Juleforberedelser 2016

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Juleforberedelser 2016

Post by aberf »

Her er min lysestake. Det er dessverre ikke noe godt bilde.
Kvadratet ca på midten, er bortimot sennepsgult. Ser at Lille_blomst sin og min har litt ulike farger i glasset, men ellers temmelig like.
Visste ikke at disse var ettertraktet. Må nok ta ekstra godt vare på den da, skjønner jeg :)
2016-12-13 18.48.37.jpg
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Kjekt å få se bilde, Aud Berit! :)
Affeksjonsverdien er det viktigste, for deg at det er arv, og for meg at jeg hadde visst om slik stake lenge og måtte "streve" for å få fatt i den. Men det er jo morsomt å vite at den har materiell verdi også... :wink:

*
Siri K

Post by Siri K »

Inger E wrote:Juletreet var fint, Martin. Sjelden å finne så tett furu, i alle fall om ein skal kjøpe det. Då eg var liten,
var det en nabofamilie som brukte furu, mens "alle andre" hadde grantre til jul (også vi). De furuene var temmelig glisne, ja, og jeg syntes det var litt merkelig at familien ikke brukte gran. Treet til Martin er eksepsjonelt velskapt, vil jeg si. :)
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Siri K wrote:
1 Jeg syntes det var litt merkelig at familien ikke brukte gran.

2 Treet til Martin er eksepsjonelt velskapt, vil jeg si. :)
1 Kanskje de ikke likte dryssing. :mrgreen:

2 Enig med deg der. :)

*
Siri K

Post by Siri K »

Manglende dryssing - det har jeg faktisk aldri tenkt på. Hm. :?
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Vi hadde furu her og, så sant vi fekk tak i det. Han som bar treet heim til oss då eg var liten, vart seiare busett i Oslo. Då dei kom hit i jula eit år, sa han til kona: 'Der ser du at det går an'. Han hadde sakna furutre, men kona sa det gjekk då ikkje an. Det var reinslegare enn gran, og eg likte lukta av furu. Far bora ofte hol og sette inn greiner der treet var for skeivt eller nake. No greier eg meg med nokre greiner av eitt eller anna. Trur det vert vrihassel i år!
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Nå har vi hatt noe uvanlig julerengjøring i denne tråden. :mrgreen:

Hva med litt uvanlig julepynting? :D

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/jule ... /23874001/

*
Siri K

Post by Siri K »

Inger E wrote:Far bora ofte hol og sette inn greiner der treet var for skeivt eller nake. No greier eg meg med nokre greiner av eitt eller anna. Trur det vert vrihassel i år!
Furutrærne til nevnte familie var altså av det veldig glisne slaget, nærmest bare greiner med noen furutuster i endene. Men med pynt, så var det likevel ganske så koselig. Det hjalp jo også på den generelle julestemningen at familiemedlemmene var veldig hyggelige mennesker.

Digresjon: når det gjelder juletresløyd, laget faren min en gang en tvare av et gammelt juletre. Den ble aldri brukt til det egentlige formålet, men jeg brukte den, påsatt litt modllinaleire for tyngde, som håndtein. Har fremdeles vesten jeg strikket av det ufargete garnet - mitt første strikkeplagg.

Noen tar julepyntingen til imponerende høyder, som de som har gjort seg flid med gravemaskinen. :)

Inger E: om du vil ha litt furu i heimen til jul, kan du pynte med silkefuru, som pleier å være å få kjøpt på disse tider av året. Veldig fint sammen med avskårne Hippeastrum (Amaryllis) eller tulipaner.
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Så mye fin pynt dere har! Her er det gemalen som pynter, og da blir det like opp mot jul. Hans største bekymring nå er at vi ikke har vært på fjellet og hentet einer og juletre. Juletre får vi kjøpt, men einer er det verre med. Det er svært lite av den i marka her også, men det blir vel jul likevel. Røska med meg litt mose og lyng da vi var på hytta i marka og tømte musefeller.
Selv er jeg nok mer brukbar til Martins fjøsvask og Island Monkey's renovasjon av varmesystemet. Det skorter visst litt på pyntegenet. Her har vi renset alt av sofaer og stoler i stua, og ble så slitne at vi sovnet etterpå. Ellers er vi ganske i rute, tror vi. Sylte og gravet fisk er ferdig. Noen kaker er også i boks og vi har begynt å kjøpe inn slikt som holder seg til jul. Julekvelden skal vi bort og annen dag kommer hele røkla hit - 18-20 stk.. Det blir lutefisk, og så er det noen som ikke spiser den og må få ørret. Litt mye styr med to slags fisk, som skal serveres to ganger, og alt tilbehøret.
Skulle jeg vist fram noe, måtte det blitt den gamle nissen etter gemalens tante og hennes mann.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Ja, takk, til bilde av den gamle nissen, orm! :)
Den passer inn som hånd i hanske her. :wink:

*
Inger E

Post by Inger E »

IMG_1237.JPG
IMG_1237.JPG (26.2 KiB) Viewed 429 times
Enn så lenge er det ikkje noko grønt på mitt 'tre', men kanskje eg finn på å gå ned i hagen etter litt barlind eller einer. Det kan nok hende at det går an å knerte litt av buskfurua og, om ikkje greinene vert for kraftige.I fjor hadde eg eit lite grantre i denne vasen.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Fint "juletre" , Inger! :)
Disse lyslenkene gir mange nye muligheter.

*
orm

Post by orm »

Hadde det vært litt enklere å legge inn bilder her, kunne jeg nok vist fram gamlenissen. Jeg leste og styra for å få til dette den gang det var slikt system på hagEgal, men ga opp. Nå er det enkelt å få inn bilder der. Synes det er dårlig gjort av Hageselskapet at de ikke gjør noe med dette. Vi er sikkert mange her inne som betaler kontingent og Hagetidend. Nå finner jeg ikke noen henvisning til Hagepraten på sidene deres heller. Gjør dere? Kanskje har de bare kuttet ut Hagepraten uten et pip. Det har de for så vidt lenge, men...
Inger E

Post by Inger E »

Ja, , eg saknar ein måte å kunne legge inn bilete utan å måtte forminske fyrst. Det går på andre plassar. Når eg går omvegen om mobil og epost, så går det greit, bortsett frå at bileta kjem sidelengs! Har tenkt at det gjerne kjem av at eg tek bileta på høgda. Får prøve å hugse at at eg skal snu litt på mobilen.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Vaskedag fredag og laurdag. Baking i dag, før eg fiksa fasaden og dro til kyrkje for å overvære ein julekonsert. Å sitje i kyrkja og berre nyte julesongen, - det er kvile for både kropp og sjel. Berre prøv. Dette er ein viktig del av juleførebuingane for meg.
Rosa Leander
Post Reply