Hva er dette for noe?

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
island monkey

Hva er dette for noe?

Post by island monkey »

Det er ikke enkelt å opplyse seg om et lånd på avstånd, og til vanlig må en bestemme seg tidlig hvilke avisene virker mest seriøs. Aftenposten scorer relativt høyt så langt. I morres kom jeg over den:

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 0392b.html

Og nå er jeg ganske forvirret. Aftenposten? Skrevet av en middelaldrende kvinne? Som til overmål er lege?
Er dette et norsk fenomen? Som middelaldrende kvinne kjenner jeg meg mer oppgitt enn jeg skulle være, og siden det finnes flere som meg her, er jeg nysgjerrig hva andre synes - også de som ikke er kvinne eller middelaldrende. Hadde det vært VG eller Dagbladet, så ville jeg postet i agurktråden, men nå er jeg ikke helt sikker.
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Hva er dette for noe?

Post by salvia »

Tja, det er vel Aftenposten i den såkalte agurktiden.

Og slik jeg ser Aftenpostens holdning til inntak av leserinnlegg er de veldig opptatt av at den de tar inn skal ha en bra tittel - mer opptatt av det enn av innhold. Jeg blir litt sur av det. De tre gangene jeg har skrevet innlegg til Aftenposten har jeg blitt refusert hver gang. Med beklagelser om at de har så innmari mange gode leserinnlegg å ta av og således ikke har plass. Jeg tror det er fordi jeg har undertegnet med "husmor" som tittel, sta og vel vitende at det er som å skyte seg i foten. Husmor og oversetter funka heller ikke. For innholdet i det jeg har sendt har hevet seg godt over dette her.

Merkelig innlegg dette her. Damen er psykiater, sier hun. Ja, ja - ikke en jeg ville oppsøkt. Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i bildet hun tegner fra restaurantlivet i Oslo.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

island monkey wrote: Er dette et norsk fenomen?
Hvem som helst kan sende inn et menings-innlegg eller en artikkel til en avis, og så blir det opp til "de bestemmende" i avisen om de vil trykke det. Om det er et norsk fenomen vet jeg ikke.

Kanskje har Aftenposten manko på stoff (agurktid) siden de trykker noe så useriøst? :shock:

Det hun skriver denne legen var spesielt... Jeg synes det var nedlatende mot oss middelaldrende damer... Hun overbeviser ikke som psykiater, nei...

Da jeg var student hadde jeg sommerjobb på det lokale hotellet på mitt hjemsted. Det var en variert og grei jobb, med frokostvakter, midt-på-dagen vakter og kveldsvakter i spisesal og restaurant. Det som var trøblete den gang var de som ble "for fulle". Og den gangen var det helst menn... Men nå er dette en stund siden da, 90-tallet, siden jeg nå er nettopp en middelaldrende dame... :wink:

*
salvia

Post by salvia »

Ja, akkurat hva var det du lurte på om var et norsk fenomen, IM?

(Om norske, middelaldrende kvinnelige leger pleier å være ganske sprø, med sikret spalteplass i Aftenposten? Neida, bare tuller.. )
Siri K

Post by Siri K »

Jeg er middelaldrende, og så gjerrig at jeg så godt som aldri går på restaurant. Så hvordan folk oppfører seg der, har jeg liten greie på.

Det er vel likevel ting som tyder på at folk flest har en annen innstilling til dette å klage og "kreve sin rett" i dag enn for tredve år siden. Det merker man på alle avisartiklene som går på at noen indignert henvender seg til avisen for å klage på ett eller annet - det være seg en reise som ikke ble som forventet eller en operasjon som ikke ble vellykket. Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig mener om det. Rett nok skal man ikke la seg pille på nesen, men for oss middelaldrende er det en litt merkelig kravmentalitet.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Nei, jeg så at det var ganske mange i kommentarfeltet som var enig i at kvinner i 50-60 årene er sure. Det har jeg ikke spesielt lagd merke til her, men det kan jo skylde på at jeg selv er så innimari sur at de andre virker oppstemt, så da ville jeg aldri oppdaget noe slikt.

Nå har jeg lest artikkelen på nytt. Det er vel egentlig et spøk? Enda det virker som om det siktes på m-a kvinner, så er det meget fornærmende til absolut alle andre som nevnes også. Menn som ikke 'irettesetter', servitører, Oslofolk, unger, sønnen hennes. Artikkelen virker som en søppelbing av fordømmer om all slags folk. Et lyspunkt er at vi har klart å gjøre med en veldig selvfornøyd familie, og det er jo en gladsak. En gladsak til er at jeg slipper å høre på "undringene vi gjør oss rundt matbordet hver sommer".

Men at Aftenposten trykker noe slikt, det er et stort mysterium. Forhåpentlig har ikke mange lest det.
island monkey

Post by island monkey »

men for oss middelaldrende er det en litt merkelig kravmentalitet.
Jo Siri, du sier det, men poegnet til artikkelen oppfatter jeg som at det er akkurat og nettopp middelaldrende kvinner som klager mest, og verst, ifølge 'forfatteren'.

Apropos service i Norge - og de som er unntakk skal ikke kjenne seg kritisert - så er den ofte ganske skremmende, med mindre ting har endret seg drastisk de siste få årene. Og uheldigvis er kunden alltid rett. Ikke rettferdig kanskje, men sånn er yrket. Jeg er imidlertid mye mer skadelig enn de klagende damer: jeg klager ikke, men kommer aldri tilbake.
Siri K

Post by Siri K »

island monkey wrote:Nei, jeg så at det var ganske mange i kommentarfeltet som var enig i at kvinner i 50-60 årene er sure. Det har jeg ikke spesielt lagd merke til her, men det kan jo skylde på at jeg selv er så innimari sur at de andre virker oppstemt, så da ville jeg aldri oppdaget noe slikt.
Der tror jeg du treffer spikeren på hodet.
island monkey wrote:Apropos service i Norge - og de som er unntakk skal ikke kjenne seg kritisert - så er den ofte ganske skremmende, med mindre ting har endret seg drastisk de siste få årene.
I løpet av de siste 10-15 årene har det skjedd mye på feltet. Det er vel en av de positive effektene av internasjonaliseringen.
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Men spørsmålet var "hva er dette for noe" ?
Og jeg vil si at det er en lege/psykiater som driter se ut ved å snakke ned sine medsøstre... :?
- Skjønner ikke at hun vil eksponere seg slik... :shock:

Hvis de ungene hennes har det så forferdelig i den type jobb, så burde hun hjelpe eller oppmuntre dem til å finne noe annet. Kanskje passer de ikke til arbeidet, høres ut som det blir "mye grining" av det. De som skal håndtere folk med promille må kunne tåle litt...

*
salvia

Post by salvia »

..og om dette var noe (sær)norsk fenomen. For en angivelig seriøs avis å ta inn. Aftenposten er ikke SÅ bra. Men dette her, kanskje de har laget en riktig dårlig ferieavviklingsplan og en helt noldus ferievikar sitter alene om å velge innlegg.
island monkey

Post by island monkey »

Hihi..noe har gått feilt i hvert fall. Men tenk, det er vel en ære å få refusert av avisen. Du bør nok se på det med stolthet Salvia! ;)
Siri K

Post by Siri K »

salvia wrote:..og om dette var noe (sær)norsk fenomen. For en angivelig seriøs avis å ta inn. Aftenposten er ikke SÅ bra. Men dette her, kanskje de har laget en riktig dårlig ferieavviklingsplan og en helt noldus ferievikar sitter alene om å velge innlegg.
Jeg har inntrykk av at Aftenposten satser på "Facebook-innlegg" (som jeg kaller det). Altså innlegg som kan skape diskusjon i sosiale medier. I og med denne tråden, har jo den hensikten til en viss grad blitt oppnådd.

Nå har jo Aftenposten alltid hatt en blanding av rene nyheter og mer familie-/kosestoff, og i gamle dager også leserinnlegg i papiravisa, av typen "Dette er forstemmende!". Men jeg synes det virker som om det seriøse stoffet i nyere tid til en viss grad er fortrengt av mer ukebladpregete artikler og innlegg. Og jeg liker det ikke. (Så er jeg da også ei sur, middelaldrende kjerring.) Sannsynligvis har noen funnet ut at dette øker annonseinntektene, rett og slett. Det er vel også billigere å kjøpe artikler av freelance-skribenter enn å holde seg med en stor stab journalister.
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

salvia wrote:Men dette her, kanskje de har laget en riktig dårlig ferieavviklingsplan og en helt noldus ferievikar sitter alene om å velge innlegg.
Det tenkte jeg også. :wink:
Det å ha jobb i en avis betyr ikke nødvendigvis at man har så mye av verken utdannelse eller intelligens...
Av en lege / psykiater forventet jeg at det siste var en naturlig følge av det første...

*
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Ja, kva bør dei tåle, ungjentene som serverer oss når vi er ute og festar? Denne diskusjonen styrker dessverre påstanden om at kvinne er kvinne verst. La oss heller bruke hagepraten til noko hyggelegare. Ønsker dykk alle ei god helg og ein fortsatt fin sommar.
Rosa Leander
Homer 66

Post by Homer 66 »

God helg Rosa!
Hagen er en jungel
Post Reply