Hvordan hindre fugler i å kræsje i vinduer?

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
salvia
Herdighetssone: H4

Hvordan hindre fugler i å kræsje i vinduer?

Post by salvia »

Naturogfritid.no selger flere remedier: en slags penn og noen klistremerker. Er det noen her som har erfaring med disse tingene og vet om det virker?
island monkey

Re: Hvordan hindre fugler i å kræsje i vinduer?

Post by island monkey »

Sjekk på utsiden; det er ofte refleksjon på vinduene som oppfordrer fuglene til å fly som det de mener er 'blå luft'. Eller når det er et vindu på den andre siden, og det oppstår en slags visuell tunnel. Det rekker ofte å sette noe bak vinduet som forstyrrer dette inntrykk, en eller annen gjenstånd eller en lampe eller noe. Vi hadde problemvinduer engang, og det virket bedre enn merker (eller fulgleformer, som de solgte da den tiden). Om det skylder refleksjon, så kan det hende at det er bare et problem i en bestemt del av året, så da kunne det løses midlertidlig. Om det er norsk..
salvia

Post by salvia »

Jo, det er et sesongbestemt og midlertidig problem. Og det er et vindu på den andre siden. Lampe er nå plassert, og så skal jeg vel finne noe jeg kan henge opp der også.
orm

Post by orm »

Jeg har noe hengende i vinduene fugler har flydd mot. På fjellet har vi egentegnede rovfuglsilhuetter. Hjemme er det kjøkkenvinduet m. fuglebrett utenfor som er utsatt. Der henger det noe dingeldangel. Ser ut som det hjelper, men klart vinduet m. fuglebrett er ekstra utsatt.
Post Reply