Aktive hagepratere ønskes

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Martin

Aktive hagepratere ønskes

Post by Martin »

Det er selvfølgelig helt greit at du titter innom som "gjest".
Men det er ekstra hyggelig om du registrerer deg, og skriver noen ord om planter som opptar deg.
Eller skriver om andre ting. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger E

Re: Aktive hagepratere ønskes

Post by Inger E »

Kanskje vi kan håpe på det kjem seg med eit forum som er lettare å bruke? Men no tek eg til å lure på det. Eg forstod at det var like om hjørnet, men det er alt lenge sidan.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Jeg synes forumet er lett å bruke - bortsett fra billedbiten, da. Etter masse pes med det, ble det endelig lettere da jeg fikk en Iphone å ta bilde med. Bildene fra den går greit å få inn her. Sende det til min egen epost fra telefonen. Gi det et navn og lagre det på pc-en i middels størrelse. Hente det opp fra pc'en når jeg vil legge det inn her.
Inger E

Post by Inger E »

Ja, det har eg og gjort, men problemet er dei som står på kamera, eller pc derifrå.
Solveig

Post by Solveig »

Jeg ser ofte at det er ganske mange gjester innom, men få registrerte brukere. Noen av gjestene er kanskje registrerte brukere som bare er innom for å sjekke nye innlegg, men uten å logge seg inn.

Det er fordeler og ulemper med alt her i verden. Det er selvsagt hyggelig at folk titter innom, men det at en kan se så mye av det som skjer her inne uten å delta aktivt selv, kan ha sine ulemper. Det krever ikke noe av en, så en kan liksom "nyte uten å yte". I noen forum kan en kun se velkomstsiden, og det er det hele. Skal en se bilder og lese innlegg, delta i frø- og plantebytte m.m. må en registrere seg.

Det er litt synd hvis det kun er noen få som bidrar. Jeg brenner for hagesaken og vil gjerne dele både gleder og sorger innen dette tema, se andres hager og planter, kreative løsninger osv. og på den måten få inspirasjon. Jeg har selv lagt ut en del bilder her og kan sikkert bli vel ivrig til tider :oops:. Det er også for å prøve å få i gang noe, få "sparket litt liv i forumet", men det er gjerne de samme som kommenterer og selv legger ut bilder. Skulle ønske at flere deltok mer aktivt og viste frem hagene sine.

Vi kan bare håpe at det endrer seg når (hvis .... :? ) forumet oppdateres. Det er ikke sikkert at det kun er forumets nåværende begrensninger. som gjør at flere ikke deltar mer aktivt.
brynhildur

Post by brynhildur »

Må nok innrømme at jeg ikke har vært så aktivt siste månedene men jeg titter ofte innom. Jeg syns å se at det flere nye som er aktive og så blir jeg så glad at de får svar på sine spørsmål :mrgreen:

Tror det er flere en meg som mener det er lettere å finne frem i Hagepraten en på facebook hvor det finnes mange ulike hagelinker.
Hilsen
Brynhildur
Inger E

Post by Inger E »

Einig i at det er lettare å fylje ein tråd her. Men å leggje inn bilete, er mykje enklare. Der går det fint frå ipad utan å forminske fyrst. Elles er vel dei blomstertrådane eg er på, like mykje for å vise fram bilete som å få hjelp med problem. Å finne fram i gamle innlegg er no mykje betre her.
Siri K

Post by Siri K »

På denne tiden av året er det vel ikke så unaturlig at mange synes det er greit med en hagepause. Men så blir det januar, og de nye frøkatalogene kommer - plutselig blir det interessant å få vite litt om andres erfaringer med dette og hint.

Det tar seg nok opp igjen.
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Er usikker på om bare årstiden er skyld i liten aktivitet på forumet. Å legge inn bilder her har jeg gitt opp. Skjønner det er sånn ca. samme framgangsmåten som det var før på hagEgal. Der er det intet hageselskap som står bak. Det går bare rundt p.g.a. milde gaver og inntekt fra standen på Hagemessa. Det er imidlertid ikke større aktivitet der enn her selv om det etter omlegging er lettere å legge inn bilder.
aberf

Post by aberf »

Spørs om ikke alle de ulike hagegruppene på fb er blitt mer forlokkende.
Jeg har vært innom et par av hagegruppene der, men har meldt meg av igjen fordì bilde- og stoff-mengden har blitt for enorm for meg. Hagepraten passer meg bedre. Jeg følger som regel daglig med på "aktive emner", men er ikke så aktiv selv nå om dagen. Masse annet som skjer på denne tida av året.....
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Martin

Post by Martin »

aberf wrote:fb er blitt mer forlokkende.
Jeg har vært innom et par av hagegruppene der, men har meldt meg av igjen fordì bilde- og stoff-mengden har blitt for enorm for meg. Hagepraten passer meg bedre.
Akkurat sånn er det for meg også. Det er grenser for hvor mye tid jeg vil bruke på nettet.

På hagepratens søkerfunksjon finner jeg ofte det jeg har bruk for når jeg lurer på noe.
Den er et nyttig redskap i tillegg til de aktuelle trådene.

Se også denne tråden om tidsbruk.
Martin

Post by Martin »

Jeg legger inn mitt spørsmål til Hageselskapet angående Pratens fremtid (skrevet for et par dagen siden).

"Hei.
Jeg lurer på om Hageselskapet har tenkt å fase ut/legge ned Hagepraten.
Det er ikke noe på den nye hjemmesiden til Hageselskapet som peker mot Praten (slik det var tidligere).
Eller er det kanskje en forglemmelse ?
Jeg ser at det pekes mot diverse sosiale medier, men ikke mot Praten.

Som fast bruker er det fint å få vite det en tid i forveien om Praten forsvinner da jeg i årenes løp har lagt inn mye informasjon og bilder på forumet.
Denne informasjonen vil jeg gjerne få tid til å hente ut til mine egne notater.

Mvh
Martin"

I dag fikk jeg svar fra Tonje Waaktaar Gamst (som er redaktør og kommunikasjonssjef i Hageselskapet).

"Hei Martin - og takk for din henvendelse.

Det er ingen planer om å stenge forumet ned, men vi er dessverre ikke så ofte aktivt innom. Det er et gammelt verktøy og det er vanskelig å gjøre endringer. Firmaet som i sin tid røktet dette for Hageselskapet er ikke lenger inne i bildet, og sosiale medier har overtatt. De er lettvinte å bruke og intuitive, så det er forståelig. Men, de er ikke søkervennlige.

På forumet er det, som du ganske riktig påpeker, veldig mye godt og nyttig lesestoff her. Vi kunne markedsført det mer. Det kommer høyt på søkemotorene.

Jeg tar det med meg!

Vennlig hilsen
Tonje"
Siri K

Post by Siri K »

Det er bra de ikke umiddelbart har tenkt å droppe forumet - det er det andre organisasjoner som har gjort, når det har oppstått tekniske problemer, og mange brukere har migrert over til Facebook. Trist for oss som har Facebook-aversjoner, men naturligvis forståelig, siden plattformen har blitt så dominerende.

Torborg var vel en ringrev på akkurat denne forumtypen, så kun kunne kanskje overtales til å få Hagepraten til "gammel storhet", om det er vilje på begge sider. Jeg synes det er litt trist at vi ikke har direkte tilgang til galleriene nå.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply