Lage nytt hageforum

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Martin

Lage nytt hageforum

Post by Martin »

I går var Hagepraten borte noen timer,
og da Praten var på plass igjen la jeg godt merke til alle nye "brukere" som fyller år.
Hvor lenge kan det fortsette på denne måten mon tro ?

Tanken om et nytt lite hageforum ble født.
Selvfølgelig vil det aldri kunne måle seg med den fantastiske søkefunksjon øverst til høyre hvor du finner "alt om planter".
Eller konkurere med aktiviteten på facebook.
Det er heller ikke meningen. Bare et lite forum hvor de som står bak faktisk bryr seg.

Så jeg søkte litt på nettet, og det er jo mulig.
Det behøver heller ikke være helt gratis. Litt trivelig grafikk må man betale for.
Men jeg må ha bedre tid enn akkurat nå. Tanken er iallefall født. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger E

Re: Lage nytt hageforum

Post by Inger E »

Og den tanken er god. Men eg undrar meg framleis kvifor Hageselskapet ikkje vil halde fra, med praten. Kostar det så mykje å få orden på dette? Sjølv er eg absolutt ukunnig, men kan no så pass at eg har glede av praten, og at eg nok kan finne svar på mangfoldige spørsmål, og så kan eg gå på tur i andre sine album!
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Men det er jo livlig trafikk på Facebook. Jeg deltar på flere undergrupper som har roser
som hovedtema og på Hageglade som har 27000 registrerte. Der har jeg presentert en ny rose hver dag i
3-4 uker. Og jeg tror nok at mange som ikke hadde så mye erfaring med roser, ble inspirert. Og det var
også min hensikt med å presentere hver enkelt rose med litt mer informasjoner enn bare navnet. Her
kan man også legge inn så store bilder man bare ønsker - uten å måtte komprimere slik man må gjøre
på Hagepraten og Hagegal.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Det skal ikke så mye til for å ordne opp i dette forumet her.

#1 En kan slette alle medlemmer med null innlegg.
#2 Deretter kan en lage en "terskel" ved innmelding, som gjør det vanskelig for disse utlendingene som bare vil få inn linker til tvilsomme salgssteder. Dersom en legger inn at man må svare på et "fiffig" spørsmål, skrevet på nynorsk eller dialekt som google translator ikke vil mestre, så ville det hjelpe veldig. (Type: "Ka e de for en fuggel såm seie koko?" )

Det som er fint med Hagepraten er at det er lavterskel å melde seg inn. Det betyr at forumet kan rekruttere nye entusiaster. :)

Men det betyr også at en del utnytter forumet med å melde seg inn, stille ett spørsmål, og ikke engang ha anstendighet til å kommentere eller takke for det/de svar de måtte få. Uhøffelige folk vil alltids finnes, det kan man ikke lage noen "terskel" mot... :(

Jeg hadde håpt at noen med datakunnskaper kunne meldt seg til å ta den lille nødvendige "reparasjonen" på dette forumet. Da fikk en bevart alle poster og bilder i dem, og en fikk bevart fotoalbumene. Selv har jeg ikke slike ferdigheter, dessverre.

*
Last edited by Lille_blomst on 08 May 2016, 20:43, edited 1 time in total.
Siri K

Post by Siri K »

Glem det.
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Glem hva?

*
aberf

Post by aberf »

"Problemet" med alle undergruppene på fb, er at du får en vanvittig mengde innlegg med haugevis av bilder, på veggen din (eller hva det nå heter). Selvsagt mye bra, men mye mer enn jeg klarer fordøye. Tenker at mye som kunne vært av interesse, går meg hus forbi fordi jeg bare ruller videre i full fart.
Sånn sett passer hagepraten meg mye bedre. Men den bør selvsagt fungere skikkelig.
På Hageselskapets nye hjemmeside, er det ikke en gang direkte link til hagepraten. Det er ei fane som fører til gammel hjemmeside og derfra kommer du selvsagt videre til hagepraten. Men hvilken nysgjerrig nybegynner går til gammel hjemmeside???

Er det noen av dere som vet om det er uttalt at det ikke skal satses på hagepraten lenger?
Tror det er lurt å kontakte Hageselskapet sentralt i første omgang, f.eks Tron Hirsti. Tror han kan gi noen svar om hva som tenkes.
Men hvem gjør det?
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
calypso

Post by calypso »

Skaff en liste med underskrifter fra tusen personer som er villige til å betale hundre kroner i året for å få være medlemmer her på forumet. Da blir det nok plutselig sving på sakene her skal dere se.
Dessuten nærmer det seg snart årsmøte-tid for DNH, og da dukker det jo gjerne opp noe valgflesk...
Martin

Post by Martin »

calypso wrote:Skaff en liste med underskrifter fra tusen personer som er villige til å betale hundre kroner i året for å få være medlemmer her på forumet.
En morsom tanke, men jeg husker en tråd hvor det ble diskutert prisøkning på medlemskap (eller kanskje var det pris på Hagetidend).
Noen mente at de nærmest mista grunnlaget for videre eksistens ved prisøkningen. :)
aberf

Post by aberf »

Hageselskapet vedtok i fjor vår at representantskapsmøtene bare skal avvikles annethvert år. Neste møte blir dermed våren 2017. Ergo; litt for tidlig for valgflesk....
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Ripsbusken

Post by Ripsbusken »

Facebook kan aldri bli helt det samme som forum. Funker fint til å spørre om noe der og da, men man finner jo aldri igjen gamle diskusjoner.

Håper forumet består!
Siri K

Post by Siri K »

Lille_blomst wrote: Glem hva?
Jeg svarte på overskriften.

Det finnes allerede to norske hageforum, i tillegg til aktivitet på Facebook. Jeg tror jobben med å skulle stable på beina enda et privatdrevet forum ikke er verdt bryet. Men for all del; det er lov å prøve. Fordelen med foreningsdrevne forum er at det ikke er økonomiske interesser inne i bildet, i alle fall ikke nevneverdige. Selv er jeg nokså skeptisk til privateide forum. Og Facebook.
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Siri K wrote:Fordelen med foreningsdrevne forum er at det ikke er økonomiske interesser inne i bildet
Da jeg orienterte meg litt på nettet, så jeg at det reklameres med gratis forum.
Men skal det pyntes opp med grafikk så koster det penger. Det var det jeg mente.

Det er ikke aktuelt at det skal koste noe for brukerne. Da vil jo ingen bruke det.
Noe må "gammelpængan" (mine) brukes til.
Eller så kan jeg selge litt planter i nærområdet for å spe på litt. :)

Men sålenge tiden ikke strekker til for facebook, så strekker den neppe til for nytt forum heller.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Er du data-kyndig, Martin?
Hva synes du om mine forslag til hva som kunne gjøres med dette forumet?

*
Martin

Post by Martin »

Nei jeg er ikke datakyndig.
Ved eventuelt nytt forum må jeg støtte meg på en datakyndig kamerat.
Nynorsk eller dialekt-spørsmål ved innlogging er jo kjempesmart. :!:

Jeg har også undret meg over førstegangs brukere som legger inn spørsmål, og ikke gidder å logge seg inn etterpå.
Merkelig adferd.
Post Reply