Juleforberedelser 2016

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Juleforberedelser 2016

Post by Siri K »

Et dårlig bilde av min 60-talls adventsstjerne. Jeg må se til å lære meg å fotografere, en vakker dag. Kabeltårnet til STK/Alcatel i bakgrunnen.

Image
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Spennande adventstjerne dette. Litt annleis enn det ein får i dag. Å ta bilete mot ei glasrute, er alltid vanskeleg.
island monkey

Post by island monkey »

Litt nivåforskjell iår, dvs, litt mer enn vanlig, men her er det frenetiske juleforberedsler på gang også:
lekkasjen.jpeg
Det var ikke lenge før vi oppdaget at varmesystemet til det 'nye' hus lekker som en sil. Uheldigvis er de fleste rør på nederste etagen støpet inn i betong, så hvor lekkasjen ville finnes, var ikke så enkelt. Så jeg fyrte og fyrte i flere døgn, med åpne vinduene mot varmen.
Men det var ikke jeg som oppdaget stedet. Katten, som normalt følger overalt optill hun er utmattet, ble sittende mistenkelig ofte, ved døren. Til sist tok jeg en titt, under mattene som lo der. Det var mistenkelig våt, og spesielt veldig mistenkelig varmt der. Rørleggeren hadde en time til overs idag, og vi hakket vekk betongen, og jada, i midten av døren sprøytet det som en geiser på Island, og minst like het.
Katten skal få oksehjerte i mange dager. Når alt er sagt mangler hun bare støvlene..
katten.jpeg
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Martin og Island Monkey bringer juleforberedelser til et helt nytt nivå... :mrgreen:
Dette er prosjekter vi må få høre mer om etter hvert... :wink:

IM, du har en lekkasje-katt, her må du se forretnings-muligheten, her kan det være store penger å tjene.
"Monkey & Cat" kan ta oppdrag... :mrgreen: :D :mrgreen:

*
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Siri K wrote:Et dårlig bilde av min 60-talls adventsstjerne.
Flott stjerne! :)

Jeg har også sansen for sånn "gammel" lys-pynt. Jeg har en stake som jeg fikk fatt i ved å ringe rundt til lampebutikker som hadde "etterfølgere" (altså Eft.) i firmanavnet. Jeg beskrev staken på telefon til 10 butikker eller noe slikt, og hadde nesten gitt opp. Men da jeg ringte en gang til så sa butikkdamen; Jo, jeg tror vi har liggende noe slikt i en eske på lageret. Så den staken er det de kaller "new old stock" , altså ubrukt vare som har ligget på lager. Men det er mer enn 20 år siden nå, det finnes vel ikke slike butikker mer, dessverre.

Edit: Det var på midten av 80-tallet jeg fikk fatt i den, og det er jo 30 år siden, jøye meg som tiden går... :shock:

*
Last edited by Lille_blomst on 12 Dec 2016, 12:42, edited 1 time in total.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg har også sansen for gammal lyspynt, men det vert laga mykje fint i dag også. Luciakoret kjøpte eg i fjor, og dei lyser varmt opp i vinduet.
Luciakoret
Luciakoret
DSC_0069 (3).jpg (118.88 KiB) Viewed 474 times
Rosa Leander
Inger E

Post by Inger E »

IMG_0957.JPG
IMG_0957.JPG (29.41 KiB) Viewed 465 times
Meir heimelaga.. Slike nissar laga vi på skolen eit år. Modellen lever framleis.
IMG_0956.JPG
IMG_0956.JPG (37.04 KiB) Viewed 465 times
Denne klokka vert kalla nyttårsklokke etter jul! Så får ho henge saman med dompapane til sola er komen eit stykke opp på himmelen.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Enig med deg, Rosa Leander. Det finnes nytt som er fint også. :wink:
Den staken var lekker. -Veldig pen finish, sikkert "godt merke", det der...

Koselige bilder, Inger! :)
Det må ha vært tolmodige unger som "holdt ut" å lage så mange dusker, har inntrykk av at unger nå ikke holder ut hvis det er "litt arbeid" med det de skal lage.
Å la juleklokken bli nyttårsklokke, det var smart gjenbruk! :mrgreen:

*
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Tok bilde av min gamle stake, kjøpt på 80-tallet og allerede da umoderne. Jeg husker "alle" hadde disse hvite i tre i trekantfasong på den tiden, jeg moret meg over å ha fått tak i min svarte, uregelmessige i metall. Den var annerledes på alle områder... :mrgreen:

Den er merket "Osram , Fantasi 97". Den har vært i bruk hvert år siden jeg fikk fatt i den.
Studio_20161211_145734-800x783.jpg
*
Inger E

Post by Inger E »

Det er ikkje vanlege duskar av tråd, men pelsstoff klipt i sirklar og snurpa saman med ein sterk sytråd rundt kanten. Eg kan ikkje hugse at det var noko problem, anna enn at dei ofte ikkje vart runde i fyrste omgang. Om tråden kom for langt inn frå kanten, vart det fort ujamt. Men det er læring i slikt og. Forming er ofte bygt på matamatikk.
Eg gløymer ikkje då vi hadde praksis i ein ungdomsskole, og hadde om karneval. Ein av gutana ville lage hatt, og hadde målt omkrinsen av hovudet sitt. Han hadde teikna korleis han ville gjere det, men korleis i all verda kunne han få ein sirkel som var like stor som hovudet hans? Han måtte ha passar, men korleis finne radius? Eg spurde om han hadde lært noko om det i matematikktimane, og då var det moro å sjå ansiktsuttrykket hans. Ja, det hadde han no, men kva hadde det med forming å gjere? Han kom fram til formelen, og hatten vart skikkeleg fin. Så kom det han trudde var unyttig læring til nytte!
Martin

Post by Martin »

Artig stake Liile_blomst.

Det er blitt en årlig tradisjon med en tur i skogen før jul.
Det er jo fullt av trær, men plutselig er ingen fine nok til juletre.

På dette kuttet jeg bort en meter lang stamme med tørrkvist nederst.

Nå er treet snart blitt "ferdigsnust". :)
Juletre 2016
Juletre 2016
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K

Post by Siri K »

Inger E wrote:Meir heimelaga.. Slike nissar laga vi på skolen eit år. Modellen lever framleis.
Selvsagt lever julenissen fremdeles!

Mye fint i denne tråden, både hjemmelaget, ferdigkjøpt i superkvalitet og 70-talls-retro.

I dag stekte jeg peppernøttene, etter NRK-oppskrift, og de ble særdeles gode. Med bare stjerneanis og pepper som krydder, ligner de ikke altfor mye på vanlige pepperkaker. Så jeg lurer på om jeg faktisk må lage pepperkaker i år. Noe jeg aldri har gjort - fordi de samme julekrydderne jo går igjen i så mange kaker. (Og fordi jeg er elendig på å kjevle, for å være helt ærlig.)
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Juletreet var fint, Martin. Sjelden å finne så tett furu, i alle fall om ein skal kjøpe det. Då eg var liten, fekk vi furu hjå syskjenbarnet til far. Det vaks ikkje bartre på vår side av bygda. No er det ein del planta gran som dei kanskje kan ta, men dei er vel for store vortne.
aberf

Post by aberf »

Jeg har også en slik stake som deg, Lille blomst. Den er etter mine foreldre og kom nok i hus på 70-tallet. Jeg syns den er stilig og tar den fam til hver 1. adventssøndag :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Vi får passe godt på og verdsette adventsstakene våre, Aud Berit. :)
I går kveld kom jeg på å google navnet på den. Den er ønsket kjøpt på finn.no , og der er ingen for salg verken der eller på tradera.com (svenskenes finn). I Sverige går de for ganske høye priser på auksjon. - Ettertraktet med andre ord, og omtalt på blogger. Dette visste jeg ikke før i går, jeg har bare alltid hatt sansen for den. :wink:

https://www.google.no/search?q=osram+fa ... 80&bih=800

Der er en høyere variant også, på bildene på nett er det mest av de høye. Og noen med teakfot. Er din stake prikk lik min, lav og med orange, blå og grønt glass? (Den fargekombinasjonen fant jeg ikke på nettbildene.) - Synes forresten min er finere enn de fleste på nettbildene... :mrgreen:

Ps. Ut fra det jeg fant på nett er stakene fra 60-tallet.

*
Post Reply