Hvilken plante?

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Andrea24

Hvilken plante?

Post by Andrea24 »

Noen som vet hvilken plante dette er? Riktig nok er dette ingen hageplante for et norsk klima men håper på litt hjelp av dere uansett. Kjøpte den i en blomsterbutikk hvor hun som jobbet der ikke visste stort selv ikke navnet... så den ble slått inn som div. stueplante i kassen. Følte neste at jeg var litt slem da jeg spurte hva den krevde av stell, og det var ikke mye til svar å få.
Hvis dere også har erfaring med planten hadde det vært fett med litt info! Vanning, temperatur, fuktighet/tørt, solforhold, gjødsel, PH og kan den evt. stå ute om sommeren?

Alt info tas imot med stor takk! :)
CIMG9072.JPG
CIMG9068.JPG
CIMG9069.JPG
Martin

Re: Hvilken plante?

Post by Martin »

Det kan ligne på en sort Philodendron.
Det er flere av dem, og jeg får ikke tid til å google nå.
Men det finner du fort ut av selv.

Det er vinteren som er vanskelig for stueplantene, og lysmengde og temperatur henger sammen.
Mao så mye lys som mulig, og ikke så varmt.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Post by Martin »

Jeg klarte ikke la være å google, og den jeg fant (så langt) som ligner mest er denne.
Men det stemmer ikke helt.

http://www.plantskart.in/shop/house-pla ... on-xanadu/
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Det er nok en elefantøre. Alocasia 'portodora' eller 'boa' eller noe der omkring. En Alocasia i hvert fall.
Nå på vinteren bør du sette den så den får mest mulig lys. Den liker det litt fuktig, så den skal ikke tørke helt ut mellom vanningene, heller ikke på vinteren, og du bør nok gi den litt større potte etterhvert.
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Ser du fikk et svar mens jeg skrev. Ja, den ligner veldig på Philodendron 'Xanadu', men jeg tror fortsatt at det er en Alocasia.
Andrea24

Post by Andrea24 »

Takk for svarene dere kom med, hjalp veldig med sporet som dere kom med at dette må være en Alocasia. Men det er verken en Boa eller Portodora som jeg har det er en Alocasia Lauterbachiana.

https://www.google.no/search?q=ALOCASIA ... RyCh2xCQXu

Den vokser naturlig på øya Papua New Guinea i Stillehavet hvor den oftest er å finne på fuktige steder. Er vistnok en plante som nylig har kommet på markedet i verden, men skulle det være noen som har erfaring her, så del den gjerne. Må nok bruke Google her... Leste at den trives i et fuktig og lyst rom, den har jo stått på badet noe den forsatt får gjøre. Takk nok engang for hjelpen!
Post Reply