alle fasiliteter vanlig for 70 år siden, mens vi har alt for mange katter allerede, mens det fremdeles finnes ikke noe brukbart drivhus, midt i alt dette bestemte prinsen at han trenger bikkje. Prinsen, som mange andre Briter, jobber mer enn 12 timer i døynet, milevis hjemmefra.
Det var virkelig det allersiste jeg trengte, men kjærlighet er noe intenst forferdelig. Jeg gav etter til sist. Og prøvde rive håret (mitt eget altså) ut flere ganger.
Sepp.jpg
Men. Jeg legger litt mindre merke til mylderet nå. De kan kjøre hele Storbritannia i grøften. Jeg har hund.

Disse 4 katter skylder prinsen også forresten. Jeg vil bare ha bier, høner og gjeter...
Siri K

Post by Siri K »

Dette er vel en sheltie? Fin er den, i alle fall! :)
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Nesten, det er en langhåret collie.
Siri K

Post by Siri K »

Å, en Lassie! :)

Men den ser litt skurkaktig ut, med den svarte masken, til tross for det uskyldige valpeblikket.
H2/H3 i hyttehagen
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Ikkje akkurat kjæledyr i hagen, men takk for ei artig stund
Ikkje akkurat kjæledyr i hagen, men takk for ei artig stund
Biletet er ikkje nytt. Reven hadde ei ertande skjor på slep. Ho nappa han i halen og var til stor irritasjon.
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Dagen og kvelden i går var ei forferdelig tid for hunden.
Det lynet og tordnet med voldsomme skrall til skremsel både for folk og fe.
Tordenværet holdt på i 7-8 timer med stormkast og piskregn. Nesten uvirkelig.

Jeg skrudde tv-en på høy styrke, og blendet vinduene.
Men lynet slo ned og tok tv-signalene, og hunden hørte tordenskrallene og oppfattet lynet.
Jeg har aldri opplevd hunden så redd før. Nyttårsaften var ingen ting mot dette.
Han sprang rundt seg selv, og det tok lang tid før han ble seg selv igjen.

Hvordan roer dere ned kjæledyra ?

(Ruteren var selvfølgelig avslått, ellers ville jeg ikke vært på nett i dag.)
orm

Post by orm »

Martin. - Har du prøvd noe som avleder? Godbiter kunne muligens virke. Lek - hente ball om hunden kan dette el. gjemme noe hunden skal finne - en leke f.eks. Vet at noen får piller av dyrelegen før nyttår, men det blir jo vanskeligere med tordenvær. Det er nok stor forskjell på hunder også. Det er vel kanskje noe i tordenværet som påvirker hundene. Elektrisitet, magnetisme ?? Lånehunden jeg har nå reagerte ikke på rakettene, men varsler alt som går, kjører el. sykler utenfor t.o.m. når eierne kommer på døra. Den bjeffer og forfølger de som går utenfor gjerdet når den er ute. Jeg har begynt å stå i døra m. godbit og lokke. Litt bedre, men mye gjenstår. Vår siste egne hund måtte holdes i bånd når det var fyrverkeri på bakken. Han ville ta det. Vår første lå i kjelleren og skalv.
Martin

Post by Martin »

Nå har jeg også vært hos dyrlegen og fått resept på noe fra apoteket.
Det er en slags gelé, spesielt beregnet for hunder ved sånne anledninger.
Det legges mellom hundens tannkjøtt og kinn når det er tegn på stor engstelse.
Siri K

Post by Siri K »

Hundesnus? :shock:

Nå er vel dette formodentlig en måte å få virkestoffene til å ta effekt så raskt som mulig, når intravenøst ikke er en mulighet. Håper hunden får hjelp av dette ved neste korsvei (tordenvær).
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply